Gå til innhold

Hvorfor færre kvinner som ledere?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hvorfor er det slik at det finnes færre kvinnelige ledere? Har lett ganske lenge forgjeves. Funnet bare ut at det skyldes utdanninga de tar, men er det flere grunner?

Takker for svar!

 

Det er pissprat, Norge er ikke så likestilt som det de fleste vill at det skal se ut som. Norge er til og med verre enn hvordan Sovjet var når det kommer til likestilling.

Lenke til kommentar

Utdanning har fortsatt noe å si, selv om det er en "høna og egget"-problematikk: Blir ikke kvinner ledere fordi de ikke har lederutdanning, eller tar de ikke lederutdanning fordi de ikke vil (eller tror de kan) bli ledere?

 

Så er det åpenbart at noen bransjer har vært styrt av Gutteklubben Grei. Redaktørforeningen for eksempel var bare menn helt til det var noen aviseiere som "tvang inn" kvinner. Det var nok et miljø der kvinner rett og slett ikke følte seg hjemme eller velkommen. (Jamnfør historiene om starten på TV2, med driftige menn og pene unge damer.)

 

Styrene i mange selskaper var lenge ledet av menn som var vant til at butikken gikk i arv til eldste sønn. (Mine besteforeldre var slik, selv om sønnen var yngst av tre søsken var det han som skulle overta som leder, ikke de eldre søstrene. Selv om de alle skulle arve.) Dette endret seg dels ved at det kom inn oppkomlinger i næringslivet som ikke hadde slike konservative ideer. Folk som John Fredriksen som kom fra "arbeiderkår" og var vant til at begge foreldrene arbeidet, fordi de måtte, synes det er greit at døtrene overtar.

 

Så må vi huske på at tradisjoner er en treg materie, det tar et par generasjoner å endre på dem. Kvinnesaken tok av i Norge først på 70-tallet, den første generasjonen som opplevde like muligheter til utdanning etc. var barn på 80-tallet. De tok det tildels som en selvfølge, og ikke som forpliktende. Det er først deres barn igjen som vil oppfatte det naturlig å ikke bare kunne bli ledere, men å faktisk bli det.

 

Det er denne tregheten politikerne pusher på ved kvotering av styreverv etc. Om det hjelper kan man diskutere. Om det er "riktig" likeså. Men jeg personlig tror det skjer uansett, gitt tid.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
  • Liker 3
Lenke til kommentar

De beste lederene jeg har hatt og møtt er menn. De dårligste lederne kvinner.

Alle de dårligste lærerne jeg har hatt er kvinner. De beste lærerne menn.

De dummeste menneskene jeg noensinne har pratet med er alle damer. De smarteste menneskene jeg har møtt og pratet med er menn.

 

Dette er selvfølgelig bare min mening etter mine erfaringer, håper forsatt noe. Kan motbevise det verden har vist meg hitil :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

De beste lederene jeg har hatt og møtt er menn. De dårligste lederne kvinner.

Alle de dårligste lærerne jeg har hatt er kvinner. De beste lærerne menn.

De dummeste menneskene jeg noensinne har pratet med er alle damer. De smarteste menneskene jeg har møtt og pratet med er menn.

 

Dette er selvfølgelig bare min mening etter mine erfaringer, håper forsatt noe. Kan motbevise det verden har vist meg hitil :)

 

Men du er mann ikke sant? Det spiller nok inn på din oppfattelsesevne, bevisst eller ubevisst.

 

Ellers er den dårligste lederen jeg har hatt en mann, sikkert fordi nesten alle har vært menn. Den dårligste læreren jeg hadde var en ræv. De dummeste jeg har pratet med er damer, men det kan godt være grunnet min oppfattelsesevne rundt hva det vil si å være smart, eller grunnet at noen damer "gjør" seg litt dumme.

 

Norge er ikke så likestilt som det de fleste vill at det skal se ut som. Norge er til og med verre enn hvordan Sovjet var når det kommer til likestilling.

 

Og bra er dét!

Endret av Austrian Economist
Lenke til kommentar

De beste lederene jeg har hatt og møtt er menn. De dårligste lederne kvinner.

Alle de dårligste lærerne jeg har hatt er kvinner. De beste lærerne menn.

De dummeste menneskene jeg noensinne har pratet med er alle damer. De smarteste menneskene jeg har møtt og pratet med er menn.

 

Dette er selvfølgelig bare min mening etter mine erfaringer, håper forsatt noe. Kan motbevise det verden har vist meg hitil :)

Her har vi noe vi er fullstendig enige i. Men allikevel vil du presse unga dine til å bli karaktervurdert i skolen av drittkjerringer. Go figure.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Og bra er dét!

 

Og hva er bra med at kvinner ikke er mere likestilt her i Norge enn det kvinner i Sovjet var?

 

Alt!

 

Kan du være litt mere konkret? Så du mener å likestille kvinner er galt?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Positiv diskriminering/affirmative action som blir tvunget over hodet på folk gjennom lovverket er galt. Derfor mener jeg det er bra vi ikke er like "likestilt" som Sovjet.

 

At alle mennesker skal ha de samme friheter er bra.

 

Med andre ord sier du at kvinner skal ha mindre friheter.. Jaja, let it go on..

Lenke til kommentar

Med andre ord sier du at kvinner skal ha mindre friheter.. Jaja, let it go on..

 

Nå er jeg nysgjerrig på hvordan du fikk det ut av innlegget mitt?

 

Med andre ord sier jeg at alle individer skal ha de samme friheter. Som også innebærer assosiasjonsfrihet(F.eks. frihet til å velge å ikke ansette en kvinne/mann/homoseksuell/sportsfanatiker).

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Med andre ord sier du at kvinner skal ha mindre friheter.. Jaja, let it go on..

 

Nå er jeg nysgjerrig på hvordan du fikk det ut av innlegget mitt?

 

Med andre ord sier jeg at alle individer skal ha de samme friheter. Som også innebærer assosiasjonsfrihet(F.eks. frihet til å velge å ikke ansette en kvinne/mann/homoseksuell/sportsfanatiker).

 

Du skrev jo at du var imot likestilling at kvinner var så godt likestilt som de var da Sovjet eksisterte, altså du vil fjerne deres rett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...