Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Mercedes A, Audi A3, Volvo V40


Doffeo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

men hva med mest for pengene? Hvis man tenker helt uavhengig av at merket kanskje har en verdi. Hva med pris? Har ikke lyst til å sette meg inn i alt av tester og slikt før jeg har et litt mer oversiktelig bilde av hva de ulike bilene har å by på.

Lenke til kommentar

Den nye A-klassen fra Mercedes skal visstnok være kjempeflott. I mine øyne er den utvilsomt den fineste bilen av de tre, men jeg har ikke fått prøvekjørt den enda da den ikke blir lansert før senere i dag (lørdag 15. september).

 

Prøv alle tre, og se selv hvilken du liker best! Min stemme går nok til Mercedesen, grunnet svært god erfaring med resten av deres modeller.

Lenke til kommentar

Hei ville jeg valgt V40 eller A-klasse, disse to ser utrolig flotte ut! Ikke minst de er helt nye på markedet!

 

A3 er veldig kjedelig, den kan dessverre ikke måle seg oppi mot A-klassen og V40..

 

Men V40 ville jeg helt klart valgt av disse.

 

Om du heller litt mot Diesel ville jeg valgt D3 på 15 hk. Om du ville valgt bensin skal vistnok T3 150 hk være kanon.

Lenke til kommentar

takk takk :) hva med pris? pakke og motorstørrelse? Hva burde man velge, og hva koster det? Når jeg mener hva, tenker jeg på hva som er mest for pengene.

 

Hvilke krav har du til bilen? Hvis du vil ha en sprek og morsom bil velger du A 200 eller A 250 (A 200 eller A 220 hvis du vil ha diesel) med AMG Sport-pakken og Harman Kardon-anlegg. Det vil koste deg, men da får du en fantastisk moro bil.

Lenke til kommentar

Hei Doffeo:)

 

Jeg er i akkurat samme båt som deg (dog, jeg kjøper ikke før på nyåret, for jeg vil vite om staten straffer diesel eller ikke først).

 

Nå har jeg sett på både a3 og A-klassen. V40 har jeg ikke sett i virkeligheten, men den blir for dyr(400k) med det utstyret jeg vil ha, sammenlignet med a3 og a-klassen.

 

Om du ikke har tatt en titt på a-klassen vil jeg definitivt anbefale deg å gjøre det. Jeg var faktisk flere turer på akerbrygge når de hadde visning av bilen der, og finishen på bilen er strøken. Jeg har faktisk aldri sett en så god finish på en bil til under 400.000 før. Dette gjaldt både urban og amg bilen som stod der nede. Jeg har dessverre ikke prøvekjørt den selv, men jeg fikk følsen av at sjåføren sitter meget godt i bilen. Det samme gjør passasjeren foran. Dog, det er tre seter bak, jeg er ganske høy (over 1.90) og satt helt greit der. Gode seter, men aldri i livet om jeg hadde plassert 5 voksne i bilen, det ville ha vært meget trangt. Bilen hadde gjort seg veldig som 4 seter.

 

Bagasjerommet er også minst i klassen, så vidt jeg har klart å lese meg frem til.

 

Men, sammenlignet med A3 som jeg syntes er en fantastisk kjedelig bil, så stråler A-klassen. Med det utstyret jeg selv vil ha, så havner den på 360, som jeg syntes er en meget god pris og med mer enn nok utstyr. a3 vil nok havne rundt samme prisen, men jeg syntes personlig ikke at den har samme finish som a-klassen. Hvorfor v40 havner nesten 40lapper over disse i pris er merkelig. Dog, uten mye pruting så dro bilia av 27 tusen på stående fot, så sikkert ikke umulig å få den ned i samme prisen:)

 

Men, som nevnt over, prøvkjør bilen flere ganger før du bestemmer deg. Jeg er 90% sikker på at jeg ender opp med en ny a-klasse på nyåret.

 

Ett eksempel på finishen på a-klassen er bildet som dinside har lagt ut:

 

 

Den perfeksjonisten går igjen i hele bilen. Rundt rattet, i setene. i hanskerommet(!) fant jeg ingen sømmer. Bagasjerommet var også strøkent.

 

Mange som sier at displayet i bilen ser veldig merkelig der det stikker ut fra dashbordet. Jeg hadde samme tankene selv, helt til jeg satt i bilen, then it made perfect sense.

 

mb.se (http://www.mercedes-benz.se/) har forresten konfigurator, så du kan se hvordan bilen din ender opp:)

 

Lykke til med valget av ny bil!

 

ps: Bilen er griselekker med amg exclusive pack + lyspakke, og er definitivt noe jeg skal ha i min a-klasse, når den tid kommer:)

mercedes-benz-a-class-w176-facts_equipment_packages_715x230_05-2012.jpg

 

Hilsen en som er meget forelsket i den nye a-klassen:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg føler egentlig at den nye BMW 1-serie er et mer naturlig alternativ enn Volvo V40.

 

Hvordan det? V40 ser mer moderne enn 1 serie.

Jeg tror Volvoen vil holde seg dårligere i verdi enn de tre andre, lavest verditap tror jeg 1-serie vil ha. Og så har den best kjøreegenskaper (hvis en foretrekker bakhjulstrekk).

Endret av festen
Lenke til kommentar

Jeg føler egentlig at den nye BMW 1-serie er et mer naturlig alternativ enn Volvo V40.

 

Hvordan det? V40 ser mer moderne enn 1 serie.

Jeg tror Volvoen vil holde seg dårligere i verdi enn de tre andre, lavest verditap tror jeg 1-serie vil ha. Og så har den best kjøreegenskaper (hvis en foretrekker bakhjulstrekk).

 

Er no litt usikker på dette. En Volvo holder seg bedre i verdi. De fleste vil nok Ha forhjulstrekk da det er bedre på nordiske veier.

Lenke til kommentar

Jeg vil nok si at bakhjulstrekk gir en stabilitet, spesielt på flat, rett vei som en forhjulsdrevet bil ikke er istand til. Spesielt hvis en gir på litt og skal ta en forbikjøring. Og derfor er det endel som foretrekker Mercedes og BMW. Så det påvirker ikke verditapet. Dessuten er det dyrere å produsere. Jeg har kjørt flere Volvo med bakhjulstrekk og det er absolutt å foretrekke mener jeg. Jeg syns det var dumt av Volvo og gå over til fremhjulstrekk. Vektfordelingen på BMW 1-Serie er nok mer fordelaktig enn på noen av de andre i forhold til sportslige kjøreegenskaper, men det går på bekostning av bagasje og bakseteplassen, så det blir et prioriteringsspørsmål. Jeg tror det bare er Audi A3 og og BMW 1-serie som har hatt lavt verditap av de modellene fra før av, men med nye modeller blir det vel uforutsigbart.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Etter 3 år med B-klasse (2008 B180CDI 2.0) blir det nok lenge til neste gang jeg velger MB. Utrolig dårlig kvalitet og masse feil på bilen, den stod på verksted månedsvis hvert år. Bare siste året vi hadde den måtte gearkassen overhales, A/C-kondensator byttes, setetrekk sittepute førersete byttes (delskinnet sprakk, visstnok standardfeil på alle MB med delskinn (som er skai, ikke skinn)), bremser foran måtte byttes (etter ca 40k km), ene drivakselen måtte byttes, ene hjullageret foran og ene hjullageret bak måtte byttes, foring i ene dempertårnet måtte byttes, lyssensor måtte byttes + + +. Regnsensoren fungerte aldri som den skulle, og de fant aldri feilen. Antispinn feilet ofte (den oppdaget ikke at den spant), her fant de aldri feilen selv om jeg merket det allerede under prøvekjøringen (bilen var 1 år da vi kjøpte den) og fikk med i avtalen at det skulle ordnes før utlevering. Bilen er forøvrig kjøpt hos MB-forhandler, og alle verkstedbesøk var hos MB-forhandler. En gang vi skulle hente bilen der, hadde verkstedet bulket bilen bak og på siden, og det tok 3 måneder før jeg fikk time slik at de kunne fikse det.

 

Vi valgte A3 SB da vi byttet ut elendigheten i fjor høst, og har vært rimelig fornøyd med den. Et par småting har vært fikset raskt og effektivt. Skulle jeg velge ny i dag, ville jeg sett på både ny A3 og V40, selv om jeg aldri har hatt Volvo før, ser den bra ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...