CrackaBoi Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Jeg så på hw.no i dag at de hadde en artikkel om skitt i maskinen. Dette er jo en lang guide på hvordan du skal rengjøre maskinen din!! Trenger vi en 4 siders guide på hvordan du skal støvsuge? Gjør vi det?!!? Det hadde holdt å nevne følgende: Støv og skitt på PC komponenter er skadelig, derfor bør PC-en renses regelmessig. Sørg for å ikke danne statisk elektrisitet ol. Støvsug. Jeg synes de heller burde bruke tiden sin på å teste P4 CPUer,grafikkort og greier, det er jo tross alt overklokking.no, ikke støvsugerportalen!! Men alt i alt synes jeg hw og ok.no gjør en god jobb, men denne kunne de spart seg. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Denne artikkelen er skrevet at samarbeidspartneren overklokking.no og ikke av hardware.no!! Da det er sagt, er det viktig å legge til at for overklokkere er det viktig å ha god kjøling i maskinen sin! Ved mye støv og dritt på vifter og komponenter, vil temperaturen stige betraktelig. Gjerne 10 grader! Dette er et godt tips til de som ikke er klar over hva som kan skje dersom man ikke bruker støvfilter på kabinettvifte o.l. Dessuten kan også støv skade komponentene i maskinen og er derfor hardware relatert! [ Denne Melding var redigert av: Kenny000 på 2002-02-11 16:36 ] Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Men det er en ting jeg lurer på. Fattern sa at man aldri skulle støvsuge i pc'en. Han gav meg en box med trykkluft og at man skulle bruke støvsugeren til å få bort det støvet som kom "flygende" ovenfor kabinettet. Er gammlingen min helt på jorde eller? Lenke til kommentar
Xell Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Quote: B|Real skrev (2002-02-11 16:41):Men det er en ting jeg lurer på.Fattern sa at man aldri skulle støvsuge i pc'en.Han gav meg en box med trykkluft og at man skulle bruke støvsugeren til å få bort det støvet som kom "flygende" ovenfor kabinettet.Er gammlingen min helt på jorde eller? nei, det er faktisk veldig lurt. Med trykkluft virvler du opp støvet, og det er da viktig å bruke støvsugeren ved siden av slik at støvet ikke bare faller tilbakeinn i maskina. Lenke til kommentar
ZAN Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 !!! IKKE støvsug PC-en !!! :sad: Det kan være fali det :sad: Allerede nå er det 2 stk her som har støvsuget PC-en sin etter og ha lest Støvsugerguiden her på forumet. :sad: Begge 2 ødela maskinene sine eller deler av dem :sad: Desuten kjenner jeg 2 stk til som har gjort akkurat det samme (støvsuget) med meget dårlige resultater. Det endte med att den ene fikk ødelagt nesten hele den 6 mnd gamle PC-en til 10tusen kr,- (han brukte ikke munnstykke i plastikk) og den andre fikk ødelagt hovedkortet :sad: (han kortsluttet det) Så vis du ikke har en urgammel PC som er full av støv og som du ikke bryr deg om går gaiken så burde du IKKE ta sjansen på og begynne og rote med støvsugern ned i PC. Nei bruk heller en Qtips eller bare blås litt der du ser det er støvete, Det er det sikreste. Det har jeg gjort mange ganger uten problemer, Og du har fortsatt en hel PC etter rengjøring :smile: [ Denne Melding var redigert av: ZAN på 2002-02-11 17:29 ] Lenke til kommentar
EC Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Min tanke bak artikkelen er noe som skjedde meg nylig. Jeg hadde åpnet PC'n for å fikse noen små greier da jeg oppdaget at den var... skitten for å si det mildt. Jeg tenkte litt på at det nok er mange PC'er som står rundt om kring som hadde hatt godt av en rengjøring. Jeg har en Linux - server stående her. Den fikk jeg tak i fra en butikk som hadde fått den i retur. Den var _full_ av skitt. Tilfeldigvis vet jeg hvem de tidligere eierne var. Det er "vanlige" folk som ikke har så god peil på hardware. Så jeg tenkte jeg skulle skrive litt om et problem mange kanskje ikke er klar over. Vi vet at TV'er har tatt fyr pga. støv - dette kan skje med PC'n også! Jeg tenkte at det passet bra å legge en artikkel på hardware fordi mange "nybegynnere" kanskje stikker innom der og får et brukbart tips. Det er ikke bare tester av det hotteste på markedet som er viktig. Noen ganger må man se på hva folk har stående. Det er viktig med bredde på en slik side, så artikler som ikke tar for seg det aller siste er like viktig som testen av den siste prosessoren fra intel eller AMD. Hardware.no med flere drives på rent frivillig basis. Altså skrives artikler om alt mulig. Det tror jeg er viktig. Man må inkludere flest mulig for å drive en slik side - ikke spesialisere seg på de mest ekstreme brukerne (no offence to anyone). Jeg bryr meg ikke om negativ kritikk av mine artikler, men jeg synes det er litt leit at noen ikke setter pris på at vi er noen som gidder gjøre dette på frivillig basis. Unødvendig å få pepper for det. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Quote: On 2002-02-11 16:53, yummy skrev: Jeg tenkte at det passet bra å legge en artikkel på hardware fordi mange "nybegynnere" kanskje stikker innom der og får et brukbart tips. det er kanskje de som har litt lett for å lage overspenning med støvsugern sin, de er ikke klar over hvor farlig det kan være.. men det er topp at du gidder! ikke noe i mot det, men det var bare det med støvsugern jeg reagerte på.. Lenke til kommentar
Frodo_Torpedo Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 2 stykker som har støvsugd ihjel maskinene sine! Vel, det tror jeg sier mer om den som holder i støvsugerslangen enn om tipset med støvsugeren. Jeg har selv støvsugd et "par" ganger uten problemer. En kan jo undre seg hvordan disse to gikk frem. Jeg synes tipset var godt jeg. Lenke til kommentar
EC Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Ja, det med støvsugeren burde nok vært poengtert ekstra nøye. Jeg ser også at jeg har glemt den beste måten å fjerne støv og skitt på: trykkluft på boks! Eller som en kompis sa det: lightergass! Fjerner støv fort og greit - ulempen er lukta! :razz: Det er ikke farlig å bruke støvsuger i PC'n dersom man utviser forsiktighet. Det står jo ganske klart i artikkelen at kontakt mellom støvsuger og komponenter må unngås. Les mer på: http://www.overklokking.no/guides/rensing/index3.html Det _står_ i artikkelen - les den nøye. Lenke til kommentar
SirHartge Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 såklart det står i artikkelen.. men som sagt, jeg anbefaler ingen å bruke støvsugern i maskina, uansett hvor forsiktige de er.. btw jeg synes ikke trykkluft på boks hører hjemme i nærheten av elektronikk.. er det bedre å blåse skitten lengre inn i maskinen? men dette er _mine_ meninger om saken.. btw; denne artiklen flyttes til tilbakemeldinger .. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Quote: btw jeg synes ikke trykkluft på boks hører hjemme i nærheten av elektronikk.. er det bedre å blåse skitten lengre inn i maskinen? Joda, men det er bare å "pilke" litt med en q-tips der støvet eventuelt skulle ligge Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 (endret) Vårrengjøring. Endret 5. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
jossa Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 det finnes en liten "patron" med trykkluft samt et håntak den skal monteres i. det medfølger 2-3 lange tynne munstykker, beregna på å blåse rein pc'n uten noen form for rissiko så d på binders en gang er støvet så tettpakka at det ikke går ant å blåse d bort brukes en malekost e.l med bred bust fungerte fint hos meg :smile: Lenke til kommentar
normal Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 på biltema har de noe oc rengjøringssett med plastslanger med munnstykke osv. til støvsuger koster nesten ingenting, funker Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 har ikke lest artikkellen, men jeg synes ikke den høres så genial ut; alle forstår vel at støv ikke er særlig smart, og da er vel en naturlig tanke å - ja akkurat - å støvsuge... (eller bruke "luftboks") jeg burde kanskje lest først men det gidder jeg ikke... Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Bare for å nevne det, men alle vet jo at før du støvsuger så skal: -du dra ut kontakten av PC'n. -sørge for at munnstykket på sugeren og PC-chassis skal jordes. Så går det bra! skarsk Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 (endret) Vårrengjøring. Endret 5. januar 2005 av Hidden Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Følgene gjøres hos elektronikk verksteder..: Med en en pensel så børster man forsiktig over printbordet slik at støvet løsner, over penselen har du støvsuger munnstykket som suger vekk støvet.. Bruke Q-tips ? fy f*** så tungtvindt..:razz: Er forresten liten fare for å ødlegge el. komponenter når det står montert inne i maskinen, jordingspotensialet er samme :wink: Lenke til kommentar
sirius Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 Artikkelen var bra den. Det er viktig å ta opp alle sider ved PC vedlikehold. Det går utmerket bra an å bruke støvsuger, med forsiktighet. Det er i vifter, viftegittere og heatsinker støvet samler seg, og må fjærnes. Jeg bruker en liten pensel til å løsne støvet. Jeg børster ikke på elektronikk. Passer på at det er litt avstand til munnstykket når jeg arbeider. Lenke til kommentar
Kenny000 Skrevet 11. februar 2002 Del Skrevet 11. februar 2002 De kunne jo ha lagt til en liten del som het "mottiltak". Der de fortalte at noe så enkelt som nylonstrømper er bare å trekke over viftene, og feste dette med gummistrikk! Det stopper endel av støvet! :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå