JAYZ Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Hei Jeg har behov for å delta i en rettssak som kommer til å vare i 2-3 dager. Det er en drapssak. Tenkte å søke fri fra skolen (vg2) fordi a) saken har litt betydning for meg (vennlig støtte) b) interesse for rettslære, juss, osv. (har tenkt til å bli advokat) På grunnlag av dette, må det vel gå an å få fri i 2-3 dager? Lurer også på hva slags fravær det vil bli ført opp som? (vanlig eller A-fravær (annen faglig aktivitet)) Lenke til kommentar
oddsmurf Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Tror dette går under politisk fravær. Du kan få opptil 10 dager med politisk fravær på vidergående uten at det kommer på vitnemålet. Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 16. september 2012 Forfatter Del Skrevet 16. september 2012 Tror dette går under politisk fravær. Du kan få opptil 10 dager med politisk fravær på vidergående uten at det kommer på vitnemålet. Strålende, det var det jeg lurte på. Noen andre som mener noe annet? Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Skolesystemet har en lei tendens til å ikke gi deg tillatelse til fravær bare fordi du har interessen for noe, så jeg ville prøvd å formulert det som om du faktisk har noe der å gjøre. Vennlig støtte er kanskje heller ikke nok. Politisk fravær i forbindelse med rettssak er som regel noe man får hvis man skal avgi vitneforklaring eller selv er mistenkt. Hvis du går ei linje på VGS som gjør at rettssaken kanskje er relevant for utdanninga di, så har du kanskje en bedre sjanse, men jeg vet ikke hva du går Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 Skolesystemet har en lei tendens til å ikke gi deg tillatelse til fravær bare fordi du har interessen for noe, så jeg ville prøvd å formulert det som om du faktisk har noe der å gjøre. Vennlig støtte er kanskje heller ikke nok. Politisk fravær i forbindelse med rettssak er som regel noe man får hvis man skal avgi vitneforklaring eller selv er mistenkt. Hvis du går ei linje på VGS som gjør at rettssaken kanskje er relevant for utdanninga di, så har du kanskje en bedre sjanse, men jeg vet ikke hva du går Ja, du sier noe der. Jeg går studiespesialiserende, så jeg kunne kanskje vinkle det inn med noe i faget rettslære? Det har jeg skjønner du. Lenke til kommentar
Aleks855 Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Det kan tenkes ja. Jeg vil tro at sjansene dine for å få fraværet godskrevet kommer an på hvor bra du skriver søknaden. Eventuelt hvor pent du formulerer deg hvis du tar det face-to-face. Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 Det kan tenkes ja. Jeg vil tro at sjansene dine for å få fraværet godskrevet kommer an på hvor bra du skriver søknaden. Eventuelt hvor pent du formulerer deg hvis du tar det face-to-face. Ja, det høres ikke gale ut. Jeg skal besøke rådgiver og forklare situasjonen, så får jeg håpe på det beste. Skal prøve å virke så saklig som bare mulig Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Nå vet jeg ikke om reglene har endret seg siden jeg gikk på videregående (8 år siden, kanskje...?), men jeg fikk dra til Alpene på snowboardtur så lenge jeg skrev en slags dagbok/logg på engelsk og vinklet egentreningsprosjektet i kroppsøving inn mot snowboardkjøring. Endret 17. september 2012 av Phileas Fogg Lenke til kommentar
vlc Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Det finnes gyldig og ugyldig fravær. Å måtte vitne i en rettssak er å regne som gyldig. Begge type fravær blir likevel logget og ført inn. Lenke til kommentar
covah Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 men jeg fikk dra til Alpene på snowboardtur så lenge jeg skrev en slags dagbok/logg på engelsk og vinklet egentreningsprosjektet i kroppsøving inn mot snowboardkjøring. WTF! Er det rart Norge faller som en stein på OECD rankingen? Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 18. september 2012 Forfatter Del Skrevet 18. september 2012 Det finnes gyldig og ugyldig fravær. Å måtte vitne i en rettssak er å regne som gyldig. Begge type fravær blir likevel logget og ført inn. Jeg skal dog ikke vitne, kun være tilstedet under hele prosessen, men det er vel kanskje det samme? Hovedpoenget er at jeg ikke ønsker at disse 3 dagene føres opp på vitnemålet, derfor skulle jeg ønske det gikk under politisk fravær Lenke til kommentar
vlc Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hvis du ikke har annen funksjon enn å være observatør vil ikke dette regne som gyldig fravær mener jeg å huske, uten å være helt bastant. Beste er vel å ta opp dette med kontaktlærer/rektor/undervisningsinspektør? Lenke til kommentar
JAYZ Skrevet 18. september 2012 Forfatter Del Skrevet 18. september 2012 Ja, jeg skal snakke med rådgiver en av dagene, men tanken med denne tråden var å finne noe jeg kunne bruke som argument for å slippe fravær, men det skal nok gå bra. Takker Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå