Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elektrisk problem. Byttet dynamo, nytt batteri.


bryggern

Anbefalte innlegg

Heisann! Hadde problem med bilen i sommer, der den plutslig stoppa midt på veien. Etter undersøkelser med multimeter viste det seg att den ikkje lada. Kjøpte ny dynamo og nytt batteri, og den gikk som ei kule.

Nå hendte det igjen. Den var heilt tappa for strøm, og det var ikkje sjanse å starte den. Viftereima ser bra ut, tilkoblinger til dynamo ser bra ut.

 

Er det noken enkel feilsøking eg kan gjere ang dårlig jording eller lignende? Er dette bildet av en dårlig jording?

post-128043-0-46313500-1347742343_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det du lastet opp bilde av, er det jordingen til dynamoen? Det ser ut som om det er lakk i området rundt, regner med du har pusset bort lakk slik at du får direkte kontakt? Hvis ikke, så er dette en god forklaring på hvorfor bilen ikke lader. Det ser også ut som om det er mye irr på kabelen din, siden den ser helt grønn ut. Irr er korrosjon på kobber, og ødelegger ledeegenskapene til kabelen.

 

For å sjekke om jordingen er bra, kan du å måle på hvilket som helst jordingspunkt, og til der hvor du skal sjekke om du har jord. Det skal være kontakt, altså tilnærmet lik 0 ohm. Diodetesten kan også brukes, selv om den ikke er helt optimal å bruke - dog veldig simpel å forstå.

Endret av Quote
Lenke til kommentar

Det der er jordinga ifra batteriet. Det er ikkje en jording som eg har lagt opp sjølv, den er fra tidenes morning.

Nå har eg ikkje multimeter før eg kjem meg heim. Men nå er batteriet ladet opp, så eg regner med att bilen starter nå. Men det tar antagligvis berre ett par turar før den er tom igjen.

 

Takk for tipsa! Men eg har aldri skjønt korleis eg måler jordinga. Bruker eg multimeter på jordinga, også tar eg den andre batteriet?

Lenke til kommentar

For å sjekke jordinga setter du en pinne på batteriet (på selve batteripolen, ikke polskoen-det kan være dårlig kontakt mellom dem...) og den andre på bart metall. Bør være tilnærmet null Ohm i motstand.

 

Det du også bør gjøre er å måle ladespenninga med motoren i gang. Bør være ca 14-14.4 Volt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...