jeIIy Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Har søkt litt på ASCII, men får det ikke til. System.out.println("1) Kj" + (char)248 + "p et felt"); Hvis jeg bruker char(248) for "ø", får jeg fortsatt ut et rart tegn. Har også prøvd dette char ø = 248; System.out.println("1) Kj" + ø + "p et felt"); Lenke til kommentar
etse Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 (endret) pass på at du lagrer filene dine i "UTF-8" format, og at terminalen du kjører koden i støtter UTF-8 Edit: Kan legge ved at følgende kode: System.out.println("1) Kjøp et felt"); blir helt riktig og printer riktig i min terminal, så feilen ligger en annen plass enn i selve språket. Endret 15. september 2012 av etse Lenke til kommentar
jeIIy Skrevet 17. september 2012 Forfatter Del Skrevet 17. september 2012 pass på at du lagrer filene dine i "UTF-8" format, og at terminalen du kjører koden i støtter UTF-8 Edit: Kan legge ved at følgende kode: System.out.println("1) Kjøp et felt"); blir helt riktig og printer riktig i min terminal, så feilen ligger en annen plass enn i selve språket. Takk for hjelpen, men det fungerer fortsatt ikke. Ligger sikkert i at jeg mangler noe til cmd. Får heller bruke andre bokstaver. Lenke til kommentar
Xelenze Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Bruk Locale. Det burde fikset problemet http://docs.oracle.com/javase/7/docs/api/java/util/Locale.html Lenke til kommentar
jonny Skrevet 20. september 2012 Del Skrevet 20. september 2012 Har søkt litt på ASCII, men får det ikke til. System.out.println("1) Kj" + (char)248 + "p et felt"); Hvis jeg bruker char(248) for "ø", får jeg fortsatt ut et rart tegn. Har også prøvd dette char ø = 248; System.out.println("1) Kj" + ø + "p et felt"); Hvorfor bruke (char)248 istedenfor "ø"? 248 er 8-bit-koden for "ø" hvis tegnsettet er satt til ISO-8859-1 (latin1). Du bør kompilere slik hvis tegnsettet du bruker for kildefilene dine er ISO-8859-1: javac -encoding latin1 <java-filer> . Kjører du programmet i Windows-terminalen (cmd.exe)? Da må du muligens kjøre denne kommandoen for at norske tegn skal vises riktig: chcp 28591 Du må også muligens bytte font til en TrueType-font, ikke Raster-font, ellers kan du få merkelige feilmeldinger... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå