Lakshmi Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Hei! Jeg er i gang med å bygge en ny data. har ikke hatt noen problemer med dette før, men da de nye delene kommer jeg meg ikke inn i BIOS. Dataen starter opp, men ikke noe skjermbilde. Imidlertid lyser rødt det fra hovedkortet, CPU LED. dette tyder vel på at det er noe galt med prosessoren? Har sjekket at alt av kabler sitter godt montert. Satt Prosessoren inn og ut gjentatte ganger for å se etter svi merker (Gud forby) og eventuelle brukne pins. Ingenting av de nevnte er å finne. Vet det kan være vanskelig å svare på slike spørsmål når man ikke er fysisk tilstede og kan se ting med egne øyne, men prøver likevel å spørre, da jeg begynner å få noen abstinenser - har ikke hatt PC på drøye 14 dager! Setter veldig stor pris på tilkbakemelding! Min maskinvare: CPU: http://www.dustinhom...hz-12mb-s-2011/ Hovedkort: http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker RAM: http://www.dustinhom...ider_SiteSeeker Skjermkort: http://www.komplett....aspx?sku=749601 Lenke til kommentar
xClaymanx Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Du skal klare å komme inn i bios uansett om CPU'en er død eller ikke. Mulig at det er feil på hovedkortet. Mener at du skal ha en knapp på hovedkortet som switcher mellom bios mode 1 og 2. Prøv dette Lenke til kommentar
CoolBeer Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Du skal klare å komme inn i bios uansett om CPU'en er død eller ikke. Nei det skal du ikke. Hvilken prosessor er det da som kjører bioskoden? - Kolbjørn 3 Lenke til kommentar
Lakshmi Skrevet 16. september 2012 Forfatter Del Skrevet 16. september 2012 Du skal klare å komme inn i bios uansett om CPU'en er død eller ikke. Mulig at det er feil på hovedkortet. Mener at du skal ha en knapp på hovedkortet som switcher mellom bios mode 1 og 2. Prøv dette Takk for svar. Ja, har prøvd både bios 1 og to. har også resettet CMOS. Ingenting funker. Er det noe annet som kan være galt, eller er det rett og slett prosessoren som er død? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Dataen starter opp, men ikke noe skjermbilde. Denne feilsituasjonen er en gjenganger her på forumet og andre. Hovedproblemet til denne er at CPU ikke kan starte. Om du ikke får BIOS post er det noen åpenbare ting ting du må sjekket ut. 1)Montering av CPU og kjøler , montering av hovedkort (studs , ingen kortslutning til kabinett etc) , ATX12v (4/8 pin p4/EPS CPU_pwr) tilkoplet hovedkort , jording/feilkopling av f.eks USB firewire (eks integrerte kabinett porter koplet til HK) 2) BIOS versjon kortet er levert med - Asus hjemmesider opplyser kompabilitet med din 3930K CPU fra versjon 1105 (initiell første BIOS var revisjon 0XXX et eller annet). Hovedkortet ditt har ASUS BIOS flashback utility hvilket gir deg mulighet til å oppdatere/flashe inn ny BIOS uten at hverken CPU/minne må være installert (se brukerveiledning BIOS Flashback) Endret 16. september 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Lakshmi Skrevet 16. september 2012 Forfatter Del Skrevet 16. september 2012 Dataen starter opp, men ikke noe skjermbilde. Denne feilsituasjonen er en gjenganger her på forumet og andre. Hovedproblemet til denne er at CPU ikke kan starte. Om du ikke får BIOS post er det noen åpenbare ting ting du må sjekket ut. 1)Montering av CPU og kjøler , montering av hovedkort (studs , ingen kortslutning til kabinett etc) , ATX12v (4/8 pin p4/EPS CPU_pwr) tilkoplet hovedkort , jording/feilkopling av f.eks USB firewire (eks integrerte kabinett porter koplet til HK) 2) BIOS versjon kortet er levert med - Asus hjemmesider opplyser kompabilitet med din 3930K CPU fra versjon 1105 (initiell første BIOS var revisjon 0XXX et eller annet). Hovedkortet ditt har ASUS BIOS flashback utility hvilket gir deg mulighet til å oppdatere/flashe inn ny BIOS uten at hverken CPU/minne må være installert (se brukerveiledning BIOS Flashback) Tusen takk for et informativt svar! Jeg er rimelig sikker på at alt av kabler sitter riktig. Har tatt ut hovedkortet en gang for å sjekke eventuelle kortslutninger mot kabinettet ol. Jeg har ikke prøvd å flashe bios, skal prøve dette. Nok en gang, takk for tilbakemelding! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Må også nevne at synlig BIOS post krever i tillegg til prosessor et fungerende memory subsystem + grafikk subsystem. Eks : minnemoduler ikke trykt ordenlig i socket vil gi samme symptomer. Du har et to segments display som viser POST koder. Bruk dette opp i mot POST kodene i manualen for å se hvor det stopper. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Det hadde jo vært nyttig for oss som ønsker å bidra med hjelp - hva post debug led/display viser. Lenke til kommentar
Lakshmi Skrevet 16. september 2012 Forfatter Del Skrevet 16. september 2012 Det hadde jo vært nyttig for oss som ønsker å bidra med hjelp - hva post debug led/display viser. Det kommer ikke opp noen tall på debug led displayet. Lampen som lyser rødt kommer ved siden av 24pin kabelen - CPU led Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Uten noe post debug kode er det noe vesentlig som feiler - cpu led = cpu failure. Som alltid med PC bygging ville jeg da rykket tilbake til start. Bygger alltid slik : Test/bygg på kjøkkenbordet med barebone oppsett Resett alltid cmos på nye kort - beste ta av batteriet i 10 minutter. Ingen HDD , ingen kabinett , ingen mus/tastaur eller USB enheter Kun hovedkort og 1xminnemodul og cpu m/kjøler - tilkoplet PSU - sjekk beep codes og debug display. Slå av/på systemet med powerknapp på hovedkort. Installer grafikk kort kople på display/skjerm. Sjekk BIOS post Okay Vet at systemet funker - kan monteres inn i kabinett og tilkoples alle andre perifere enheter som drives , usb , kabinett vifter , kabinett panel connections etc. En annen ting : Benytt EATX12V_2 (8 pin power tilkoplingen til PSU) Og påse at du ikke mikser (blander sammen) PCI-EX power og ATX12V samt uttak på PSU om du har modulær PSU hvor du kopler PXI_EX kabler selv. Ta en kikk på disse trådene : http://rog.asus.com/...tuck-on-CPU-led http://forums.hexus....-wont-boot.html Endret 16. september 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Lakshmi Skrevet 16. september 2012 Forfatter Del Skrevet 16. september 2012 Uten noe post debug kode er det noe vesentlig som feiler - cpu led = cpu failure. Som alltid med PC bygging ville jeg da rykket tilbake til start. Bygger alltid slik : Test/bygg på kjøkkenbordet med barebone oppsett Resett alltid cmos på nye kort - beste ta av batteriet i 10 minutter. Ingen HDD , ingen kabinett , ingen mus/tastaur eller USB enheter Kun hovedkort og 1xminnemodul og cpu m/kjøler - tilkoplet PSU - sjekk beep codes og debug display. Slå av/på systemet med powerknapp på hovedkort. Installer grafikk kort kople på display/skjerm. Sjekk BIOS post Okay Vet at systemet funker - kan monteres inn i kabinett og tilkoples alle andre perifere enheter som drives , usb , kabinett vifter , kabinett panel connections etc. En annen ting : Benytt EATX12V_2 (8 pin power tilkoplingen til PSU) Og påse at du ikke mikser (blander sammen) PCI-EX power og ATX12V samt uttak på PSU om du har modulær PSU hvor du kopler PXI_EX kabler selv. Ta en kikk på disse trådene : http://rog.asus.com/...tuck-on-CPU-led http://forums.hexus....-wont-boot.html først av alt må jeg bare uttrykke min takknemlighet for hjelpen. Raske, konkrete og hjelpsomme tilbakemeldinger her. Skal prøve å gjøre alt på nytt, men som du sier, sette opp alt på kjøkkenbenken med kun det essensielle, før jeg durer det inni kabinettet. skal også dobbeltsjekke strømkablene Lenke til kommentar
Lakshmi Skrevet 16. september 2012 Forfatter Del Skrevet 16. september 2012 Nå begynner jeg å lure på om jeg skal kaste inn handklet og gi meg. Nå mener jeg selv at jeg har gjort alt Syar2003 har foreslått uten noen som helst endring. den røde CPU lampen lyser fremdeles slik den gjorde i utgangspunktet. Takker nok en gang for alle gode forslag! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Står det på esken eller hovedkortet med klistrelapp hvilken BIOS versjon som kortet er levert med ? Er den nyere enn 1105 ? Er det noen beep - beep koder du hører ? Hvis eldre enn 1105 - Har du lagt inn siste BIOS versjon med ASUS Flashback metoden ? Endret 16. september 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Lakshmi Skrevet 16. september 2012 Forfatter Del Skrevet 16. september 2012 Er litt usikker på hvilken BIOS versjon som fulgte med, men oppdaterte/tilbakeskrev til versjon 1105 som du foreslo lengre oppe. Jeg hører ingen BIOS koder. ingen beep. maskinen slår seg på, men ikke noe annet. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Vanskelig å si noe mere egentlig på dette tidspunket ut i fra informasjon i denne forum diskusjonen. Du har ikke fortalt/dokumentert fremgangsmåter fra start og etter - hva du har gjort testet steg for steg - eller lagt opp noen bilder osv. Utelatt informasjon om til eksempel resatt cmos med jumper uten at hovedkort strøm er av - glepp av skrutrekker. Problem med å få cpu i socket (bøyde pins i hk sokkel - det er over 2000 av dem) , feilkoplet strøm plugger underveis. Påstår ikke at du har gjort noen blunders - men at info om slike ting er viktige. "Prossessor funker ikke" utsagnet er statistisk sett 0,1%. Normalt i byggestiuasjoner med selv valgte deler og selv bygging er det hovedsaklig andre ting. Vanskelig å sette fingeren på hva som er "issue" akkurat i ditt tilfelle uten å være tilstede fysisk og med mere informasjon om hele prosessen fra start til stopp.. Endret 16. september 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå