Gå til innhold

Resonnering- en tapt kunst?

OJ Doe

Anbefalte innlegg

/rant

Jeg ser det så ofte, og i større grad nå enn noen sinne. Så mange med en fraværende evne til å resonnere og trekke logiske slutninger. Er dette en evne som faktisk forsvinner, eller skjuler folk den bare? Eller er det bare latskap?

Jeg leste nylig en post i Data-kategorien, og TS spurte om han fikk bedre oppgraderingsmuligheter i fremtiden ved å velge kabinett X.

Dette er bare et eksempel på hva jeg mener. Er det ikke tindrende klart at det er likegyldig hvilken kasse man bruker?

Ser det samme på forelesninger, spesielt i matte. Foreleser viser en logisk slutning, og folk faller fullstendig av lasset. Hva skjer med verden?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er bare et eksempel på hva jeg mener. Er det ikke tindrende klart at det er likegyldig hvilken kasse man bruker?
Eh, nei, for alle kabinetter har ikke samme størrelse, og enkelte grafikkort kunne ihvertfall før være så store at de ikke passet inn i f.eks. minitower. Derav historien om han som ringte til support fordi han ikke fikk grafikkortet til å virke, og etter timesvis med feilsøking fant de ut at han hadde saget det over for å få plass i kabinettet.

Foreleser viser en logisk slutning, og folk faller fullstendig av lasset. Hva skjer med verden?
Utdanning for alle betyr at flere kommer inn på universitetet. Men "når læreren har undervist sauen breker den fortsatt", for den som er slått til shilling blir aldri en daler. Endret av Tåkelur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Eh, nei, for alle kabinetter har ikke samme størrelse, og enkelte grafikkort kunne ihvertfall før være så store at de ikke passet inn i f.eks. minitower. Derav historien om han som ringte til support fordi han ikke fikk grafikkortet til å virke, og etter timesvis med feilsøking fant de ut at han hadde saget det over for å få plass i kabinettet.

Jada, det finnes flere formfaktorer, men disse bør gjerne samsvare med resten av oppsettet. ITX og dobbel-GPU kort passer ikke helt sammen. Ser poenget, men i denne sammenhengen var det ikke ITX vs ATX, det var mer Miditower X vs Miditower Y, hvilket gir best oppgraderingsmuligheter.

Utdanning for alle betyr at flere kommer inn på universitetet. Men "når læreren har undervist sauen breker den fortsatt", for den som er slått til shilling blir aldri en daler.

Peeps be stupid altså. Jaja, før eller siden måtte det gå inflasjon i utdanning også. Tror dog ikke at dette er helt svaret. Av grunner jeg ikke forstår, har jeg blitt omtalt som supergeni av omtrent alle jeg har møtt, selv av mennesker som har langt bedre snitt enn meg, så jeg tror fortsatt at det finnes mange som skjuler sin viten, eller ikke er klar over den. Mest relevant; Ikke evner å benytte seg av den i andre situasjoner.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du og frankhaugen slår dere sammen.

http://www.diskusjon...l=&fromsearch=1

Jeg tror du misforstår meg. Jeg tror nemlig _ikke_ at andre er dumme, eller vet mindre enn meg. Jeg er interessert i det sosiale komplekset som fører til at folk velger å fremstå som mindre vitenende enn det faktisk er. Jeg snakker heller ikke om kunnskap, eller det påståtte mangelen på sådan, men evnen eller ønske om å benytte den.

Jeg er egentlig en motsetning i forhold til "frankhaugen". Jeg tror ikke at jeg vet så mye, men fremstår etter sigende like vel som om jeg gjør det, uten å i det hele tatt si noe som krever kunnskap.

Du har jo valgt brukernavnet "Phileas Fogg" så du er vel over gjennomsnittet teknologiinteressert.

Lenke til kommentar

Jada, det finnes flere formfaktorer, men disse bør gjerne samsvare med resten av oppsettet. ITX og dobbel-GPU kort passer ikke helt sammen. Ser poenget, men i denne sammenhengen var det ikke ITX vs ATX, det var mer Miditower X vs Miditower Y, hvilket gir best oppgraderingsmuligheter.

Det er klart det er helt forskjellige ting. Når en allerede vet det...

Om en ikke er bevandret i den verden så kan det godt være andre ting som er mer skjulte.Det er ganske mange forskjellige ting en må passe på når en bygger PC som de som kan det tar for gitt. Men om en ikke kan det, så er det jo forståelig å ville passe på at en ikke kaster bort pengene sine.

Derfor skader det ikke å spørre de som vet mer.

Det er så mange feller en kan gå i, men istedenfor å tenke "Nå må jeg da ha tenkt på alt", så tenker en "vent litt, selv om jeg tror jeg har fått oversikt over alt, så kan det jo hende det er noe ukjent jeg ikke ser".

Det å spørre om hjelp i den situasjonen Innebærer jo kanskje å innse at en ikke er verdensmester med en gang. Å innse at en ikke vet alt, det syns jeg også er noe altfor få gjør.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Påstanden om at det er en tapt kunst faller ikke helt i god jord hos meg. Kan du utdype?

Ikke en påstand, et spørsmål. derav spørsmålstegnet. Utdyper dette i førstepost. Min persepsjon er at hos en stadig økende del av mennesker jeg omgåes med, har evnen til å trekke logiske slutninger og se sammenhenger mellom tilnærmet like situasjoner vist en nedadgående tendens basert på min tidligere persepsjon av dette.

Lenke til kommentar

Kan hende det er flere "dumme" spørsmål nå en før internett siden det nå er så lett å spørre at en del folk spør føre de har rukket å tenke skikkelig på spørsmålet. Det har nå jeg gjort ett par ganger. Og i tillegg blir det liggende der ute for fler å lese isteden for å forsvinne i lufta etter kun noen få hører det.

Ellers kan det også være at du har blitt eldre og klokere en det du var før.

Er også en del folk som spør enda de er rimelig sikre på svaret for å forsikre seg om at de har korrekt. Om man regner med at ett spørsmål et "teit" så hender det noen spør likevel for å være helt sikker, det hender jo en sjelden gang at spørsmålet ikke er teit likevel.

...det var mer Miditower X vs Miditower Y, hvilket gir best oppgraderingsmuligheter.

Har vært borti noen Miditower som har vært i minste laget for noen av de mest ekstreme skjermkortene. Er også stor forskjell på dem om man ønsker og oppgradere til vannkjøling, var i hvertfall før, mulig de nye vannkjøling systemene er letere plassere i de fleste kabinetter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...