Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Sove på armen: Farlig..?

Delvis

Anbefalte innlegg

Dette har jeg opplevd mange ganger, helt siden jeg var barn. At jeg våkner og det kjennes ut som en fremmed arm ved siden av meg. Men det er min egen som jeg har ligget på, så all følelse er borte.

Fikk vondt i den noen ganger lenge etterpå. Det er nytt. Er det farlig det der?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan bli farlig ja, sælig om du ligger på den lenge. Du hindrer blodsirkulasjonen.

De sier at du bør ikke gjøre dette lengre en 1 time.

Siden du gjør dette i søvne virker det som om kroppen ikke "beveger" seg nok mens du sover. Kroppen "justerer" seg i søvne ca 2-300 ganger natten (som jeg husker korrekt). Jeg ville pratet med legen om det fins måter å hindre forlenget perioder.

Litt om det: http://www.science20...thout_losing_it

Endret av AvidGamer
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette er jo helt normalt, og du kan aldri vite hvor lenge du har ligget slik. Jeg har våknet slik en god del ganger, og den numne følelsen i armen har gått fort over. Jeg kan aldri tenke meg at dette er grunn til bekymring.

Så det var bare tull å spørre om dette mener du?

Tror heller jeg hører på Avidgamer enn deg. Er jo ikke noe å tape på det .

Lenke til kommentar

Dette er jo helt normalt, og du kan aldri vite hvor lenge du har ligget slik. Jeg har våknet slik en god del ganger, og den numne følelsen i armen har gått fort over. Jeg kan aldri tenke meg at dette er grunn til bekymring.

Så det var bare tull å spørre om dette mener du?

Tror heller jeg hører på Avidgamer enn deg. Er jo ikke noe å tape på det .

Sa jeg at det var tull å spørre? Det eneste jeg mener er at det ikke er grunn til bekymring. Hadde dette vært et vanlig problem hadde vi hørt om mange flere som hadde mistet en arm mens de sov, og hvor ofte hører du om det?

Lenke til kommentar

Jeg spurte en lege om dette, da jeg også var nervøs for om det var noe alvorlig. Han sa det var at man sov på nervene som ga dette utslaget. Blodsirkulasjonen er fortsatt der, så det var ikke noe farlig.

Gir også ganske mye mening, med tanke på hvor hardt man må stramme en tourniquet for å stoppe blodtilførselen.

edit: Og ja, det er helt normalt. Noen får det nok oftere enn andre.

Endret av uTukt
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kan bli farlig ja, sælig om du ligger på den lenge. Du hindrer blodsirkulasjonen.

De sier at du bør ikke gjøre dette lengre en 1 time.

Litt om det: http://www.science20...thout_losing_it

Linken tar feil. 1 time er begrensning for blodsirkulasjon. Men den døde armen har ingenting med blodsirkulasjon å gjøre. Problemet skyldes at nervene er kommet i klem. Blodsirkulasjonen er fortsatt i orden.
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Vet at det er litt sent å svare, men gjør det like vell siden jeg har opplevd dette mange ganger selv. Har flere ganger våknet om morgenen, å kjent noe veldig tungt rart noe ved siden/opp på meg. Så i full forbauselse oppdaget at det er armen min. Skjedde sist gang for 3-4 dager siden. Armen var helt ''død'' greide ikke å bevege på den, måtte løfte den bort med den andre armen. Tok minst 2-3 minnuter før jeg greide å bevge fingertuppene. Tviler på at det er noe farlig, siden du beveger på deg hele natten. En grunn til at våkner er vell pga at armen din sover. Så kroppen vekker deg nok lenge før det blir farlig.

Lenke til kommentar

Linken tar feil. 1 time er begrensning for blodsirkulasjon. Men den døde armen har ingenting med blodsirkulasjon å gjøre. Problemet skyldes at nervene er kommet i klem. Blodsirkulasjonen er fortsatt i orden.

Hva jeg har lært er som du sier. At nervene kommer i klem, og har ikke noe med blodsirkulasjonen å gjøre.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...