Gå til innhold

Installere Windows 8 samt problemer med Acer Bærbar.

Gjest Slettet+9871234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

Jeg har en snart 3 år gammel bærbar Acer med to harddisker. Jeg skulle rengjøre maskinen med en fuktig klut (vet jeg ikke skal gjøre det, men gjør det allikevel). Plutselig kom jeg borti en tast og noe som heter Arcade install startet. Jeg stoppet ikke den innstallasjon, da jeg ikke trodde det kunne gjøre noen skade.

Etter at innstalleringen var ferdig var jeg inni det programmet som det var umulig å avslutte på vanlig måte. Jeg avsluttet ikke med CTRL + ALT + Del, men slo av maskinen. Etterpå greier jeg ikke å starte Windows Vista, heller ikke i sikker modus. Under vanlig start får jeg spørsmål om å velge tastatur. Jeg velger tastatur. Deretter starter en system reparasjon. Men den greier ikke å reparere seg selv. Jeg har ingen problemer med å reparere stasjonære maskiner ved å reformatere harddisken og sett in Recovery Cd'en. Jeg valgte heldigvis å brenne to recovery CDer ved konfigurering av maskinen. Men jeg har hørt at man skal være veldig forsiktig med å formatere harddisken på bærbare maskiner. Så før jeg starter med å sette inn system gjenopprettings CD ene og eventuelt formatere C-disken spør jeg noen som har greie på dette.

Jeg har backup av det meste på D disken og en logisk partisjon fra C, nemlig E disken. Jeg har også backup på ekstern harddisk, så det er ikke noen fare om jeg taper data som ligger på Cdisken. Den kan gjerne formateres. Windows Vista skal jo heller ikke være så bra. Skulle gjerne hatt Windows 8 på maksinen, men det er vel for tidelig.

Så hva ville dere gjort? Ville dere bare tutet og kjørt, satt inn Recovery Cd-ene, formatert og reinstallert Vista / gjenopprettet fabrikk konfigurasjon?

Takker for alle konstruktive svar.

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

+1 på det siste du skriv der, køyr recovery. Har du backup av alt så er ikkje det noko fare, og ein "ny start" gjer berre godt for maskina. Sikkert samla seg opp mykje dritt som gjer ho treigare.

Hadde sjølv ei 4 år gamal acer maskin før eg no kjøpte meg ny, og den køyrte eg fabrikkgjennoppretting på 3 gonga om eg ikkje hugsar feil for å få starte med blanke ark.

Det skal seiast at eg ikkje er noko ekspert på området, men sidan ingen andre har svart så deler eg mitt.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det skal seiast at eg ikkje er noko ekspert på området, men sidan ingen andre har svart så deler eg mitt.

OK, takk for svaret. Jeg har ikke hast, så jeg mottar gjerne ytterligere kommentarer før jeg setter igang.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Enda ikke startet, da jeg har to stasjonære Pcer..

1. Hva med å installere Windows 8 som jo kommer i 2012?
  2. Må jeg gå til forhandler og bestille en lisens?
  3. Noen som har gjort det?
  4. Noen som har oppgradert fra Vista til Windows 7? Windows Vista er vel en av de dårligste Windows versjonene og så vidt jeg vet skal Windows 8 kreve lite ressurser.
  5. Så hvordan installeres Windows 8?
  6. Må jeg først gjenopprette fabrikkinnstillingene og hvor leng må jeg vente til Wimdows 8 er på det norske markedet?

Takk for alle innspill. Kan vente ut 2012 på svar.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Jeg har nå begynt å se på dette igjen. Følgende skjer:

1. Når jeg starter maskinen på vanlig måte, kommer jeg bare til en meny med
    System Recovery Options + Select a Keyboard. Jeg velger norsk og jeg får en beskjed om at "Startup Repair is checking your system for problems ... Det tar noen minutter og deretter får jeg følgende melding. "Windows can not repair this computer automatically". Jeg klikker "Finish" og maskinen slår seg av.
  2. Jeg setter inn system recovery CD Nr 1. Maskinen begynner å lese fra CDen, men ser ut til å hoppe tilbake til vanlig oppstart og det samme skjer som under 1.
  3. Selv om jeg velger å starte maskinen i sikker modus ved å klikke F8 skjer det samme. Jeg kommer heller ikke inn i BIOS hvor jeg kan velge å starte maskinen fra Recovery CDen. Det er jeg vant med funker når jeg gjenoppretter maskininstillingene på min stasjonære PC.

Jeg håper fortsatt på konstruktive innspill før jeg tar maskinen med meg til Expert hvor jeg kjøpte den. Kan C-disken være skadet? I så fall setter jeg gjerne inn i ny C-disk med Windows 8 Beta.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ser ut for at det funker uten de CDene jeg lagde under installasjon av ny Maskin.

Jeg forstår ikke riktig poenget med de Cd'ene, da maskinen ikke synes å få fatt i dem til tilbakestilling til fabrikkinnstillinger.

Men gjenopprettingen tar tid. Har aldri opplevd mer tull ved installeringer på en datamaskin noen gang. Må slå den av og på flere ganger for å fortsette. Minnes noe lignende da jeg konfigurerte maskinen som ny.

Acer, hvorfor gjøre det vanskelig når man kan gjøre det enkelt?

Det neste kan bli å hive ut Vista som ikke er det beste Microsoft har lagd og installere Windows 8. Noen som vet hovrdan det skal gjøres? Er det bare å kjøpe en lisens hos Expert når Windows 8 kommer på markedet?

Takk for hjelpen så langt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Ser at ikke bare C disken som var partisjonert i to deler ble formatert, C og E ble formatert. D-disken er i tillegg rotet til.

Heldigvis har jeg backup av det meste, så ikke noe viktig er gått tapt. Men backup var organisert bedre på den bærbare, så da får jeg benytte anlednigen til å snu dette til en fordel og reorganisere alt og slette gamle filer og annet jeg ikke trenger lenger. Heldigvis hadde jeg god backup av 170 Gb med video.

Det er aldri så galt at det ikke er godt for noe. Dermed har jeg en så godt som fabrikkny bærbar.

Hadde fått enda mer ut av dette ved å installere Windows 8.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet+9871234

Da fikk jeg kjøpt Windows 8 Pro fra Expert i Moss. Jeg installerte 32 bit versjonen. Under installering fikk jeg tre valg:

- Beholde Windows 8 innstillinger.

- Beholde personlige filer.

- Beholde ingen ting.

Da jeg nettopp har gjenopprettet Windows Vista og ventet på denne oppgraderingen valgte jeg siste valg.

Dette virker glimrende. Windows 8 er mye raskere enn Vista og grensesnittet virker bra. Samtidig installerte jeg Microsoft Skydrive og dermed kan mye legges i skyen. Jeg håper at fortsettelsen er like god som førsteinntrykket.

Takk for all hjelp så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...