Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Jeg vet ikke om jeg har misforstått eller om det stemmer at det vil bli ekstra mye aktivitet på sola i år. Jeg har også hørt at aktiviteten når en topp hvert 11. år. Kan den økte aktiviteten på sola slå ut og ødelegge elektronikken vår? Er det noe man bør bekymre seg for? Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Ja, det kan den. Men "stormen" må treffe jorden, og det er det som gjør sjansen for katastrofe liten. Den kan gå i alle retninger, og jorden er en liten blink. Det har dog skjedd før for et århundre eller to siden, men da var ikke elektrisitet like utbredt så konsekvensene var betydelig mindre. Google it Lenke til kommentar
Twinflower Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Mer info: http://en.m.wikipedia.org/wiki/Solar_storm_of_1859#section_1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Er det noe vi kan gjøre for å beskytte elektronikken vår? Hva vil skje med satellittene om en storm kommer mot jorden? Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Jeg vet ikke om jeg har misforstått eller om det stemmer at det vil bli ekstra mye aktivitet på sola i år. Jeg har også hørt at aktiviteten når en topp hvert 11. år. Ja, det stemmer. Solens aktivitet varierer med en periode på ca 11 år, og det er forventet et maksimum omtrent i år. Kan den økte aktiviteten på sola slå ut og ødelegge elektronikken vår? Er det noe man bør bekymre seg for? Som en annen har påpekt må utbruddet på solen ha retning mot jorden for at det skal kunne gi noen effekt. Dessuten er orienteringen av magnetfeltet i solstormen relativt til jordens magnetfelt viktig for hvor sterk effekten er. Men en sterk solstorm kan helt klart sette elektronikken i satelitter i fare. Satelitter i lav bane kan dessuten utsettes for et tilleggsproblem: Energien i solstormen varmer opp den øverste delen av atmosfæren noe slik at den utvider seg. Satelittene møter derfor luftmotstand og farten bremses ned slik at de faller ned i en lavere bane. Elektronikk nede på jorden er ikke direkte truet av solstormer siden magnetfeltet til jorden beskytter. Men en solstorm kan forårsake store overspenninger i strømnettet, så elektronikk som er tilkoblet strømnettet uten overspenningsvern kan bli ødelagt. Er det noe vi kan gjøre for å beskytte elektronikken vår? Hva vil skje med satellittene om en storm kommer mot jorden? Som sagt vil overspenningsvern være nyttig for elektronikk tilkoblet til strømnettet. Satelittene, som er det som er mest utsatt, er det vanskeligere å beskytte, men å sette satelitter i dvaletilstand før stormen treffer de reduserer risikoen for alvorlig skade. Astronautene på den internasjonale romstasjonen må også ta hensyn til solstormer. Den vanligste handlingen er at de flytter seg til den best beskyttede delen av stasjonen, men hvis en spesielt kraftig solstorm kommer kan det bli nødvendig å gå i "livbåten" som tar de ned til jorden. Lenke til kommentar
Sovende Panda Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Ved ein eventuell "solstorm" som det kalles, vil det ta mellom 8-40 timer før den når jorden. Nokre satelitter har ein funksjon der dei kan brette seg sammen for å beskytte seg mot slike solstormer. Det vil derfor være nok tid til å fullføre denne funksjonen. Ikkje alle satelitter har denne muligheten og dei vil dermed bli ødelagt. Om dette vil merkes i stor grad er vanskelig å seie, men hvis solstormen er kraftig nok og den har retning direkte mot jorden så kan det få konsekvenser. Men som Twinflower seier så er det veldig liten sjanse for at ein solstorm skal oppnå disse kriteriene og komme rett mot oss. Men me som er her nede på jorden vil leve trygt videre takket være jordens magnetfelt som beskytter oss Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Verste som skjer er vel at man må ha noen timer downtime? Lenke til kommentar
mofomofo Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 I verste fall kan store deler av verden lammes og noen tiår vil gå før vi er tilbake til normalen. Men det er utrolig usannsynlig at en så kraftig storm skal treffe jorden såpass godt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-T9cKWhDpN0 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Verste som skjer er vel at man må ha noen timer downtime? hvor har du det fra at det bare varer noen timer? Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hva vet jeg? Lenke til kommentar
Gjest bruker-45896 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Bare slenger denne inn her jeg: http://www.youtube.com/watch?v=FW8Rsil0lqk&t=1m38s Edit: spol til 1.38, da begynner han å prate om solstormer. Endret 18. september 2012 av bruker-45896 Lenke til kommentar
-trygve Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Verste som skjer er vel at man må ha noen timer downtime? Nei, det er langt fra det verste som kan skje. En virkelig "fulltreffer" vil indusere sterke strømmer i elektrisitetsnettet og kan ødelegge et stort antall transformatorstasjoner. Hvis bare noen få transformatorstasjoner blir ødelagt er det en grei sak å reparere, men hvis så mange blir ødelagt at lageret av lett tilgjengelige reservedeler ikke er tilgjengelig kan ting begynne å ta lang tid. Jeg har sett anslag på mange måneder før vi er tilbake til normal drift. I tillegg kan vi risikere at et stort antall GPS- og kommunikasjonssatelitter blir satt ut av drift, og så avhengig som vi begynner å bli av de er det ikke vanskelig å forstå at problemene vil bli betydelig. Tenk bare på hvordan navigasjon og koordinering av flytrafikk foregår. Lenke til kommentar
Crowly Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 så avhengig som vi begynner å bli av de er det ikke vanskelig å forstå at problemene vil bli betydelig. Tenk bare på hvordan navigasjon og koordinering av flytrafikk foregår. En liten (eller stor) avsporing på dette, så er denne TED talk'en ganske relevant. Er ikke bare sola som kan skape store problemer for GPS. Todd Humphreys: How to fool a GPS (mest relevant fra ca 7-8 minutter, men hele er interessant) Lenke til kommentar
Terrasque Skrevet 28. september 2012 Del Skrevet 28. september 2012 I tillegg kan vi risikere at et stort antall GPS- og kommunikasjonssatelitter blir satt ut av drift, og så avhengig som vi begynner å bli av de er det ikke vanskelig å forstå at problemene vil bli betydelig. Tenk bare på hvordan navigasjon og koordinering av flytrafikk foregår. Ikke bare det... Minibanker, trafikksystemer, mobiltårn.. http://www.newscientist.com/article/dn20202-gps-chaos-how-a-30-box-can-jam-your-life.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå