Gå til innhold

[Løst] Investorer og størrelse på andel i Aksjeselskap!

hean

Anbefalte innlegg

Litt dårlig trådtittel men vanskelig å forklare alt på en linje.

Litt bakgrunn for å forstå problemsstillingen:

Har nettopp startet med aksjekapital på 35 000 kr fordelt på 350 aksjer på 100 kr/stk.

Har fått klarsignal fra banken på 100 000 kr og skyte inn i firma så jeg da får 100 000 kr kontanter, startkapitalen er brukt.

Vil gjerne kjøpe ett forretningslokale til rundt 1000 000 kr men må selvsagt ha mer kapital til dette, gjerne opp mot 50% og skal i samtale med banken på vegne av AS-et. Det jeg vil prøve er å få en avtale om lån på 40% EK.

De neste 300 000 kronene skal skaffes av investorer som får 3000 aksjer i selskapet med verdi på 100 kr hver (så klart).

Så kommer problemsstillingen:

Etter forretningslokalokalet først er kjøpt har vi første investorene allerede tatt en del risiko og gjort en del arbeid for å få dette i boks.

Derfor synes jeg det er urettferdig at de neste investorene skal få samme andel i selskapet per krone som vi som startet.

Men det blir også vanskelig å forklare at noen skal betale mer enn 100 kr for en 100 kr aksje....

Noen som vet hvordan dette gjøres i praksis!!

Mottar ALLE tanker, ideer, erfaringer, etcmed stor takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aksjeklasser.

Det svaret der var nok en ny definisjon på en innertier inni innertieren. Regnet med en del lange og litt kompliserte svar men med ett eneste ord klarte du å løse problemet mitt her. Ett spørsmål ikke en gang banken min klarte å svare på....

Tusen Takk!! :new_woot:

Edit: Hvis det finnes andre løsninger som noen vet om så er det bare å komme med de. Akkurat nå får jeg lese meg litt opp om aksjeklasser :wee:

Endret av Nasciboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...