The Norwegian Drone Pilot Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 (endret) Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en Samsung 9-series NP900X4C-A01SE laptop med 128 GB SSD disk. Nå er det slikt at dette ikke holder til lagring av filmer og spill. Så jeg må gå til innskaffelse av en ekstern harddisk. Nå har jeg vært på Prisguiden og sett igjennom mange forskjellige eksterne harddisker. Og jeg har nå bestemt meg på hvilken ekstern harddisk jeg skal ha meg. Den disken jeg skal ha meg er denne: http://www.komplett....20D71DBD87#info Jeg vil ha den fordi jeg fra før av har en laptop som er syltynn, så vil jo også ha en ekstern harddisk som er tynn. Men så ser jeg at Komplett har en annen type av den samme disken. Og den disken er denne: http://www.komplett....aspx?sku=753186 Jeg kan heller ikke se noen forskjeller (utenom prisen) på sammenligningen av dem her: http://www.komplett....3186&sku=746878 Så kan noen fortelle meg på hva forskjellen på de 2 diskene er før jeg bestiller en av dem? Hilsen Vindicator. Endret 14. september 2012 av Vindicator Lenke til kommentar
covah Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Hva med en liten NAS i stedet? På tilbud nå til 995,- Harddisker kommer selvsagt i tillegg. Fordelen med en NAS kontra en vanlig ekstern harddisk, er at du slipper å ha den koblet til PCen din hele tiden. En nettverkskabel + litt konfig, så kan du plassere den hvor du vil. Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Hva med en liten NAS i stedet? På tilbud nå til 995,- Harddisker kommer selvsagt i tillegg. Fordelen med en NAS kontra en vanlig ekstern harddisk, er at du slipper å ha den koblet til PCen din hele tiden. En nettverkskabel + litt konfig, så kan du plassere den hvor du vil. Dette blir nok uaktuet med at jeg skal ha en ekstern harddisk med meg i PC bærevesken når jeg er på farten. Lenke til kommentar
covah Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Ja, da er jo en nas uaktuell. Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Noen som vet forskjellen på de 2 diskene jeg linket til? Lenke til kommentar
dbass Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Ser ut som at det er samme type HDD dem bruker, kan være forskjell i overgangen fra SATA til USB, men det vet jeg ingen ting om. Seagate sin versjon er 0.8 mm mindre ene veien da Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 Ser ut som at det er samme type HDD dem bruker, kan være forskjell i overgangen fra SATA til USB, men det vet jeg ingen ting om. Seagate sin versjon er 0.8 mm mindre ene veien da Tror jeg har funnet ut hva forskjellen er. Ser du på denne disken her som er til 'Produsentens varenr': STCD500400 (som er disken til 799 kroner på Komplett). Så har denne 5400 RPM på disken der mens denne disken her (som er disken som koster 699 kroner på Komplett) som har 'Produsentens varenr': STBE500200, så har denne 7200 RPM på disken. I så fall er det jo ingen tvil å hvilken disk jeg skal kjøpe. 1 Lenke til kommentar
covah Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Valge mellom 5400 og 7200 RPM disker er ikke så lett som at den med høyest tall er best. Det er hva du har tenkt å bruke diskene til som avgjør hva du skal velge. Skal du bruke den som en ren lagringsdisk (feks. musikk/film) menger JEG en 5400 RPM disk er best. Hvorfor? Disse støyer som regel mindre og utvikler mindre varme. Mange av disse varer også lengre enn harddisker som spinner fortere. Skal du ha en disk til feks. videoredigering eller andre områder som krever høy ytelse, er en 7200 RPM disk bedre, da ytelsen er klart bedre enn på en 5400 RPM disk. Lenke til kommentar
The Norwegian Drone Pilot Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 (endret) Valge mellom 5400 og 7200 RPM disker er ikke så lett som at den med høyest tall er best. Det er hva du har tenkt å bruke diskene til som avgjør hva du skal velge. Skal du bruke den som en ren lagringsdisk (feks. musikk/film) menger JEG en 5400 RPM disk er best. Hvorfor? Disse støyer som regel mindre og utvikler mindre varme. Mange av disse varer også lengre enn harddisker som spinner fortere. Skal du ha en disk til feks. videoredigering eller andre områder som krever høy ytelse, er en 7200 RPM disk bedre, da ytelsen er klart bedre enn på en 5400 RPM disk. Ser hva du mener ja. Men etter hva tester av disken med 7200 RPM sier, så er den ganske stille. Så tror ikke det blir noe problem. Ellers så overfører jeg mye ting og tang i fra min stasjonære PC over til den eksterne harddisken hver dag, så er på enn måte avhengig av rask hastighet. Så jeg har nå bestillt den disken til 699 kroner. Endret 15. september 2012 av Vindicator Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå