bryggern Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Heisann! Hadde problem med bilen i sommer, der den plutslig stoppa midt på veien. Etter undersøkelser med multimeter viste det seg att den ikkje lada. Kjøpte ny dynamo og nytt batteri, og den gikk som ei kule. Nå hendte det igjen. Den var heilt tappa for strøm, og det var ikkje sjanse å starte den. Viftereima ser bra ut, tilkoblinger til dynamo ser bra ut. Er det noken enkel feilsøking eg kan gjere ang dårlig jording eller lignende? Er dette bildet av en dårlig jording? Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Du kan ha vært uheldig å fått en dårlig dynamo. Men mest sannsynlig er det at du har dårlig kontakt på batteripolene. Sjekk etter korrosjon rund polene og puss polene rene. Samme gjelder med batteriklemmene. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 (endret) Det du lastet opp bilde av, er det jordingen til dynamoen? Det ser ut som om det er lakk i området rundt, regner med du har pusset bort lakk slik at du får direkte kontakt? Hvis ikke, så er dette en god forklaring på hvorfor bilen ikke lader. Det ser også ut som om det er mye irr på kabelen din, siden den ser helt grønn ut. Irr er korrosjon på kobber, og ødelegger ledeegenskapene til kabelen. For å sjekke om jordingen er bra, kan du å måle på hvilket som helst jordingspunkt, og til der hvor du skal sjekke om du har jord. Det skal være kontakt, altså tilnærmet lik 0 ohm. Diodetesten kan også brukes, selv om den ikke er helt optimal å bruke - dog veldig simpel å forstå. Endret 15. september 2012 av Quote Lenke til kommentar
bryggern Skrevet 16. september 2012 Forfatter Del Skrevet 16. september 2012 Det der er jordinga ifra batteriet. Det er ikkje en jording som eg har lagt opp sjølv, den er fra tidenes morning. Nå har eg ikkje multimeter før eg kjem meg heim. Men nå er batteriet ladet opp, så eg regner med att bilen starter nå. Men det tar antagligvis berre ett par turar før den er tom igjen. Takk for tipsa! Men eg har aldri skjønt korleis eg måler jordinga. Bruker eg multimeter på jordinga, også tar eg den andre batteriet? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 For å sjekke jordinga setter du en pinne på batteriet (på selve batteripolen, ikke polskoen-det kan være dårlig kontakt mellom dem...) og den andre på bart metall. Bør være tilnærmet null Ohm i motstand. Det du også bør gjøre er å måle ladespenninga med motoren i gang. Bør være ca 14-14.4 Volt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå