brynjulfm Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Hei. Konas kamera (Canon G9) gikk istykker i sommer og hun skal ha et nytt. Jeg har selv en stor speilrefleks, så jeg kunne tenke meg at vi fikk et nytt lite speilløst systemkamera i huset til å komplementere når kameraet mitt blir for stort å slepe på. Jeg kikker lidt rundt, men nå slipper det så mye nyheter i denne kategorien, at jeg synes det er umulig å få overblikket, så jeg håper på at noen af dere har overblikket og kan tipse om hvilke modeller jeg bør kikke på. Prioriterte egenskaper er lite støy på høy iso (som vel er ensbetydende med stor sensor) og lyssterkt objektiv. krav til zoomområde ca 28-90. Budgettet for kamerahus med dette objektiv er omkring 6000-7000 kroner. Forslag modtas med stor takk. Lenke til kommentar
hean Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Er ganske sikker på at hvis du kjøper ett kamera av samme merke som du har speilrefleks fra før av vil du kjenne deg igjen en del. Lenke til kommentar
OmarL028577693 Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Hvis planen er å ha et lite kamera med kun et objektiv så ville ville jeg ha sett på f.eks. Sony NEX 5n. Den koster 4280kr. hos JP. Den har fått god score i tester. Den har ikke søker, men det er mulig å kjøpe en ekstern. Den koster dessverre en del, så hvis søker er viktig ville jeg ha ventet til NEX6 kommer i butikkene. Prisen med den nye 16-50mm vil være ca. $1000(7000kr.+). Sigma har en grei 30mm f/2.8 til NEX, koster kun 1500kr. hvis du vil ha noe som er mindre og litt mer lyssterk. Lenke til kommentar
telealf Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Hei Ville ha sjekket hvem som lever kompakte (motoriserte) zoomer for å få et like kompakt som det tidligere G9. Da ender du vel opp med enten Panasonic eller Sony E (NEX) objektiver å velge mellom? Mao Pana et-eller-annet eller SONY NEX-3c eller 5n. Lykke til! Lenke til kommentar
brynjulfm Skrevet 16. september 2012 Forfatter Del Skrevet 16. september 2012 Takk for alle svar sålangt. Sony nex serien ser lovende ut. For meg virker det som om nex 5n, 5r og kommende nex 6 er ganske like. Wi-fi versjonen er vel kun å finne på 5r og 6. Er det riktig forstått at den nye standardzoomen som følger nex 6 er fysisk mindre enn den som følger 5n og 5r? Er det ellers andre forskjeller jeg skal være oppmerksom på? Forskjell i bildekvalitet? Støy på høy iso? Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Du kan også sjekke =168#sammenligne=1&ids[]=157322&ids[]=151034&ids[]=133693"]Samsung NX100/200/210. Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Ja den ny sony 16-50 er mye mindre en den gamle 18-55.Nex 6 med 16-50 hadde blitt mitt valg. Du kan også se på det svært gode kompaktkameraet Sony RX100. Lenke til kommentar
brynjulfm Skrevet 18. september 2012 Forfatter Del Skrevet 18. september 2012 NEX-6 tiltaler meg veldig på grunn af at zoomobjektivet stikker så lite ut. Det er faktisk et "lommekamera". Men objektivet er desverre ganske lyssvakt (3.5 - 5.6). Fujifilm X-E1 ser også veldig lovende ut og er hakket bedre med standardzoom på lysstyrke 2.8 - 4, men da stikker linsa plutselig 7 centimeter ut. Er det andre kandidater i denne kategorien (APS-c sensor) som kan matche størrelsen på standardzoomen til nex-6, men som har mere lys? Jeg ser at canon G15 er på vei, men med så liten sensor regner jeg den som uaktuell. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Hva sier kona? Har du sett på Sony RX100 slik Jonash92 foreslo? Det er mye mindre enn Canon G9, men har mye større sensor. Lenke til kommentar
brynjulfm Skrevet 18. september 2012 Forfatter Del Skrevet 18. september 2012 Hva sier kona? Har du sett på Sony RX100 slik Jonash92 foreslo? Det er mye mindre enn Canon G9, men har mye større sensor. ja, RX100 er helt klart på lista. Det plasserer seg vel midt imellom G15s mini sensor og APS-c sensor størrelse. Noen erfaringer med høy iso i dette kameraet? Den gamle G9 hun hadde var helt forferdelig over iso 400. Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Noen erfaringer med høy iso i dette kameraet? Den gamle G9 hun hadde var helt forferdelig over iso 400. Du må nesten åpne test-lenken og se sammenligningene selv. (G9 er dessverre ikke med i sammenligningen, men du finner kanskje et annet kamera du kjenner?) Hva du anser som godt nok, avgjør du selv. Det finnes også en egen erfaringstråd for RX100. Lenke til kommentar
jonash92 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Anbefaler å lese litt i Sony RX100 tråden. Her er det en del nyttig info samt bilder tatt på høy iso og sammenligninger i bildekvalitet mot nikon D7000( lignende sensor som nex6). Sensor størrelsen på RX 100 er omtrent 3 x større en G15 men sensoren til nex 6 er 4x større en RX100. Bildekvalitet generelt og på høy iso er imponerende på RX100, men Nex 6 er nok en del bedre på høy iso som til gjengjeld veies opp av lysterk optikk på RX100. Nex 6 med 16-50 er det minste du får om du vil ha zoom objektiv og innebygd søker, og sansynlig et av de beste til en veldig hyggelig pris vill jeg si. Sony har også generelt mindre bugs, rasker fokus og bedre video en fujifilm. Lenke til kommentar
brynjulfm Skrevet 20. september 2012 Forfatter Del Skrevet 20. september 2012 (endret) Hva med et kamera som Panasonic Lumix DMC-GF5 eller DBC-GX1 med den nye powerzoom 14-42? De ser da begge størrelsesmessig ut til å stå seg ganske bra mot nex-6. Zoomobjektivet stikker veldig lite ut ser det ut til på bildene. Det er viktig for oss. Prismessig ligger de også noe under Sony nex-6. Noen som har erfaringer med disse kameraer med dette objektivet? Hva går jeg evt glipp av i GF5 vs. GX1? Og hva går jeg evt glipp av i GF5/GX1 vs NEX-6? Endret 20. september 2012 av brynjulfm Lenke til kommentar
robertaksland Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Olympus lanserte OM-D E-M5 i fjor, med en 16 megapixlers 4/3-sensor med formidable egenskaper på høy iso. Den knuser Canon 60D og 7D sin sensor på høy iso tiltross for at den har mindre areal. Nå kster OM-D E-M5 8000 kroner, og er nok for dyr. Men denne fantastiske sensoren kommer i to nye modeller, E-PM2 og E-PL5, hvor hovedforskjellen er tilt-skjerm på den sistnevnte. Disse er ikke kommet på det norske markedet ennå, men det er god sansynlighet for at det billigste av dem havner rundt 4000 kroner. Absolutt noe som bør vurderes. Her snakker man virkelig om en revolusjon på sensorytelse. Lenke til kommentar
brynjulfm Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 Olympus lanserte OM-D E-M5 i fjor, med en 16 megapixlers 4/3-sensor med formidable egenskaper på høy iso. Den knuser Canon 60D og 7D sin sensor på høy iso tiltross for at den har mindre areal. Nå kster OM-D E-M5 8000 kroner, og er nok for dyr. Men denne fantastiske sensoren kommer i to nye modeller, E-PM2 og E-PL5, hvor hovedforskjellen er tilt-skjerm på den sistnevnte. Disse er ikke kommet på det norske markedet ennå, men det er god sansynlighet for at det billigste av dem havner rundt 4000 kroner. Absolutt noe som bør vurderes. Her snakker man virkelig om en revolusjon på sensorytelse. Tusen takk for tipset! De to modellene hadde jeg ikke i kikkerten, men de ser jo svært lovende ut, især hvis de kan levere bildekvalitet på høy iso tilsvarende OM-D E-M5. De bilder jeg har sett på høy iso tatt av Panasonic Lumix DMC-GF5 imponerte meg på ingen måte, så den er nok ute av bildet igjen. Da står Sony nex-6 og Olympus E-PL5 tilbake (jeg ser E-PL5 som mere aktuell enn PM2 på grunn av hjulet). Kitobjektivet som følger E-PL5 ser ut til å stikke ganske langt ut. Vet du/dere om det går an å bruke optikk på tvers av micro 4/3 systemet? Med andre ord kan jeg kjøpe et Olympus E-PL5 hus og montere på f.eks. en Panasonic 14-42 power zoom? Det ville løse det problemet. Lenke til kommentar
TorVidle Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Nå er det riktignok ikke et systemkamera, men siden hun har hatt G9 før så er Canon Powershot G1X lignende, men med en helt annen bildekvalitet pga en sensor som er 6 ganger større og det gir en bildekvaliet på linje med crop speilrefleks og speilløse systemkamera. Akam har og testet G1X: http://www.akam.no/a...hot-g1-x/106642 G1X har falt i pris og ligger nå under 6000,- Ellers har Canon og lansert et speilløst systemkamera, men jeg aner ikke om det er kommet på markedet enda (?) http://produkt.akam....on-eos-m-163774 Tor Lenke til kommentar
world wide weird Skrevet 21. september 2012 Del Skrevet 21. september 2012 Vet du/dere om det går an å bruke optikk på tvers av micro 4/3 systemet? Med andre ord kan jeg kjøpe et Olympus E-PL5 hus og montere på f.eks. en Panasonic 14-42 power zoom? Det ville løse det problemet. Ja, det kan du. Det er litt av meningen når flere mindre produsenter samarbeider om et felles system for å klare seg i en CaNikon-verden. Alle Micro Four Thirds kamerahus (Olympus og Panasonic) kan bruke alle Micro Four Thirds objektiver (Olympus og Panasonic + tredjeparts produsenter). For optimal ytelse bør fastvaren for både kamerahuset og objektivet oppdateres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå