Gå til innhold

- Hybriddisker er fremtiden

Anbefalte innlegg

Fremtiden i vår verden hvor det meste dreier seg om datareleterte nyheter er vel ikke over tre år. Jeg har brukt hybriddisk i den bærbare siden september i fjor og er veldig fornøyd. Maskinen er en Asus G74SX med 2 disker, hvor disk1 er en hybrid på 500GB, prisen var rimelige 780 kroner. For å unngå at disk2 fikk innvirkning på installasjonen av OS etc. ble den ikke satt i før etter at OS var installert på hybriddisken. Jeg har flere maskiner med kun SSD og maskinen med hybrid oppleves i praksis nesten som de med bare SSD, så jeg er som sagt veldig fornøyd. Faktisk så fornøyd at jeg tror artikkelen vil gå i oppfyllelse. Forøvrig så støtter jeg Simen1 i at hybrider burde vært født og levert som 2 enheter i en, slik at man kunne bytte eller oppgradere slik man vil selv.

Endret av -alias-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som forbruker ønsker jeg heller "trege" SSD'er med større kapasitet. 1TB SSD med 200/200MB/s skrive/lese til ~1500kr. Og jeg hadde ikke sett tilbake til HDD'er igjen...

Hvorfor vil du ha trege SSDer? Det er ganske lite å hente på det. Bunnmmodeller med dårlig levetid og dårlig ytelse er bare 20~30% billigere enn gode bestselgere

snip...

Jeg kan ikke forstå hvordan levetiden kan bli et problem i et slikt scenario hvor antall skrive operasjoner ikke blir et stort press. Anvil og mange folk på Xs har testet dette ganske mye.

http://www.xtremesys...ce-25nm-Vs-34nm

200MB/s er godt nok i massevis for filer som gjerne er av mindre størrelse, men som man kanskje har mye av, bilder for eksempel. Spill, musikk eller mindre og store dokumenter. SSD'ene sin mye raskere aksess tid vil også bidra positivt til dette.

Ditt eksempel beskriver godt hvor kostbart det er med SSD'er, og at en 2TB disk vil koste 10k i dag er høyst sannsynlig. Jeg vil dog påse at selv 1TB ssd for mitt vedkommende er plenty i første omgang, det er klart dette vil være veldig variabelt fra person til person.

Mitt prisforlag var forøvrig tilbakestående optimistisk =)

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar

"Trege" SSDer med god kapasitet er veien å gå!

Jeg har en Vertex 3, en gammel Vertex Turbo og en WB Black (og noen 5400RPM for lagring).

Den gamle Vertex Turboen føles som 90% av hastigheten av Vertex 3 disken i daglig bruk.

WB Black 7200 RPM på 2TB føles som 10-25% av hastigheten av Vertex 3.

Hadde en SSD med en pris godt under dagens SSDer, men over dagens 7200RPM disker, men en hastighet som tilsvarer Vertex Turboen, og kanskje noe lavere, da hadde jeg lett åpnet lommeboka.

Det er på tide at produsentene slutter å stresse med høyest IOPS og R/W hastigheter over 500MB/sec.. Gi meg 200 read og 150 write og en decent IOPS, og kapp ned prisen masse!

Lenke til kommentar

Er det noe jeg har lært meg så er det at det meste analytikerne sier er bare sprøyt, da de ikke har spesialisert seg innenfor et felt, men heller kan en liten smule om hver ting de "analyserer".

Hybrid-disken har nok en fremtid, men den tåler for lite og støyer for mye til å forbli i fremtiden.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639

Mannen i gata vil ha SSD i laptoppen og nettbrettet sitt. En viktig sak er at en ikke skal ha snurrende komponenter som lager varme og støy, sa,tidig som en slipper å ødelegge noe ved et litt hardt dunk.

SSD er for alt bærbart og stasjonært. Snurredisker er til dedikerte lagringssystemer. Hybriddisker er hverken fugl eller fisk.

Lenke til kommentar

Det er lite som tyder på at SSD skal nærme seg prisen på HDD i overskuelig fremtid (3~5 år). Ergo kommer HDD og SSD til å leve side om side i mange år fremover.

Tjah... Prisen på SSD-er har gått _kraftig_ ned de siste 16 månedene. F.eks denne 240 gb disken:

http://www.prisjakt.no/product.php?pu=885132 har falt fra 3600 til 1200kr på 16 måneder. Hvis den trenden fortsetter så vil f.eks en 720gb SSD koste 1200kr om 16 måneder eller en 2160gb koste 1200kr om 32 måneder.

Ser egentlig ikke for meg at det finnes HDD-er til salgs om 5 år.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis du leser mellom linjene så ser du at jeg ikke vil ha hybrid. I hvert fall ikke i dagens form og slik produsentene sikkert ser det for seg. Jeg vil ha to separate enheter, men de må gjerne få plass i samme brønn av plasshensyn.SATA ser ikke ut til å kunne dekke behovet for båndbredde fra fremtidige SSDer så et nytt grensesnitt må på banen. Gjerne et kompakt grensensitt som PCI express mini card eller lignende.

Har en rocketraid kontroller som gjør en ssd og hd om til hybrid. Ikke helt fornøyd med denne.

Tror mye ligger i hybrid softwaren her, Du ønsker å legge de programmene du bruker gjevnlig på ssd og prioriter små filer over store.

Tror nok noe tilsvarende kan bli vanlig på i allefall kraftigere bærbase, en hd og en liten ssd og du kan enten kjøre som to disker eller hybrid.

Lenke til kommentar
Det er lite som tyder på at SSD skal nærme seg prisen på HDD i overskuelig fremtid (3~5 år). Ergo kommer HDD og SSD til å leve side om side i mange år fremover.

Tjah... Prisen på SSD-er har gått _kraftig_ ned de siste 16 månedene. F.eks denne 240 gb disken:

http://www.prisjakt....t.php?pu=885132 har falt fra 3600 til 1200kr på 16 måneder. Hvis den trenden fortsetter så vil f.eks en 720gb SSD koste 1200kr om 16 måneder eller en 2160gb koste 1200kr om 32 måneder.

Ser egentlig ikke for meg at det finnes HDD-er til salgs om 5 år.

Den generelle trenden er ikke så dramatisk som dette enkelteksemplet. Men prisfall får vi. I hvert fall en periode til man får problemer med å skalere lengre. En uendelig eksponensiell utvikling er rett og slett umulig og det er ikke så lenge igjen før fysiske begrensninger setter kraftige bremser på prisutviklingen. Å ekstrapolere tidligere historikk mange år frem i tid er risikosport.

Jeg kan bare minne om en tilsvarende spådom jeg kom med rundt 2002. Da forutså jeg, basert på tidligere historikk, at prosessorene skulle passere 10 GHz senest i 2007. Denne spådommen kom jeg med til tross for at jeg ble gjort oppmerksom på hvorfor tidligere historikk ikke kunne fortsette. Jeg trodde ikke på det. Jeg tror du er i ferd med å gjøre samme tabbe nå, nettopp på grunn av at tradisjonell skalering ikke lar seg videreføre noe særlig lengre enn 2-3 krympinger til. Krympingene vil nok også ta lengre tid enn før og gi en del uønskede bieffekter med levetid på cellene.

Men la meg komme med en kortere prognose: 3 år, og litt mer gjennomsnittlig utvikling det siste året: Man får nå nye populære modeller med 128 GB kapasitet til omtrent det man fikk nye populære modeller med 64GB for et år siden. En dobling hvert år. Det vil si at vi om tre år får nye populære 1 TB modeller til under tusenlappen.

Så har vi HDD-bransjen. De har hatt en litt tregere utvikling i perioden 2007-2010, men i 2011 ødela flommen i Thailand for mye av produksjonen. Utviklingen av platekapasitet har nok gått ufortrødent videre selv om det ikke har vært rom for å få ut nye modeller grunnet delemangel. Markedet har altså stått ganske stille selv om utviklingen trolig har gått en del videre i kulissene. Jeg spår en dobling av kapasitet annenhvert år fremover de neste 3 årene. I dag får vi 2 TB for ca 700 kr og 4 TB for ca 2000 kr. Om to år vil vi få 4 TB for 700 kr og 8 TB for ca 2000 kr. Om tre år ca 5 TB for 600 kr og 10 TB for 1800 kr.

Med andre ord fortsatt en STOR forskjell på hvor mye kapasitet man får for en tusenlapp. Gapet nærmer seg, men hvilken teknologi som stagnerer først og dermed resultatet på lengre sikt enn 3 år blir umulig å forutsi. Så langt det er mulig å spå med rimelig sikkerhet, 3 år, ser det altså ut til at HDD og SSD vil leve side om side til hver sine bruksområder. Derfra og utover er det langt mer usikkert.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Godt skrevet Simen, selv om du glemte en "ikke" i starten der. ;)

Har du lagt merke til at du ikke så noen problemer med å få harddisker til å fortsette å øke i kapasitet, men masse problemer for SSD-er? Grunnen til at harddisker fortsetter å øke i kapasitet er at de klarte å gjøre om på hvordan dataene var lagret, noe som ga dem grunnlaget for å lagre dataene mye tettere. Hvorfor skulle det ikke kunne skje et tilsvarende teknologi-hopp for SSD-er?

I dag har vi MLC som lagrer 2bit pr celle. Det finnes allerede 3bit pr celle, men de sliter som 2bit MLC lenge gjorde med holdbarhet. Hva skjer med prisene og kapasiteten hvis de klarer å lagre f.eks 8bit pr celle? Eller bytter til et annet materiale som er billigere (som nevnt tidligere, det er ikke noe problem å lage 1TB disker nå, det er bare dyrt).

Vi kan jo ta prosessorer, dette var lenge så å en konkurranse om høyest mulig MHz (og etterhvert GHz), men de støtte på problemer med varmeutvikling og fysiske begrensninger som har gjort at vi har stått mer eller mindre på stedet hvil i flere år nå når det kommer til frekvens (3,6ghz p4 kom i 2004). Samtidig så har regnekraften i prosessorene fortsatt sin gang, men via flere kjerner på samme prosessor og høyere IPC. Hvis man tar prosessorer som eksempel på utviklingen for SSD-er sier den at den kommer til å ta en annen vei hvis det begynner å stagnere, ikke stoppe opp.

En av grunnene til at 3 år gamle prosessorer fortsatt er helt ok er rimelig ofte at det er for generell bruk, så trenger man ikke noe mer. Det har vært viktigere å få ned strømbruken og varmeutvikling så man kan putte prossessorene i 1cm tykke laptopper, mobiltelefoner og tablets.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke ha hybrider, derimot trenger filsystemene å bli forbedret slik at man kan ha OS-dedikert partisjon på SSD, (gjerne installerte programmer også), og så kan man ha HDD-er til det 10'000 TV-serie-episodene DVR-en tar opp. Og alt annet av det som ikke man trenger ultrahøy hastighet for å bruke effektivt!

Lenke til kommentar

jeg vil aldri over til hybrid :p kjører rent ssd og skal ALDRI ha hardisk igjen :p

Så enten har du besjedent lagringsbehov, er rik, eller ser ikke på HD i NAS som en del av dette :)

har ikkeno stort lagringsbehov klarer meg fint med 300-400 gig :p mne når det blir lagring skal jeg ha nas satt i raid. trenger ikke hybrid da :p hovedgrunnen til at du trenger hybrid er faktisk for å få windows kjapt og da ser jeg ikke grunnen til å ha hybrid i det hele tatt :p mye mye mye raskere med ren ssd for system og raid disker i nas :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...