Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Flytte bort fra denne bygda og hjemmefra

SmellyJelly

Anbefalte innlegg

Heisann. Har lenge tenkt tanken på og flytte nå, men har ikke kommet så langt enda. Har rett og slett ikke økonomi til det, men holder snart ikke ut her hjemme lenger.

Mye problem hjemme blandt annet. Har jobb, men jobber kun via NAV pr dags dato, så har nesten ikke inntekt så ser ikke på det som at jeg har råd til og flytte heller.

Er 20 år gammel, og har ikke skolegang, pga har hatt sterk angst og deperisjon siden ungdomskolen, og den sitter igjen pr dags dato også.

Og blir også deprimert av og være her, ser ingen lys i tunellen her, føler meg asosialisert da dei fleste vennene mine har flyttet, pluss hjemme er det annspent stemning hele tiden. Eneste "pluss" om dagene er når jeg er på jobb, og kommer meg ut blandt folk. Helgene er i grunn ganske triste da jeg som regel bare blir sittende hjemme.

Så trenger tips, hvordan er det anngående flytting og slikt når man ikke har noe srlig inntekt? Har jeg krav på eventuelt bostøtte og penger fra NAV og slikt om jeg flytter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg kjenner meg godt igjen i dette sjøl. daffet hjemme fram til jeg var 18 pga sosial angst og mobbing på barne og ungdomskole. flyttet hjemmefra når jeg var 18 men 3 måneder ut i den videregående opplæringa møtte jeg veggen.

løsninga min ble at jeg var så heldig at jeg bodde oss søstera mi og jeg fikk hjelp av NAV som utplaserte meg på en butikk. etter dette har jeg tatt den tverfaglige biten i det som het salg&service tidligere og jobber nå i en av de største bedriftene i Norge. og har brutt alt som heter bånd til det gamle hjemstedet mitt.

her har du skjemaer for stønader og evt refusjon for reise i forbindelse med jobbintervju

http://www.nav.no/skjema/Skjemaer/Privatpersoner/Uten+arbeid/Reise+eller+flytte+mht+intervju

råder deg til å ta kontakt med ditt lokale NAV kontor fort som fy. av erfaring vet jeg at du blir mentalt ødelagt så just do it

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen takk får gode svar.

Ja sliter mentalt på dette, ingen venner igjen her, og har veldig lyst og flytte nrmere dei gamle vennene mine som har flyttet da mangen av dei har flyttet til Bergen, og har lyst nrmere byen, men har ikke lyst og bo i selve byen.

Jeg får sjekke om jeg rekker og ta en tur innom på Mandag. Tok opp dette med flytting engang før, men da pretesterte dei på at vi måtte prøve både de ene og det andre her først, men nå har jeg prøvd og orker ikke dette stort mer.

Og er en god tankevekker får meg siden du har gjort det så bra, kansje jeg også kan klare det :)

Lenke til kommentar

Ring bedrifter du kunne tenke deg å arbeide hos og spør om de kunne tenke seg å gi deg en praksisplass. Da kan du få en ordning hvor du får lønna av Nav, og som kan munne ut i fast stilling. I hvert fall får du erfaring og noe å fylle dagene med. Saksbehandleren din kan fortelle deg mer.

Hvis du bor i ei lita bygd er det mulig de vil holde deg der for folketallets skyld. Det skal ikke du la deg plage av.

Når det gjelder tankene om ikke å bo midt i sentrum tror jeg det er veldig lurt. Nav Bergenhus (sentrum) har alt for mye å gjøre. Har hørt om folk som har byttet bydel bare for å få et annet Nav-kontor å forholde seg til.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Heisann. Har lenge tenkt tanken på og flytte nå, men har ikke kommet så langt enda. Har rett og slett ikke økonomi til det, men holder snart ikke ut her hjemme lenger.

Mye problem hjemme blandt annet. Har jobb, men jobber kun via NAV pr dags dato, så har nesten ikke inntekt så ser ikke på det som at jeg har råd til og flytte heller.

Er 20 år gammel, og har ikke skolegang, pga har hatt sterk angst og deperisjon siden ungdomskolen, og den sitter igjen pr dags dato også.

Og blir også deprimert av og være her, ser ingen lys i tunellen her, føler meg asosialisert da dei fleste vennene mine har flyttet, pluss hjemme er det annspent stemning hele tiden. Eneste "pluss" om dagene er når jeg er på jobb, og kommer meg ut blandt folk. Helgene er i grunn ganske triste da jeg som regel bare blir sittende hjemme.

Så trenger tips, hvordan er det anngående flytting og slikt når man ikke har noe srlig inntekt? Har jeg krav på eventuelt bostøtte og penger fra NAV og slikt om jeg flytter?

Kom deg vekk hjemmefra, og ut av NAV-systemet. Flytt til en storby og begynn i en lavtlønnet drittjobb som lagerarbeider eller kassemedarbeider i butikk. så bør det meste i livet ditt falle på plass av segselv!

Jeg kan anbefale Kristiansand som et fint koslig, passe stor by, med flust av jobbmuligheter for de som ikke er kresne.

-frank

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...