JohnsonJr Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Jeg lurer på hvor grensa går fra mellomtung til tung. Alt jeg vet er at det har noe og si på Hk i forhold til sykelens vekt. Kan jeg skaffe meg sykler som f.eks. honda cbr 600, Ninja ZX-6R eller yamaha 6r? er småkåt på Honda's cbr 600r, Her er specs'a Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Er sikker på at grensa går på 25 kW (34 HK), men i tillegg kan effekt/egenvekt forholdet ikke være høyere enn 0,16 kW/kg. Da går altså CBR 600r over denne grensa, men er ganske sikker på at du kan plombere den ned til 34HK/0,16 kW/kg, og så omregistrere den til mellomtung. Men hvis du er 21 år gammel (eller har hatt klasse A i to år), så kan du kjøre alle motorsykler (ingen begrensninger på effekt). Men, over nyttår skal grensen flyttes til 24 år. Lenke til kommentar
SLi Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 (endret) Trodde mellomtung ( 18-21 ) var at du kunne ha opp til 350 CC. Edit: Jeg fant jeg fant: http://www.byenstrafikkskole.no/index.php?option=com_content&task=view&id=26&Itemid=42 Endret 15. september 2012 av SLi Lenke til kommentar
Elektro-Lars Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 (endret) Er ikke noe begrensning på CC etter kl. A1, du kan kjøre en 1400cc så lenge den ikke yter mer enn 34HK og ikke mer enn 0,16 kW/kg Dersom de nye reglene blir besluttet, så kan alle som har bestått førerprøven for klasse A innen slutten av året kan begynne å kjøre tung motorsykkel etter 2 år med tung lappen, eller når de fyller 21. Dersom du derimot ikke består prøven i år, så må du vente til du er 24 år før du kan få førerretten for tung motorsykkel. Da må du i stedet ta kl A2 (mellomtung). All opplæring i kl A som du har gjort, gjelder også for kl A2 Kilder: Ung.no - Reglene med overgang fra mellomtung mc til tung mc blir i januar 2013?? Klasse A (tung motorsykkel) - vegvesen.no Endret 15. september 2012 av HeloLars Lenke til kommentar
JohnsonJr Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 Kult å bli 18 i november... Om jeg kjøper en 600cc og plomberer den, kan det ha noe negativ effekt når jeg eventuelt skal fjerne plomberinga? Lenke til kommentar
Vertical^ Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Hvor mye er det faktisk mulig å plombere ned en slik sykkel? En CBR600RR putter jo ut over 100 hk. Lenke til kommentar
JohnsonJr Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 Men hvis du er 21 år gammel (eller har hatt klasse A i to år), så kan du kjøre alle motorsykler (ingen begrensninger på effekt). Men, over nyttår skal grensen flyttes til 24 år. Faenmeg kjipt om jeg må vente til jeg blir 24 førjeg kan kjøre en 600cc bare fordi jeg har bursdag etter sesongen! Lenke til kommentar
anonym2121 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 de skal oppgradere fra 34 hk til 48hk. Du kan jo kjøre på gulleffekt. Bare skift til originalt eksosanlegg om du blir bedt på visning. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 (endret) Men hvis du er 21 år gammel (eller har hatt klasse A i to år), så kan du kjøre alle motorsykler (ingen begrensninger på effekt). Men, over nyttår skal grensen flyttes til 24 år. Faenmeg kjipt om jeg må vente til jeg blir 24 førjeg kan kjøre en 600cc bare fordi jeg har bursdag etter sesongen! Du kan jo strengt tatt kjøre en 600 cc når du er 18, men ikke over 34 HK (pdd). Det funker nå knall det også, avhengig av sykkel selvsagt. Selv kjører jeg plombert Kawa ER-6f - og jeg er 24 - rett og slett fordi jeg ikke har tatt meg tid til å fjerne plomben ennå (kjøpte den slik). Plomben skal bort, men hovedsaklig fordi jeg ikke liker tanken på å ha den der unødvendig. I praksis opplever jeg egentlig ikke at sykkelen mangler futt til min bruk sammenlignet med skolesykkelen jeg kjørte opp på (BMW F800R). Så lenge sykkelen faktisk drar 110 i oppoverbakke med passasjer uten å hoste er jeg fornøyd. Endret 19. september 2012 av srbz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå