Gå til innhold

Superdatamaskin - prosjekt

CasterAnd

Anbefalte innlegg

Først, ja, jeg kan ha ganske store ambisjoner. Men til poenget: Ønsker å lage en Raspberry Pi superdatamaskin, ja større enn den Hardware.no skrev om. 1024 pi's, og planen, hvis dette blir gjennomført, er å leie den ut til lokale skoler/universiteter/kunnskapssentre. Prisen sammenlagt er antydet til 500 000 NOK. Problemet er å få noen til å sponse dette, sa jeg ikke har tienedelen til disposisjon. Denne superdatamaskinen vil kunne fungere svært bra, da RAM er beregnet til 200GB og det er svært mange CPU. Det er ønskelig å få flere på laget, men det er ikke sikkert om det blir gjennomført selv om det kunne blitt spennende.

Hva syntes du?

-CasterAnd

EDIT: Er overrasket over nesten 300 views på én dag, men ikke så mange replies. Ender førstepost litt, ønsker nå å få tilbakemeldinger fra andre om dette prosjeketet...

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du begynner litt mindre, så blir det ikke så dyrt:

http://paritynews.co...spberry-pi-lego

Mer info: http://www.southampt...hampton_web.pdf

Førstepost tilsa at jeg ville begynne større :) Men kan være jeg bestiller rundt 10 pi's iløpet av neste måned. Hadde vært utrolig rått med 1000 pi's da :p

EDIT: Tenkte plutselig på at det blir rundt 1000 "strømforsyninger" til pi'en, men der er det vel mulig å lodde sammen noe saker til én forsyning per 200 pi's eller noe?

Endret av CasterAnd
Lenke til kommentar

Prosjektet høres kult ut, men et slik cluster vil være håpløst.

En Raspberry Pi har antatt 175 MFLOPS mens en moderne i3 Ivy Bridge prosessor blir benchmarked på 36,11 GFLOPS, noe som vi si at en Ivy Bridge tilsvarer 206 Raspberry Pi i ren floating point ytelse og dette er ikke medregnet instruksjons-sett og svakheter i workshare der Ivy Bridge ligger milevis foran et Raspberry Pi cluster.

Så istedet for å bruke en halv million på 1024 Raspberries og få 180 GFLOPS, så kan du heller kjøpe fem i3 prosessorer og få samme ytelse.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Trodde du trengte en 1000mA strømforsyning til hver Raspberry Pi

Jo, men nå må du ikke sammenligne mA med W, er forskjell på strømstyrke og effekt

Ja veldig klar over det. 1000mA = 1A = 5W ved 5Volt spenning. Er det den bør ha, hvor mye den trekker aner jeg ikke.

Lenke til kommentar

En Raspberry Pi har antatt 175 MFLOPS mens en moderne i3 Ivy Bridge prosessor blir benchmarked på 36,11 GFLOPS, noe som vi si at en Ivy Bridge tilsvarer 206 Raspberry Pi i ren floating point ytelse og dette er ikke medregnet instruksjons-sett og svakheter i workshare der Ivy Bridge ligger milevis foran et Raspberry Pi cluster.

Så istedet for å bruke en halv million på 1024 Raspberries og få 180 GFLOPS, så kan du heller kjøpe fem i3 prosessorer og få samme ytelse.

Kanskje jeg heller tar 10 sånne da :D

Lenke til kommentar

Bare bygg et cluster, det vil sikkert bli et supert prosjekt. Men lag heller et av 10 stykker eller noe, så kan du heller ha det for å leke med og lage et skikkelig cluster ved siden av.

En annen grunn til at det er håpløst er fordi det er umulig å få tak i så mange RasPis, jeg får knapt tak i en, så du må ha en spesialavtale for å få tak i så mange, noe som helt sikkert vil bli avslått da de allerede sliter med å levere nok.

Lenke til kommentar

Bare bygg et cluster, det vil sikkert bli et supert prosjekt. Men lag heller et av 10 stykker eller noe, så kan du heller ha det for å leke med og lage et skikkelig cluster ved siden av.

En annen grunn til at det er håpløst er fordi det er umulig å få tak i så mange RasPis, jeg får knapt tak i en, så du må ha en spesialavtale for å få tak i så mange, noe som helt sikkert vil bli avslått da de allerede sliter med å levere nok.

Med 10 blir det vel plass til en god del også, siden de da vil være svært gode til å drive seg selv :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...