Gå til innhold

[Løst] Hjelp til å bygge komplett pc rimeligst mulig.

Anbefalte innlegg

Hei

Håper på å få svar på denne tråden.

Skal ha en ny stasjonær pc, bruker den i utgangspunktet kun til skole/surfing/lettere spill. (Football Manager, Pro Cycling, Left 4 Dead og BF og andre diverse spill, spilles også innimellom når jeg får fri fra familie livet. )

Lurer på om noen kan hjelpe meg å sette opp en pc? Skal klare å bygge den selv, men er så langt ute av hva og hvorfor jeg bør ha diverse deler.

Bruker data'en også til å se filmer, nå også 3D filmer fra data og over til TV med HDMI. ( I dag henger bilde seg hvis jeg prøver 3D filmen, men funker. )

Ønsker selvfølgelig å bruke minst mulig på datamaskin, hadde jeg fått en god data til 5000.- er det optimalt, men er bøyelig på budsjett hvis argumentene er gode for at pc'en vil vare lengre. Ønsker også muligheten for å senere oppgradere istedenfor å erstatte, slik jeg må gjøre nå. Mine 2 tidligere stasjonære har hatt mye støy og dårlig kjøling (Vifte problemer).

Som sagt, bøyelig på budsjett på 5000.- hvis det er gode argumenter, men vil helst unngå å overgå f.eks 7000.- kr.

Håper virkelig noen kan hjelpe meg å sette opp en god datamaskin. Vil sette stor pris på evt. hjelp

Mvh

Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for svar.

Har i dag et CD-rom som jeg evt. kan ta med meg over i ny pc. Lurer derfor på om det er noen plasser jeg kunne plassert disse pengene for å få enda bedre ytelse? Er skjermkortet f.eks bare brukbart eller er dette et som kan takle kraftigere spill også?

Vil jeg få mye bedre oppgraderingsmuligheter i fremtiden, med å f.eks velge FRACTAL DESIGN MIDITOWER R4?

Intel i5 istedenfor i3? Er det en oppgradering verdig? Evt. et bedre MSI?

Noen som vet om Trådløst nettverkskort eller slik trådløs USB er best?

Endret av Larsen89
Lenke til kommentar

Greit oppsett fra oddsmurf. Men det er greit å ha hovedkort med Z77 chipset. GA-Z77 er på kampanje på dustinhome og koster bare 650kr: http://www.dustinhome.no/product/5010644250/gigabyte-ga-z77-ds3h-z77-s-1155-atx/#intcmp=searchProvider_dacsa Da får du nyeste generasjon chipset :)

Anbefaler også å strekke deg til en litt bedre prosessor. i5 3450 skal nok fungere bra. Vet ikke hvordan budsjettet blir etter dette, men om du kan strekke deg litt lengre, så anbefaler jeg å oppgradere skjermkortet til 660 Ti i stedet for 660.

Lenke til kommentar

Greit oppsett fra oddsmurf. Men det er greit å ha hovedkort med Z77 chipset. GA-Z77 er på kampanje på dustinhome og koster bare 650kr: http://www.dustinhom...hProvider_dacsa Da får du nyeste generasjon chipset :)

Anbefaler også å strekke deg til en litt bedre prosessor. i5 3450 skal nok fungere bra. Vet ikke hvordan budsjettet blir etter dette, men om du kan strekke deg litt lengre, så anbefaler jeg å oppgradere skjermkortet til 660 Ti i stedet for 660.

Med dine oppgraderinger er jeg oppe i kr 6961.-

Da er mitt spørsmål om datamaskinen nedenfor er mer en brukbar både på vanlig jobbing og spill? Til og med noen krevende spill?

Er det noen vendinger mot noe i denne løsningen eller ser det ut som en veldig grei datamaskin? Er den lett å oppgradere i senere tid og hva er det evt. som må byttes i første fremtid av disse delene?

Redigert: Bilde ble ikke helt perfekt, legger det opp så snart som mulig.

Fikk ikke til bilde :S

- SAMSUNG 830 SERIES 128GB SSD SATA/600 MLC

- OCZ MODXSTREAM PRO 600 WATT PSU

- INTEL CORE I5 3450 3.1GHZ 6MB S-1155 IVY'

- GIGABYTE GEFORCE GTX 660 TI WF 2GB PCI-E DVI/HDMI/DP

- GIGABYTE GA-Z77-DS3H Z77 S-1155 ATX

- FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R4 USB3 BLACK

- CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP PC3-12800 1600MHZ CL9 (2X4GB)

Endret av Larsen89
Lenke til kommentar

Du har en bra PC der som vil kunne kjøre de fleste spill på bra grafikk med akseptabel FPS. Men i spill som Crysis 2, Battlefield og Metro2033 må du nok skru ned grafikken en del. Men det du i hvert fall kommer til å merke er at PC-en generelt sett er veldig rask. Med en SSD og 8GB RAM starter PC-en opp på bare noen sekunder.

Med tanke på oppgradering, så tror jeg neste steg bør være en harddisk. 128GB lagringsplass blir fort litt lite. Men ny harddisk er lett og kjapt å sette inn, så det bør ikke være et problem. Etter det tror jeg du bør skaffe deg en bedre CPU når Intels neste CPU-generasjon kommer i løpet av 2013. Skaff deg en som kan overklokkes, også tar du med en CPU-kjøler og ser om du kan få pushet CPU-en litt.

Lenke til kommentar

Du har en bra PC der som vil kunne kjøre de fleste spill på bra grafikk med akseptabel FPS. Men i spill som Crysis 2, Battlefield og Metro2033 må du nok skru ned grafikken en del. Men det du i hvert fall kommer til å merke er at PC-en generelt sett er veldig rask. Med en SSD og 8GB RAM starter PC-en opp på bare noen sekunder.

Med tanke på oppgradering, så tror jeg neste steg bør være en harddisk. 128GB lagringsplass blir fort litt lite. Men ny harddisk er lett og kjapt å sette inn, så det bør ikke være et problem. Etter det tror jeg du bør skaffe deg en bedre CPU når Intels neste CPU-generasjon kommer i løpet av 2013. Skaff deg en som kan overklokkes, også tar du med en CPU-kjøler og ser om du kan få pushet CPU-en litt.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1459274&pid=19669738&st=0entry19669738

Så akkuratt en annen link her inne som akkuratt ble skrevet. Hvordan er den datamaskin som er satt opp her kontra den? Så at noen deler va like, men MSI og I5 virker å være en forbedring, samtidig som at skjermkortet er billigere?

Den datamaskinen er til ca samme pris om ikke billigere, da jeg kan ta bort DVD rom.

Hvilken ville dere foretrukket?

Lenke til kommentar

Oppsettet i tråden du linket til er bra. Men GA-Z77 er et like bra og billigere hovedkort enn det MSI kortet. i5-2500k er bedre hvis du skal overklokke. 7870 og 660 Ti har omtrent samme ytelse.

Hvordan ser denne pakken ut? Kan ikke overklokke, men har derfor valgt i5 3570K. Er denne merkbart bedre enn I5 3450 eller er det ikke poeng i denne oppgraderingen ? Vil til og med en amatør klare og overklokke et I5 2500K uten problemer? Eller bør jeg bare holde meg unna det? Ser at det også er rimeligere enn I5 3570K

Skjermkortet har jeg byttet da det var litt rimeligere men omtrent samme ytelse. Har en ekstra harddisk på 500 gb og DVD-rom som jeg forsatt kan bruke.

Bør jeg ha en bedre eller mer kjent PSU? Jeg har aldri selv hørt om dette merket?

post-281652-0-41386000-1347791900_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det er ikke noe vanskelig å overclocke :D

Vurder disse her:

Ram (kampanje): http://www.dustinhom...-1600mhz-2x4gb/

PSU: http://www.dustinhom...tx12v-2-3-600w/

Du kan bytte ut chassisen med en define r3 hvis du vil (billigere).

Du kan også bytte SDD'en med en intel 330 series (billigere).

Skal selv kjøpe disse her (ganske mye for penga) :D

post-273028-0-29575100-1347793548_thumb.png

Endret av Onur
Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på Intel 330 SSD og Samsung sin SSD? Er jo litt prisforskjell på disse.

Har funnet ut at jeg har en svoger som kunne overklokke så da blir det I5 2500K. Trenger jeg noe mer vifter eller noe kjøling ekstra hvis den skal overklokkes? Til mitt bruk så er det vel egentlig ikke nødvendig å gjøre det engang, men da har jeg muligheten :)

Lenke til kommentar

Hva er forskjellen på Intel 330 SSD og Samsung sin SSD? Er jo litt prisforskjell på disse.

Har funnet ut at jeg har en svoger som kunne overklokke så da blir det I5 2500K. Trenger jeg noe mer vifter eller noe kjøling ekstra hvis den skal overklokkes? Til mitt bruk så er det vel egentlig ikke nødvendig å gjøre det engang, men da har jeg muligheten :)

Tror ikke det er så stor forskjell mellom SDDene .

Tror ikke du trenger ekstra vifte for CPU'en hvis du skal overklokke. Du kan alltid sjekke hvor varm den er. Dersom du finner ut at det blir for varmt bør du gjøre noe :D Du kan alltid klokke tilbake for å ta ned temperaturen.

Lenke til kommentar

Liten forskjell mellom Intel 330 og Samsung 830, men jeg har personlig bedre erfaring med Samsung, og de har et veldig godt rykte.

Både 2500k og 3570k er mulig å overklokke. Alle i K-serien er ulåste for overklokking.

Skal du overklokke, så må du ha en CPU-kjøler. Hvis du skal ha noe billig, så er Cooler Master Hyper 212 et bra valg. Skal du overklokke mye, så er Noctua NH-D14 det beste når det kommer til luftkjøling, og Corsair H100 er den best (lukket og ferdigfylt) vannkjølingen på markedet.

Lenke til kommentar

Liten forskjell mellom Intel 330 og Samsung 830, men jeg har personlig bedre erfaring med Samsung, og de har et veldig godt rykte.

Både 2500k og 3570k er mulig å overklokke. Alle i K-serien er ulåste for overklokking.

Skal du overklokke, så må du ha en CPU-kjøler. Hvis du skal ha noe billig, så er Cooler Master Hyper 212 et bra valg. Skal du overklokke mye, så er Noctua NH-D14 det beste når det kommer til luftkjøling, og Corsair H100 er den best (lukket og ferdigfylt) vannkjølingen på markedet.

Dette er ikke helt riktig. Jeg vet at i2500k lar seg klokke til over 4Ghz på stockkjøleren vist man aksepterer litt støy, selvsagt blir den litt følsom mot høye romtempraturer ;-)

Kan du gi noe bevis på denne siste påstanden om at corsair h100 er den best vannkjølingen på markedet? Ut i fra hvilkene krav?hehe.

Må bare kverulere litt på dette"best" utrykket.

Endret av Ruarcs
Lenke til kommentar

Dette er ikke helt riktig. Jeg vet at i2500k lar seg klokke til over 4Ghz på stockkjøleren vist man aksepterer litt støy, selvsagt blir den litt følsom mot høye romtempraturer ;-)

Selvfølgelig. Alt er mulig. En 2500k kan komme opp til rundt 90 grader før det begynner å bli farlige temperaturer. Men da vil du ha en veldig bråkete PC, og en CPU med veldig redusert levetid. Bedre å skaffe seg en ordentlig CPU-kjøler for ~600kr med en gang enn å måtte kjøpe en ny CPU om et år ;)

Lenke til kommentar

Passer H100 i det kabinettet? Hørt det ikke passer, men ellers enig i det som skrives ;)

Lenke til kommentar

Selvfølgelig. Alt er mulig. En 2500k kan komme opp til rundt 90 grader før det begynner å bli farlige temperaturer. Men da vil du ha en veldig bråkete PC, og en CPU med veldig redusert levetid. Bedre å skaffe seg en ordentlig CPU-kjøler for ~600kr med en gang enn å måtte kjøpe en ny CPU om et år ;)

Så må jeg kverulere igjen,hehe, du må gange det året med iallefall 3 eller 4! Men jeg er enig med deg, bare i kveruleringshumør! Selv er jeg fornøyd med en h20 620, faktisk fått satt den opp så det ikke bråker i det hele tatt, blir ikke kjempe effekt da, men nok til den oc jeg skal ha og forsatt holde tempen lav. Så det kommer an på hva man skal bruke det til når man bruker ordet "best"

Trådstarter, invister i en H100! Godt tips!

Lenke til kommentar

Så må jeg kverulere igjen,hehe, du må gange det året med iallefall 3 eller 4! Men jeg er enig med deg, bare i kveruleringshumør! Selv er jeg fornøyd med en h20 620, faktisk fått satt den opp så det ikke bråker i det hele tatt, blir ikke kjempe effekt da, men nok til den oc jeg skal ha og forsatt holde tempen lav. Så det kommer an på hva man skal bruke det til når man bruker ordet "best"

Passer H100 i Fractal Design r4?

Ville valgt en annen løsning

Endret av otl
Lenke til kommentar

Passer H100 i det kabinettet? Hørt det ikke passer, men ellers enig i det som skrives ;)

Var ikke helt sikker på det selv, men gjorde et kjapt google-søk og fant denne videoen: http://www.youtube.com/watch?v=cbXiMJh3ZZA

Så jeg antar at det passer, men kan vel ikke garantere noe.

EDIT: Hehe, otl kom med samme video. Jaja :p

Sendte en mail til Corsair, så får vi se :)

1 år var vel litt overdrivelse, men poenget mitt var at det er like greit å investere i en CPU-kjøler med en gang, til og med hvis man ikke skal overklokke. Stock-kjøleren bråker mye og kjøler dårlig, og det koster ikke mye for en ordentlig kjøler.

Endret av moby_duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...