Gå til innhold

Bør tiåringer få karakterer?


Anbefalte innlegg

Snakk så mye dere vil om lærere og foreldre, for problemet er jo at et stor andel av elevene​ ikke vil gjøre noe utenfor skolen. [Link]

 

Oh lord... ...Vel, da er det foreldrene sin oppgave å sanksjonere mot barna sine slik at de "tvinges" til å gjøre lekser.

 

Lettere sagt enn gjort i dagens samfunn. Man kan knapt påføre barna konsekvenser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En gitt lærer i f.eks. matematikk har 5 timer i uka på en klasse. Disse 5 timene blir så igjen fordelt på 30 elever. Sammenlign med tida foreldre har sammen med barnet sitt. Do the math (no pun intended).

 

La oss se det fra den som skal lære, uka har 168 timer

Sove: 70 timer

Undervisning: 25 ?

Fritminutt, etc: 5

Spise, pusse tenner, dusje, etc: 14

Reisetid: 5

Lekser: 5

SFO/Iddrett/annen organisert fritidsaktivitet: 10

TV/Internett: 14

Leke: 10

Gone with the wind (ie diverse): 10

 

Do the math (no pun intended).

 

[såvidt jeg kan se er det:

1. Staten/Offentlige som har overtatt ansvaret om å lære opp ungene (Det er tvungen skolegang i Norge).

2. Staten som hevder at deres lærere er kvalifiserte til jobben. De fleste foreldre har ikke den kunnskapen lærerne hevder å ha.

3. Staten/Offentlige som har TIDEN som er dedikert til læring (selv om jeg kunne være enig i at skolen burde være fulltids, ie 8 timer, for ikke å nevne de latterlig lange feriene)

4. Staten/Offentlige som avgjør HVA barna SKAL lære (og her kaster den halvparten av undervisningstiden rett i søpla).

 

Men klart når det ikke funker så er det foreldrene sin feil. Ansvarsfraskrivelse av hvem?

Endret av Skatteflyktning
  • Liker 3
Lenke til kommentar

1. Hvis du stoler på at staten/offentlige skal lære opp ungen din fullstendig så er du en naiv idiot.

 

2. Lærere, generelt sett, har aldri hatt så høyt kompetansenivå som de har i dag. + En dårlig lærer er bedre enn ingen lærer. Kompetente lærere vokser ikke på trær.

 

3. Har man trøbbel med å henge med på skolen så handler det bare om prioriteringer. F.eks. "Er ikke leksene gjort, så blir det ingen lek/fritidsaktivitet/etc." Opp til foreldre å håndheve.

 

4. Hvis enselv mener at det det offentlige lærer bort til barna ikke er godt nok, så burde man som forelder ta tak selv. De aller fleste foreldre er i stand til å bistå barna sine med leksehjelp i barneskolen.

Endret av Aporia Qualia
Lenke til kommentar

Det du sier er at en elev bruker 17% av sin tid på skolen (foruten ferier) og likevel dikterer skolen hva barnet skal lære? Har ikke foreldrenes interesser noen overføringsverdi til ungene? I så fall merkelig, ettersom mange unger deler interesse med sine foreldre. Mange unger lærer hvordan en fjernkontroll fungerer uten at det er nevnt med et ord på skolen. Unger kan navn på farger og himmelretninger, guder og historiske personer FØR de begynner på skolen. Jeg tror du tar veldig feil på punkt 2 om at foreldre ikke har kunnskapen til å lære bort. Jeg tror heller det er prioriteringene til mange foreldre som er, eh, ikke til barnas beste.

 

Jeg er på ingen måte tilhenger av uniformskolen vi har, og synes i så måte at karakterer er helt bak mål. Hver elev bør få utfordringer tilpasset egen ferdighet, og "karakter" etter egen framgang. Jeg ser ikke noe poeng i å sammenligne elever på et så tidlig stadium.

 

Det snakkes mye om mestring, følelsen av å ha klart noe. Det er da relatert til eget nivå, og ikke i forhold til andre. Du vil som lærer komme i en situasjon hvor en elev har gjort en stor oppdagelse (endelig forstått brøk) men er så langt etter de andre at han belønnes med dårlig karakter fordi det går for tregt og bare noen få av oppgavene på prøven er regnet ut. Et godt øyeblikk gjort om til et dårlig. Jeg finner ingen eksempler på det motsatte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Hvis du stoler på at staten/offentlige skal lære opp ungen din fullstendig så er du en naiv idiot.

Tror aldri jeg har vært mer enig med et utsagn på diskusjon.no

 

2. Lærere, generelt sett, har aldri hatt så høyt kompetansenivå som de har i dag. + En dårlig lærer er bedre enn ingen lærer. Kompetente lærere vokser ikke på trær.
Usikker på om det stemmer at lærere ALDRI har hatt høyere kompetansenivå. Aristotles og hans Lyceum mener jeg trolig var bedre enn det vi ser idag og det var over 2500 år siden. Det er videre andre eksempler fra antikken og middelalderen som jeg tror var bedre enn idag, men klart det er å sammenligne enkelte situasjoner med det massive systemet som eksisterer idag og dermed ikke helt rettferdig. Ellers enig ;)

 

3. Har man trøbbel med å henge med på skolen så handler det bare om prioriteringer. F.eks. "Er ikke leksene gjort, så blir det ingen lek/fritidsaktivitet/etc." Opp til foreldre å håndheve.
Ja, men det er endel lærerne også kan gjøre, og problematikken er ikke KUN med de som har vansker med å "henge med" men også med dem som ligger langt foran.

 

Jeg mistenker at hele klassesystemet basert på alder er defekt, mao burde ikke ungene deles inn i grupper etter hvor de befinner seg innen hvert fag for at de får undervisning på det nivå de befinner seg istedenfor å bli undervist enten langt over dem (frustrasjon) eller langt under dem (kjedelighet)?

 

4. Hvis enselv mener at det det offentlige lærer bort til barna ikke er godt nok, så burde man som forelder ta tak selv. De aller fleste foreldre er i stand til å bistå barna sine med leksehjelp i barneskolen.

Tja, og når man mener at det skolen lærer barna er riv ruskende GALT (som i USANT)? Dette VAR problemet med kristendom i sin tid (for hedningene blandt oss), idag er vel problemet begrenset til historie og samfunnsfag.(Selv om muligens noen religiøse kanskje nå har samme oppfattningen om den "nøytrale" religionsinformasjon som gis.) Endret av Skatteflyktning
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det du sier er at en elev bruker 17% av sin tid på skolen (foruten ferier) og likevel dikterer skolen hva barnet skal lære?

Ja og nei. Det offentlige dikterer selvfølgelig hva ungen skal lære på skolen. Hva ungen lærer HJEMME er det vel foreldrene som er ansvarlig for. Så har vi den lille artige saken at det offentlige prøver å skyve endel av "jobben" med det DE ønsker at ungene skal lære over på foreldrene via noe de kaller "lekser".

 

Og om foreldrene har andre prioriteter blir disse hold ansvarlig for at ungene ikke har lært det som det offentlige ønsker at ungene skal lære.

 

Om der er enighet om prioriteringen (dvs om foreldrene justerer seg til den offentlige prioritering) er der intet problem, problemet fins kun når foreldrene har en annen prioritering.

Lenke til kommentar

1. Hvis du stoler på at staten/offentlige skal lære opp ungen din fullstendig så er du en naiv idiot.

 

2. Lærere, generelt sett, har aldri hatt så høyt kompetansenivå som de har i dag. + En dårlig lærer er bedre enn ingen lærer. Kompetente lærere vokser ikke på trær.

 

3. Har man trøbbel med å henge med på skolen så handler det bare om prioriteringer. F.eks. "Er ikke leksene gjort, så blir det ingen lek/fritidsaktivitet/etc." Opp til foreldre å håndheve.

 

4. Hvis enselv mener at det det offentlige lærer bort til barna ikke er godt nok, så burde man som forelder ta tak selv. De aller fleste foreldre er i stand til å bistå barna sine med leksehjelp i barneskolen.

 

Gode poenger, vel, noen av de.

 

#1: Dette er jeg fullstendig enig med deg i. Det offentlige skolevesenet fungerer overhodet ikke, ikke nå, og ikke i fremtiden noen sinne.

 

#2: Dette er nok mer uriktig. Lærerne har en gradvis synkende kurve, og har hatt det veldig lenge. Dette er et godt eksempel på nettopp dette. Ellers er jeg også uenig i at en dårlig lærer er bedre enn ingen lærer. Jeg tror personlig jeg hadde lært tre-fire ganger så mye om jeg fikk disponibelt 8 timer hver dag og en beskjed om hva jeg skulle tilegne meg av kunnskap. En måte å enklere styre flinke elever mot lærerstudier er å privatisere skolevesenet helt ut, da vil man få gode og dårlige skoler basert på lærere, og det vil bli en stadig økende konkurranse om å få gå på de beste skolene, og lærerne som er gode vil få betalt for sine kunnskaper. Mitt problem med skolen når jeg gikk der for noen år siden var at jeg måte lide meg gjennom skoletime på skoletime med lærere som måtte gjenta og gjenta og gjenta ting de allerede hadde sagt. Ja takk til konkurranse!

 

#3: Enig i at foreldre burde styre ungene sine i henhold til skolegang. Dette helt rimelig.

 

#4: Nei, som forelder burde forvente å få noe for det man betaler for (skatt). Problemet er bare at med dagens system så blir man tvunget til å betale for en tjeneste som har rævva kvalitet pga. at den ikke er konkurranseutsatt.

Lenke til kommentar

Det er noen år siden jeg jobbet som lærer, men allerede på den tiden var det mulig for elevene å gjøre lekser i skoletiden. Dette er veldig forskjellig fra skole til skole, noen kunne gjøre lekser under tiden de var på SFO dersom de visste det ble lite tid pga andre aktiviteter. Noen skoler foretrekker ukeplan over lekser, andre gir lekser fra dag til dag - det kan være basert på ting som det ikke ble tid til å gjennomgå i klasserommet, eller det kan være forutbestemt. Fungerer noe bedre enn annet rent generelt? Svaret er nei, men de har ulike fordeler som går utenom selve leksene. En ukeplan kan lære deg å planlegge. Lekser gitt på dagen kan lære deg å prioritere. Uten at noen av delene er gitt... :D

Lenke til kommentar

Det er noen år siden jeg jobbet som lærer, men allerede på den tiden var det mulig for elevene å gjøre lekser i skoletiden. Dette er veldig forskjellig fra skole til skole, noen kunne gjøre lekser under tiden de var på SFO dersom de visste det ble lite tid pga andre aktiviteter. Noen skoler foretrekker ukeplan over lekser, andre gir lekser fra dag til dag - det kan være basert på ting som det ikke ble tid til å gjennomgå i klasserommet, eller det kan være forutbestemt. Fungerer noe bedre enn annet rent generelt? Svaret er nei, men de har ulike fordeler som går utenom selve leksene. En ukeplan kan lære deg å planlegge. Lekser gitt på dagen kan lære deg å prioritere. Uten at noen av delene er gitt... :D

 

Jeg var en av de som nøt godt av dette. Når jeg gikk på skolen hadde vi vel 5-10 timer med såkalt "studietid" der vi fikk jobbe med akkurat det vi ville på lekseplanen og lærerne gikk rundt og gjorde seg disponible for spørsmål mens vi fikk samarbeide bli avskrevet / jobbe på egenhånd. Jeg tror produktiviteten min var cirka 600% bedre her enn i vanlige fagtimer.

Lenke til kommentar

Fire av ti nordmenn mener at elever allerede fra femte klasse skal få karakterer i fagene mattematikk, norsk og engelsk.

 

Dette er tull! Eit slikt rangeringssystem i barneskulen vil toltalt ødelegge motivasjonen til dei som allerede sliter på skulen.

Det å få ein bekreftelse på at man er dårligere enn andre i så ung alder kan muligens ødelegge all form for sjølvtillit hos enkelte elevar.

 

Er det dermed verdt å ta den risikoen for at dei som er bedre på skulen skal få denne gulroten og kanskje prestere litt bedre, enn at dei som sliter i disse fagene skal få den hjelpen dei trenger?

 

Hjelpe meg. Det er ikke rart dagens unge har dårlig selvtilitt når de blir behandlet som porselen.

 

Det er ett faktum i livet nesten alle barn lærer på den vanskelige måten: livet kan suge hardt.

Jeg ville heller lært barna å takle nedgang på en god måte fremfor å holde dem unna så lenge at det knuser virkeloghetsoppfattningen dems. Noen er så skånsomme at de tar livet sitt mot litt nedgang, hvor latterlig er ikke det?

 

Nei. Å bruke barnas uskyldighet og skånsomhet som argument kan du si til jevnaldrede småbarnsmødre. Fordi det funker ikke hos oss som ser resultatet av hver generasjons tydligere respektløshet, dummhet og 100% avhengighet av konstant påminnelse at de ikke er dårligere.

 

Gi dem karakterer så de kan rangsere seg, konkurere å forbedre seg med tydelige fremskritt på karakterene sine.

Om en lærer ikke klarer å forbedre en eleven burde eleven få en ny lærer, enkelt å greit.

Er eleven helt håpløs og uten noen form for innteligens burde han/hun holdes igjen, dette kan lett avgjøres med karakterer.

 

Blir for dumt at elever begynner på ungdomskolen å først da finner ut at de hengere flere år bak andre jevnaldrede. Vi trenger å dokumentere, følge opp og rangsere elever. Vi bruker alt for lang tid på å finne ut om de nye skolereformene fungerer, med tidligere karakterer kan også dette finnes ut av tidligere.

 

Lenke til kommentar

 

Det er ett faktum i livet nesten alle barn lærer på den vanskelige måten: livet kan suge hardt.

Jeg ville heller lært barna å takle nedgang på en god måte fremfor å holde dem unna så lenge at det knuser virkeloghetsoppfattningen dems. Noen er så skånsomme at de tar livet sitt mot litt nedgang, hvor latterlig er ikke det?

Slenger du hånda til ungen din på kokeplata også, for å lære dem at det er en dum ide?

Lenke til kommentar

 

Det er ett faktum i livet nesten alle barn lærer på den vanskelige måten: livet kan suge hardt.

Jeg ville heller lært barna å takle nedgang på en god måte fremfor å holde dem unna så lenge at det knuser virkeloghetsoppfattningen dems. Noen er så skånsomme at de tar livet sitt mot litt nedgang, hvor latterlig er ikke det?

Slenger du hånda til ungen din på kokeplata også, for å lære dem at det er en dum ide?

 

Ja, selvfølgelig.

Å bruke smertefull tortur er noe jeg planlegger å gjøre på alle barna mine.

 

Dust.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...