Gjest Slettet+5132 Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Hei, nå nærmer det seg tiden med elevbedrift. Det høres kjempemorsomt ut, og gleder meg til å komme i gang. Vi som er på gruppe, er datainteressert (eller, de fleste har ihvertfall en PC og spiller endel). Det første vi kom på var LAN (noe som ville være perfekt, mtp. interesser). Tanken er at vi arrangerer en eller to kvelder ila. tiden vi får til rådighet. Vi har et fint sted å arrangere det på, der det er nok plass, og muligheter for godt og stabilt internett. Men, hvert år er det noen som har arrangerer LAN, og det vil derfor være lite kreativt og nyskapende å gjøre det samme. Noen tanker om hva vi kan gjøre? Setter stooor pris på svar! SuperSaxy Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 (endret) Jeg er selv leder for et ganske så suksessfullt LAN her på Røros. Det som kan skille deres arrangement fra tidligere år er å arrangere skikkelige konkurranser, sette opp servere relevant til det dere skal gjøre og det dere vil gjøre, samt å stille opp med skikkelig service til de som deltar på LAN'et. Hør på de potensielle deltagerne og prøv å finne ut hva de vil fylle kvelden(?) med. Det høres ut som du/dere har tenkt å arrangere bare en kveld, er det ikke mulig for dere å ha en hel helg? Uansett må dere ikke være redd for alt for mye repetisjon. LAN'et jeg refererte til tidligere har nå hatt det gående siden 2004, og lever fremdeles i beste velgående, med LAN ca. annenhver måned. Som nevnt er det viktigste å høre på hva deltagerene vil fylle LAN'et med. Endret 17. september 2012 av mGrytbak Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Takker for svar! Blir nok en helg hvis vi først finner ut at dette er noe vi går for. Problemet er at det er mange på trinnet som har lyst til å arrangere LAN, så vi må jo skille oss fra de. Hvor mange er dere i "crewet"? Er dette en elevbedrift, evt. startet som en, men har utviklet seg til noe dere tjener penger på? Servere pleier ofte å koste penger, dekker inngangspenger den kostnaden? Er det nødvendig med hjemmeside? Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 18. september 2012 Del Skrevet 18. september 2012 Vi er per i dag 12 stykker i crewet. Vi driver selvstendig, og det vi driver med er ikke relatert til skolen. Vi har en kjempegrei avtale med kommunen, så vi får leid lokalet vårt kjempebillig. I tillegg har vi sponset superraskt internett av den lokale internettleverandøren Infonett. Ettersom vi har jobbet med det en stund har vi også en del penger stående på konto så vi kan handle inn premier o.l. før selve LAN-et. KlubbLAN i seg selv tjener jo penger, men vi operer som en non-profit organisasjon, så alt vi tjener inn går tilbake til arrangementets deltagere i form av utstyr, leie og andre ting som brukes for å gjøre arrangementet bedre for deltagerne. Det er ikke nødvendig med hjemmeside, egentlig. Vi som er såpass store har plass-reservasjon på nettsiden, noe som nesten er nødvendig for oss, men for dere som er/blir såpass små, kan jeg tenke meg en Facebook side og et arrangement på Facebook kan egne seg like godt. Når det kommer til servere, så er ikke det så kjempeviktig lengre. Vi hadde tidligere mange spill-servere og annet småtteri stående oppe, men nå har det blitt heller minimalt. De fleste spill trenger ikke servere, eller så hoster deltagerne det de vil ha selv. Det vi dog har brukt en del penger på er maskinen vi bruker som "router". Altså den serveren vi bruker for å rute all internett-trafikken og dele ut IP-Adresser. Om dere ikke er så veldig mange er ikke det nødvendig, men om det begynner å krype over 15-20 deltagere er det veldig å anbefale Fyr løs med spørsmål, jeg har mye erfaring med dette, og svarer gjerne! Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 19. september 2012 Del Skrevet 19. september 2012 Takker for veldig godt svar Hvor mye tror du at dere tjener på ett LAN, hvis dere ikke har premier. Vi skal jo gå mest mulig i pluss, men premier til konkurranser er vel kanskje greit å ha? Det er to steder her vi kan leie. Et sted kan vi kanskje få gratis med 46mbit/sek, så det er jo greit. Du nevner at dere arrangerer ting for deltagerene, hva kan det være, compoer og slikt? Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Vi har 3-5 compoer hver gang. Uten premier går vi ca 5000,- i overskudd, men som sagt kjøper vi premier, og i tillegg kjøper vi også plastbestikk til kjøkkenet, og alt annet nødvendig utstyr. Premier på konkurranser osv. gir på en måte noe tilbake til deltagerne. Compoer kan være så mangt. De siste gangene har vi kjørt League Of Legends, Call Of Duty 4: Modern Warfare og Stolleken. Nettlinje må du rett og slett bare vurdere ut ifra antall deltagere. Vi har en linje på 150/150, men den oppgraderes gradvis. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Okei, takker for svar. Tror jeg har det meste jeg lurer på om LAN. Men er åpen for andre ting å drive med, bør ha flere forslag til gruppen, men LAN står sterkt her Lenke til kommentar
mGrytbak Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Lykke til! Driver med Ungdomsbedrift selv for tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå