salms Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Hallo folkens! Jeg har akkurat kjøpt meg noen høyttalere som jeg synes spiller utrolig bra(B&W DM604 S2), men siden jeg bruker bare frontkanalene på receivern til å drive høyttalerne så virker det som det blir litt spinkelt med 130W pr høyttaler. Siden jeg bare har 5.1 system så står Surround Back-kanalene ledig på receivern, og på de kanalene står det jo "Bi Amp" på også, så da kommer mine spørsmål til dere her... 1 - I hodet mitt virker det logisk at om jeg får bi-ampet disse høyttalerne så kanskje jeg vil få ut mere av potensialet som bor i høyttalerne? 2 - Om jeg bi-amper de, vil det da bare være å koble de til, kjøre autokalibrering og vips så fungerer alt som ønsket? Finner Receivern selv ut at Surround Back-kanalene driver bassen på frontene og at Front-kanalene driver diskanten? Gjør det noe forskjell om jeg kobler motsatt av det jeg nettopp skrev? Eller må jeg finne på noe delefilter-greier sjøl, og mikse med innvikla innstillinger for at dette skal funke? 3 - Holder denne åpen, for finner sikkert på noe mer jeg lurer på, hehe.. Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 (endret) Sannsynligvis aktiverer du Bi-Amp i menyen til receiveren. Alt du trenger å gjøre er å koble f.eks. frontkanalene til bass/mellomtone og surround back/bi-amp til diskant. Står sikkert hva som er anbefalt i manualen til receiveren men regner med slik kobling er normen pga frontkanalen er (som oftest) kraftigere enn de andre kanalene. Selv har jeg en yamaha rx-v750. Denne har egentlig ikke bi-amp men har koblet diskant på surround-kanalen. Får da bi-amp enten ved å kjøre 5-kanals stereo eller bruker multichannel input hvor surround-kanalen får samme signal som front. Endret 15. september 2012 av DeepW 1 Lenke til kommentar
salms Skrevet 16. september 2012 Forfatter Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Nå håper jeg at jeg har noen våkne tilgjengelig her, for nå skjønner jeg _IKKENO_! Har fulgt brukermanualen og kobla opp høyttalerne slik det står beskrevet, jeg har vært inne i avansert meny og satt receivern på bi-amp modus og sjekket at denne innstillingen ble lagret. Forandret ikke noe annet der inne. MEN! Når jeg så skal kjøre autokalibrering så klikker jo hele ***** receivern på meg! Den har ikke styr på hva som er høyre og venstre lenger. Subben får aaalt for høyt volum og som sagt høyre og venstre på frontene er snudd om.. Jeg har _ikke_ kobla feil, her har receivern fått et illebefinnende, eller så er det jeg som har gått glipp av noe som ikke står i brukerveiledningen.. Noen som har vært borti dette før, og som kan si hva jeg skal gjøre for å fikse dette? Eller må jeg bare drite i bi-amp og koble tilbake slik det var igjen? (om det blir riktig igjen da da, ble litt skeptisk her nå).. Endret 16. september 2012 av salms Lenke til kommentar
DeepW Skrevet 16. september 2012 Del Skrevet 16. september 2012 Ser ikke helt hvorfor du trenger å bruke autokalibrering når du kjører stereo. Innstillingene skal da ikke være annerledes når du bi-amper, eneste blir vel at du kanskje må sette bi-amp-kanalen til samme innstilling som frontkanalene (hvis den kan stilles separat, noe jeg regner med den kan). Hvis jeg bi-amper og prøver å kjøre autokalibrering så får jeg også feilmelding. Nå støtter ikke min receiver bi-amping offisielt så dette er ikke så overraskende. Derimot kan det være at programvaren er litt halvferdig slik at du får samme problemet som jeg har. At kanalene har blitt byttet om var et merkelig problem. Er det slik at både frontkanalene og bi-amp-kanalene er byttet om eller kun en av disse? Lenke til kommentar
salms Skrevet 16. september 2012 Forfatter Del Skrevet 16. september 2012 Begge er byttet, så i teorien kan det virke som jeg bare trenger å bytte om høyre mot venstre, men jeg syns liksom det er litt "fishy" at en må velge en slik løsning.. Dette bør jo gå helt av seg selv spør du meg, at når en kobler over til bi-amp så skal fortsatt høyre være høyre og venstre være venstre.. Har kobla tilbake til slik det var før nå, og det fungerer heldigvis. Så får jeg heller gruble litt og kanskje sende en mail til yamaha angående problemet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå