Gå til innhold

Hvorfor færre kvinner som ledere?


Anbefalte innlegg

Og med det mener du?

Det jeg mener er at jeg ønsker at kvinner skal ha like gode muligheter som menn til å bli ledere.

 

Jeg har ikke som mål å få like mange kvinnelige ledere som mannelige ledere. Å velge kvinnelige ledere fordi de er kvinner er like dumt som å la menn slippe inn foran kvinner, fordi det er flere kvinner enn menn på universitetet.

 

Ergo, jeg ønsker likestilling i muligheter, men ikke resultat.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Og med det mener du?

Det jeg mener er at jeg ønsker at kvinner skal ha like gode muligheter som menn til å bli ledere.

 

Jeg har ikke som mål å få like mange kvinnelige ledere som mannelige ledere. Å velge kvinnelige ledere fordi de er kvinner er like dumt som å la menn slippe inn foran kvinner, fordi det er flere kvinner enn menn på universitetet.

 

Ergo, jeg ønsker likestilling i muligheter, men ikke resultat.

 

Da forsto jeg deg! Det er jeg enig i, men jeg vil se flere kvinner i lederstillinger da det er for få.

Lenke til kommentar

Boks 14.6 Kvinner i styrer

For å styrke kvinners posisjon i næringslivet har Stortinget vedtatt en lov om at hvert av kjønnene skal være representert med minst 40 prosent i styrene til privat eide allmennaksjeselskaper (ASA) og noen offentlige eide foretak.

 

Ja her skal det kvoteres inn etter hvilket kjønn man er, ikke etter kvalifikasjoner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at det finnes færre kvinnelige ledere? Har lett ganske lenge forgjeves. Funnet bare ut at det skyldes utdanninga de tar, men er det flere grunner?

Takker for svar!

Flere grunner, en faktor er at når ledelsen i et selskap er bare menn så er det vanskelig for en kvinne å få innpass, (dette er skjeldent pga en aktiv kjønnsdiskriminering men heller fordi man ofte ser etter flere som er som en selv når man ser etter nytt blod til et lederteam).

 

Så kommer dette med utdannelse, som henger sammen med ambisjon, kvinner er ofte mindre ambisiøse enn menn. Det er fordi vi menn er annerledes enn kvinner, dette vises ved at kvinner velger omsorgsyrker her er det ikke samfunnet eller sjovinisme men rett og slett slik at det er forskjell på menn og kvinner på et psykologisk plan. Men ofte er det slik at når man har en kvinne som er ambisiøs og ønsker å bli en leder er hun ofte desto bedre leder. Men man bør ikke være en omsorgsperson hvis man skal lykkes som leder, (hvertfall ikke i privatsektor), så derfor finner du få kvinner eller feminine menn, rett og slett fordi en god direktør er en som kun tar hensyn til tallene og bryr seg lite om folks følelser. En kvinne (eller mann), som har mye omsorgsfølelse vil ikke kunne ta de vansklige beslutningene og hvis de gjør det så sliter de ofte med samvittigheten.

 

Uavhengig av kjønn er de beste toppene i bedrifter noen hjerteløse sosiopater som kun tenker på bunnlinjen og ingenting annet, og hvertfall ikke folks følelser. Og jeg kjenner ikke mange jenter/kvinner som klarer å være slike harde personer, noen ja, men det er klart at guttene er mer psykologisk egnet til dette.

 

(nå snakker jeg her om administrativ ledelse, men når man kommer til stridsledelse, eller lignende er det andre faktorer, og det er ledersituasjoner hvor kvinner helt klart gjør en bedre jobb enn menn, ofte i mellomledelse, eller teamledelse, for da trenger man ofte å tenke på samhold og trivsel framfor bunnlinjen, og kvinner kan ofte skape et bedre arbeidsmiljø)

 

-frank

Lenke til kommentar

Du skrev jo at du var imot likestilling at kvinner var så godt likestilt som de var da Sovjet eksisterte, altså du vil fjerne deres rett.

 

Jeg er imot likestilling slik du bruker ordet. Jeg er derimot ikke imot likestilling i frihet. Jeg forklarte da dette litt lengre opp. Jeg vil fjerne kvinners(og alle andre gruppers) rett til særprivilegier ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Jeg er imot likestilling slik du bruker ordet. Jeg er derimot ikke imot likestilling i frihet. Jeg forklarte da dette litt lengre opp. Jeg vil fjerne kvinners(og alle andre gruppers) rett til særprivilegier ja.

 

Har da ikke sagt jeg er for "særprivilegier" jeg, jeg mener det skal likestilles slik at det er like enkelt for kvinnen til å få den lederjobben som det er for mannen som vil ha den også.

Lenke til kommentar

Boks 14.6 Kvinner i styrer

For å styrke kvinners posisjon i næringslivet har Stortinget vedtatt en lov om at hvert av kjønnene skal være representert med minst 40 prosent i styrene til privat eide allmennaksjeselskaper (ASA) og noen offentlige eide foretak.

 

Ja her skal det kvoteres inn etter hvilket kjønn man er, ikke etter kvalifikasjoner.

Men et AS/ASA kan søke om fritak fra kvoten hvis ingen kvinner med tilstrekkelig kompetanse finnes.

 

Og denne regelen er satt med tanke på at det er mange kvinner med kompetanse som ikke fikk slike verv, det var fordi bedriftene ikke viste interesse i å likestille rekruteringsprosessen som gjorde at dette ble sett på som en nødvendighet, (og det var 10 år før den ble innført hvor bedriftene kunne ha likestilt men til tross advarsler om at det ble resultatet insisterte man på å fylle styrer med menn.

 

Og dette gjelder og der kvinner dominerer så må de og slippe menn til. Det er ikke en "positiv diskriminering"/særrettighet det er at en styre representerer begge kjønn, for det blir for tåpelig at man har et selskap der man har ansatte av begge kjønn, kanskje 50/50, men det er kun menn i styret, eller bare kvinner, det blir for dumt for befolkningen er 51% kvinner og 49% menn (kvinner lever lengre enn oss så de er flest), så denne inndelingen bør reflekteres i alle fasetter av samfunnet, det bør ikke være en feminismesak engang, men en SELVFØLGE at når man har 2 kjønn i vår art så burde de fleste steder reflektere dette. Dette er dog bare det idielle, for jeg vet at kvinner og menns interesser er ofte ikke delt likt, flere menn blir politi, få kvinner vil bli, og enda ferre består kravene for å bli en brannmann, men det er nesten 50/50 kvinner som tar administrative fag på universitetene så mangel på kvalifiserte kvinner til å sitte i et styre er det ikke, (nå er det teknisk sett ikke noen formelle krav til å sitte i et styre).

 

-frank

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...