Civilix Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Uansett synes jeg din oppfordring om å svare med vold er forkastelig, og hvis det er tankegang som er vandlig blandt ditt folk så ser jeg mindre grunn til å bry meg. Virkelig? Ja virkelig, og jeg har lest meg litt opp her for å gi deg svar hvorfor, men ta gjerne og korrekter meg hvis det er noe jeg sier som er feil da jeg ikke har hatt tid til å sjekke kryssrefeanser. Jeg spør egentlig bare hva som er en rasjonell svar på dette problemet, Svaret er informasjon, vi lever i informasjonsalderen, skytevåpenvåpen og bomber er ikke lengre de kraftigse våpen vi har. dette folkemordet har pgått så lenge i Pakistan, og jeg forstår virkelig ikke hvorfor man da kan ta loven i egne hender, å ta loven i egene hender...er ikke det hva hazarafolket gjorde i afganistan, kjempet mot staten, utførte terroraksjoner mot offentlige embedsmenn. Og vi ser hvor bra det gikk(sarkasme), og før du gir meg "en manns terrorist en annen manns frihetskjemper" er jeg også ikke noe fan av Che Guevaras arbeide. Forstår jeg det også riktig at flesteparten av dette folket er ulovlige innvandere i pakistan? I så fall burde de være glade for at de blir ignorert av myndighetene i pakistan. det er litt som under andre verdens krig, og denne lille gruppen ledet av Max Manus gjorde bakholdsangrep på Nazistene, var det forkastelig? max manus kjempet for kongen mot okkupasjonsmakten, jeg kan ikke se noen paralell til det vi diskuterer Jeg mener at dersom ikke staten en gang bryr seg om Hazarafolket, så kan de ikke bare sitte å se på at uskyldige blir drept, bakmennene må tas! Bakmennene må gjerne taes, til f.eks. menneskerettsdomstolen, og de skal gies en rettferdig rettsak ikke en kule i bakhodet. Dersom slike handlinger som dette: Advarsel: STERK INNHOLD. http://www.youtube.com/watch?v=Gwt1jjhDcyg&playnext=1&list=PL6D9CC6FD699A62EB&feature=results_main Ikke blir straffet av staten, hva faen skal da hazarafolket (som er shia muslimer) gjøre? Er ikke Aimagh-hazarene sunni-muslimer? og også kommer fra samme mongolske avstamming? Og har ikke afganske regjerningen spilt sija mot sunni kortet historisk sett for å få dere til å sloss mot hverandre, og dere har mer en gjerne følgt opp provoseringen med blodige kamper? Og denne kampen har stort sett utslettet de sekulære av hazarene, akkurat de folkene som kansje hadde det viktigste budskapet til folket. Også er det et lite kommentar til flere av de siste postene som snakker veldig negativt om iran, iran har mange feil og mangler men det er da ffs et av de mest progressive landene i regionen. Og det iranske folk gir meg tro på at det faktisk er håp for framtiden der nede. Sammenligner man med vesten er de i steinalderen, men sammenlignet med andre lang i regionen er det ikke dårlig. Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg har ryddet litt i tråden. Hold dere sakelige og til topic. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 (endret) å ta loven i egene hender...er ikke det hva hazarafolket gjorde i afganistan, kjempet mot staten, utførte terroraksjoner mot offentlige embedsmenn. Og vi ser hvor bra det gikk(sarkasme), og før du gir meg "en manns terrorist en annen manns frihetskjemper" er jeg også ikke noe fan av Che Guevaras arbeide. Forstår jeg det også riktig at flesteparten av dette folket er ulovlige innvandere i pakistan? I så fall burde de være glade for at de blir ignorert av myndighetene i pakistan. Jeg ser du ikke har peiling på hva du snakker om, Hazarafolket har ALDRI gått imot den Afghanske staten, de gikk imot Taliban ja, men de var tross alt okkupanter og ikke reelle myndigheter, hvis du tenker på Nord-Alliansen så har du rett i at de kjempet mot Taliban, men jeg ser ikke hva som er relevant med det. Du påpeker at de fleste fra Hazarafolket som er bosatt i Pakistan er ulovlige flyktninger, og det stemmer ikke, de fleste som bor der er høytstående medlemmer av det Pakistanske samfunn, men blir nå tvunget til å flykte fra Pakistan også pga disse terror angrepene. Svaret er informasjon, vi lever i informasjonsalderen, skytevåpenvåpen og bomber er ikke lengre de kraftigse våpen vi har. Vel, jeg har sagt at en rasjonell løsning på dette folkemordet er en milits, og har de ikke rett til å forsvare seg? Er ikke Aimagh-hazarene sunni-muslimer? og også kommer fra samme mongolske avstamming? Stemmer, men de er en minoritet innen hazarafolket, og det stemmer at en del av Hazarafolket er Sunni, men de fleste er Shia. Bakmennene må gjerne taes, til f.eks. menneskerettsdomstolen, og de skal gies en rettferdig rettssak ikke en kule i bakhodet. Altså jeg skulle gjerne se gjerningsmennene bak lås å slå, men det er ikke et alternativ dersom det forsetter slik det har gjort de siste 12 årene. Også er det et lite kommentar til flere av de siste postene som snakker veldig negativt om iran, iran har mange feil og mangler men det er da ffs et av de mest progressive landene i regionen. Og det iranske folk gir meg tro på at det faktisk er håp for framtiden der nede. Sammenligner man med vesten er de i steinalderen, men sammenlignet med andre lang i regionen er det ikke dårlig. Vel, jeg er enig i at Iran faktisk er ganske progressiv og samfunnet generelt er ganske bra, men problemet er jo at Iran er veldig imot Afghanere, og de deporterer som sagt årlig flere hundre ut av Iran, uten en reell grunn. Så israel(jødene før israel ble opprettet)-palestina konflikten har ikke også pågått i snart hundre år og vært veldig blodig? Og de har ikke gitt oss en av historiens mest populære maskinpistoiler med navn uzi? Så ja, jeg har like lite sympati for jødene. Andre verdenskrig tilgir de ikke for alle synder de har gjort både før og etter at israel ble opprettet. Jeg er selv imot staten Israel, men jeg vil på ingen måte gå rundt å snakke tull om deres historie, noe du gjør. Så du har ikke sympati for et folk som ble massakrert under 2. verdens krig, og mast 6 millioner, kjempe kul du er... Og er du rett og slett bare en ren rasist når du ikke bryr deg om folk som lider på denne måten (helt seriøst?)? Endret 2. oktober 2012 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg har ryddet litt i tråden. Hold dere sakelige og til topic. Takk! Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 2. oktober 2012 Del Skrevet 2. oktober 2012 Jeg er selv imot staten Israel, men jeg vil på ingen måte gå rundt å snakke tull om deres historie, noe du gjør. Så du har ikke sympati for et folk som ble massakrert under 2. verdens krig, og mast 6 millioner, kjempe kul du er... Og er du rett og slett bare en ren rasist når du ikke bryr deg om folk som lider på denne måten (helt seriøst?)? Kjenner du til det britiske/jødiske angripet på palestina i 1917? Nesten 100 år siden det, og det har vært ganske konstant problemer der siden. Påpek gjerne mine feil hvis de finnes istede for å bare si jeg tar feil, slik jeg ser det er det ikke noe galt historisk med den posten. Selve konflikten kan man jo argumentere for at er fra 600-tallet. Og nei, jeg har ikke noen sympati for den konflikten israel og palestina begge vedlikeholder. Jeg er mot det uavhengig av hva som har skjedd tidligere i historien. Akkurat på samme måte som at jeg liker briter veldig godt uavhengig av hva som er i deres historie. Og en person som ikke bryr seg om at folk lider er sansyndligvis en god dose kynisk, en som nyter at andre lider er sadistisk, men lidelse har ingenting med rasisme å gjøre. Så jeg ber deg selv renske tråden opp for personangrep som det du hadde i den posten. Og jeg gjentar at jeg har ikke noe sympati med noe land/folk/gruppering noe som helt sted i verden som fortsetter å kjempe i eldgamle konflikter. Det sagt ble jeg gjort klar over en side mens jeg sjekket litt bakgrunnsinformasjon, hazara.net gjør akkurat det jeg mener at må gjøres, det er hvordan konflikter burde løses i denne genrasjonen. Anbefaler jeg å kontakte de hvis du vil hjelpe. Så tilbake til tema: Etter det jeg har lest var det Emir Abdur Rahman Khan som ble plassert i sin posisjon av britene i 1880, mye kan vel sies og jeg skal ikke si noe om han som person men han prøvde da å samle afganistan til ett land(ikke ulikt vår egen Harald hårfagre). I jobben med å samle landet måtte han slå ned på mange lokale opprørere blandt annet i området Hazarajat, og det er snakk om 3 store opprør fra hazarfolket de påfølgende 20 årene. Og der forstår jeg det som at konflikten startet. Abdur Rahman's etterfølger Habibullah Khan(kom til makten i 1901) sies det å ha prøvd å få fred men fikk ikke sidene til å snakke sammen. Så har det vært mye att og fram siden det, for å nevne eksempler på at ting har gått begge veier her ble Mohammed Nadir Khan(kongen av afganistan fra1929) drept i 1933 av en hazar, svaret ble da offentlig henrettelse av morderen og hans familie. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 (endret) Abdur Rahman's etterfølger Habibullah Khan(kom til makten i 1901) sies det å ha prøvd å få fred men fikk ikke sidene til å snakke sammen. Så har det vært mye att og fram siden det, for å nevne eksempler på at ting har gått begge veier her ble Mohammed Nadir Khan(kongen av afganistan fra1929) drept i 1933 av en hazar, svaret ble da offentlig henrettelse av morderen og hans familie. Hazarafolket generelt er fredelige mennesker, og de demonterer på fredelig vis, men slik du sier det så har også folket blod på sine hender, noe jeg ikke kan benekte, da blir det som å benekte fakta. Men husk at Hazarafolket ble en minoritet etter 1893, og hvis Emir Abdur Rahman khan faktisk hadde prøvd å samle folket, hadde han ikke startet et folkemord som skulle ha så fatale tap for hazarafolket som over 67% av hele den etniske gruppen. Jeg støtter fred, men når det kommer til å slå ned på den måten han gjorde det er feil, jeg tror også du kan være enig i. Kjenner du til det britiske/jødiske angripet på palestina i 1917? Nesten 100 år siden det, og det har vært ganske konstant problemer der siden. Påpek gjerne mine feil hvis de finnes istede for å bare si jeg tar feil, slik jeg ser det er det ikke noe galt historisk med den posten. Selve konflikten kan man jo argumentere for at er fra 600-tallet. Altså jeg støtter Palestinerne, og jeg hater (merk: stat) Israel når det kommer til deres okkupasjon av Palestina. Endret 3. oktober 2012 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 3. oktober 2012 Del Skrevet 3. oktober 2012 Svaret er informasjon, vi lever i informasjonsalderen, skytevåpenvåpen og bomber er ikke lengre de kraftigse våpen vi har. Dersom det stemmer så kunne man tro FN hadde sagt noe om folkemordet på Hazarafolket, men de har ikke sagt et ord.. Bare Human Right Watch og en del politikere har sagt noe om det. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 24. november 2012 Del Skrevet 24. november 2012 (endret) http://www.youtube.com/watch?v=nxlhetdtMKY&feature=channel&list=UL Endret 24. november 2012 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå