Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ulovlig med tulleprofil på facebook?

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva om du ikke lager brukeren eller installerer programmet ditt selv men noen andre gjør det for deg. Har man da også inngått en avtale, enda man ikke ante noe om den? Sitter han som lagde brukeren ansvarlig for det du gjør?

Med mindre det foreligger et fullmaktsforhold er det kun du som er ansvarlig for de avtaler du gjør, ikke personen hvis navn du oppgir.

Er vel ikke en promille en gang av befolkningen som mener at tjeneste giveren burde ha lov til det, og da er det rimelig udemokratisk om det faktisk skal være lov.

Hvis nihundreognittini promille av befolkningen seriøst mener at avtaler man ikke liker ikke skal være bindende tar nihundreognittini promille av befolkningen feil.

Enig i det, men et er vel heller det at folk flest ikke ser på det å trykke på en knapp om at man godtar noe i en EULA som en seriøs avtale. Det er noe enn kun trykker på uten å lese for å komme seg videre. Enn regner med at det kun er noe piss tjeneste leverandøren skriver for å kunne bruke bruker data og redigere/slette den etter behov uten å risikere å bli saksøkt og for å fraskrive seg ulovligheter brukrenne gjør på siden. Enn regner ikke med at det er en såpass seriøs avtale at man kan få seriøse problemer så lenge man ikke bryter loven.

Hadde man skulle skrive underskriften sin under på en slik avtale så hadde det nokk vært en mye større andel folk som hadde lest den da folk flest leser over det man skriver under på. Det at folk flest ikke leser EULA er jo da et klart tegn på at fol flest ikke ser på det som en avtale form som kan gi dem store konsekvenser så sann dem ikke gjør noe ulovlig. Dermed burde det ikke være lov å lure folk til å godta ting i en vanlig EULA som kan gi dem seriøse konsekvenser om de godtar den. Om tjeneste leverandøren krever en slik seriøs avtale så burde den krever mer en ett klikk for å godte, og det burde være tydelig merket at man kan bli utsatt for store personlige konsekvenser om man bryter den.

Jeg kjenner ikke så mange som leste vilkårene for forsikringen sin, for MasterCard-kortet - og gudene skal vite hvor mange som poster leieavtalespørsmål i dette forumet uten å ha lest leieavtalen sin.

Så nei, den der skal du lengre ut på landet med. Det at folk flest ikke leser husleieavtalen sin er et tegn på at folk flest ikke ønsker at man skal kunne kastes ut av boligen sin hvis man bryter den... Yeah. Right.

"Jeg leste det ikke før jeg bekreftet at jeg hadde lest det og at jeg var enig" er for øvrig leserens problem, ingen andres.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har aldri hørt at en vanlig person har fått store konsekvenser av å bryte en EULA avtale så lenga han ikke har brut loven også. Om det var mulig å havne i store problemer av å bryte dem så burde det vel ha vært minst en person som hadde lagd ett program med en EULA avtale kun for å tjene penger på å saksøke brukere som brøyt avtalen. Er nokk ikke så vanskelig å lage en tjeneste med en EULA som ser normal ut og ikke er en åpenbar felle og samtidig fange inn en hel mengde folk som bryter avtalen. Siden det virker som om ingen gjør det så kan vel en slik avtale umulig være like gjeldene som en avtale man setter underskriften sin på?

Hva om du ikke lager brukeren eller installerer programmet ditt selv men noen andre gjør det for deg. Har man da også inngått en avtale, enda man ikke ante noe om den? Sitter han som lagde brukeren ansvarlig for det du gjør?

Med mindre det foreligger et fullmaktsforhold er det kun du som er ansvarlig for de avtaler du gjør, ikke personen hvis navn du oppgir.

Så om jeg feks. lager en mail konto til moren min så er det jeg som står ansvarlig om hun bryter kontrakten jeg godtok siden hun ikke fikk vite at det var en EULA kontrakt som ble godtatt?

Lenke til kommentar

Så, fordi du ikke har klart å finne eksempler på at folk lurer andre ut av penger vha EULAer så er ikke EULAer bindende, eller i alle fall "umulig [...] like gjeldene [sic] som en avtale man setter underskriften sin på"?

Ikke skjønner du særlig mye av det å gå til sak heller. Det er en dyr affære å gå til sak (rundt 40-50k for én dag i retten), og for å kunne kreve erstatning må du vanligvis kunne påvise at avtalebruddet har kostet deg penger (alternativt at EULAen har en klausul om konvensjonalbot som står i rimelig sammenheng med kostnadene ved brudd).

EULAen er en avtale som regulerer hvordan du kan bruke programvaren. Det betyr ikke at den er mindre bindende enn enhver annen avtale.

Når du går på en buss aksepterer du at du må betale for reisen, selv om du ikke skriver under på noe dokument. Er ikke avtalen din med busselskapet om å få reise mot å yte penger en bindende avtale, altså?

Når det gjelder din opprettelse av mailkonto til din mor: Dersom du aksepterer vilkårene for bruk av mailtjenesten er det du som er bundet av dem, og du som er forpliktet til å gjøre moren din kjent med at de finnes - i de tilfeller der mailtjenesten faktisk tillater overdragelse av mailkontoer.

Endret av krikkert
Leif.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke skjønner du særlig mye av det å gå til sak heller. Det er en dyr affære å gå til sak (rundt 40-50k for én dag i retten), og for å kunne kreve erstatning må du vanligvis kunne påvise at avtalebruddet har kostet deg penger (alternativt at EULAen har en klausul om konvensjonalbot som står i rimelig sammenheng med kostnadene ved brudd).

Tviler på at Facebook får så store tap for en vanlig tulle profil. Så sant man ikke utgir seg for å være en annen virkelig person eller gjør noe ulovelig så blir det vel aldri noe store konsekvenser for han som oppretter en slik konto, eller?

EULAen er en avtale som regulerer hvordan du kan bruke programvaren. Det betyr ikke at den er mindre bindende en enhver annen avtale.

Så en EULA avtale er kun gyldig for ting angående bruk av programmet. Når du snakka om at det var en avtale på lik linje med andre underskrift avtaler trudde jeg man kunne skrive andre ting i den avtalen også, noe som virker sykt.

Når det gjelder din opprettelse av mailkonto til din mor: Dersom du aksepterer vilkårene for bruk av mailtjenesten er det du som er bundet av dem, og du som er forpliktet til å gjøre moren din kjent med at de finnes - i de tilfeller der mailtjenesten faktisk tillater overdragelse av mailkontoer.

Om jeg betalte en naver til å lage bruker kontoer for meg siden jeg er så lat, og han ikke nevnte at han hadde godtatt slike avtaler på mine vegne. Ville han da stått ansvarlig om jeg skulle være så uheldig å få brutt en av disse avtalene?

Lenke til kommentar

Tviler på at Facebook får så store tap for en vanlig tulle profil. Så sant man ikke utgir seg for å være en annen virkelig person eller gjør noe ulovelig så blir det vel aldri noe store konsekvenser for han som oppretter en slik konto, eller?

Vel, man kan i høyden bli erstatningsansvarlig for kostnadene Facebook har med å avslutte kontoen.

EULAen er en avtale som regulerer hvordan du kan bruke programvaren. Det betyr ikke at den er mindre bindende en enhver annen avtale.

Så en EULA avtale er kun gyldig for ting angående bruk av programmet. Når du snakka om at det var en avtale på lik linje med andre underskrift avtaler trudde jeg man kunne skrive andre ting i den avtalen også, noe som virker sykt.

Da ville det ikke lenger vært en EULA.

Om jeg betalte en naver til å lage bruker kontoer for meg siden jeg er så lat, og han ikke nevnte at han hadde godtatt slike avtaler på mine vegne. Ville han da stått ansvarlig om jeg skulle være så uheldig å få brutt en av disse avtalene?

Hvordan forpliktelsen vil slå ut kommer an på den konkrete tjeneste. Bruk av tjenesten vil vanligvis medføre en viss plikt til å sette seg inn i de regler som gjelder for tjenesten, slik at du ikke nødvendigvis er ansvarsfri bare du får noen andre til å klikke "I accept" for deg.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge man har godtatt villkårene til Facebook så får man enten godta det eller slette profilen. Å syte over det kommer neppe til å holde Facebook folket våken for å si det sånn.

Det er som det står i avtalen at falske profiler er teknisk sett forbudt, men når det finnes over 50 millioner dyr og falske profiler minimum så er det neppe noe de prioriterer.

Hvis man derimot rapporterer dette så tar det som oftest ikke lang tid før den er slettet av Facebook, jeg har selv rapportert ett par falske band sider og personer som utgjør seg for å være en artist de ikke er, og det har tatt alt fra minutter til ett par døgn så er profilene slettet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...