Cuneax Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Skal komprimere signalet via satelitt, og kjøre 4K rett inn i stua di. Sony vil gjøre 4K overkommelig Lenke til kommentar
Are fra Moss Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg skjønner ikke at de fleste engang kjøper fine 1080p-TVer. Mange bruker torrents, og laster ned filmer på under 1 GB og TV-serie-episoder på 350 MB. Hva skal de med fin TV da? Lenke til kommentar
Serpentbane Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg skjønner ikke at de fleste engang kjøper fine 1080p-TVer. Mange bruker torrents, og laster ned filmer på under 1 GB og TV-serie-episoder på 350 MB. Hva skal de med fin TV da? Utfordring. Finn meg i dag en TV over 50" som er mindre enn 1080p... 6 Lenke til kommentar
Mheetu Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg skjønner ikke at de fleste engang kjøper fine 1080p-TVer. Mange bruker torrents, og laster ned filmer på under 1 GB og TV-serie-episoder på 350 MB. Hva skal de med fin TV da? Når eg bruker torrents, så ser eg alltid etter de opplastingene med høyest kvalitet. Det er dessuten mange som har en Blu-Ray-spiller. ~ Your argument is invalid. 4 Lenke til kommentar
amund_l Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 50Mbps er dagens kringkastningsvennlige bitrate?! Roflmao, det er vel gjerne en tiendel som blir brukt til HD i dag per kanal. 50Mbps er peak bluray bitrate. Lenke til kommentar
- Slaktarn - Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Der har vi litt valgflesk til Jens og resten av saueflokken! Bygg ut et fibernett i hele Norge som takler 50mbps 4K sendinger før neste valg, DA får du min stemme Jens! Men ikke før. 4 Lenke til kommentar
Olavxxx Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg skjønner ikke at de fleste engang kjøper fine 1080p-TVer. Mange bruker torrents, og laster ned filmer på under 1 GB og TV-serie-episoder på 350 MB. Hva skal de med fin TV da? Nå er det ikke slik at man kjøper en dårligere TV pga man er en pirat som laster ned i dårligere kvalitet. Pirat ser vel også lovlig materiale, samt man må huske at de som laster ned pirat i dårlig kvalitet, gjør det som regel fordi: 1. De har for treg linje i forhold til akseptabel ventetid (feks pizzaen bruker 15 minutter og serien må være lastet ned innen den tiden). 2. De har for lite diskplass (bluray i full kvalitet tar mye plass) 3. Det de vil ha, er ikke ute i høy kvailtet (pirater laster ofte ned pga Norge er gjerne en sesong bak USA). 4. De har ikke begrep om kvalitet vs størrelse (ikke uvanlig) Det er de fire årsakene jeg tror er mest vanlige for valg av dårlig kvalitet. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg skjønner ikke at de fleste engang kjøper fine 1080p-TVer. Mange bruker torrents, og laster ned filmer på under 1 GB og TV-serie-episoder på 350 MB. Hva skal de med fin TV da? Nesten alle nye TVer har jo 1080p. Det som gir mindre mening er 3D TV'er med 1200 Hz og et tonn av buzzwords med på kjøpet. Forøvrig er det noen som veit hva som gir best kvalitet av: - En TV med SD oppløsning med en SD videofil, da med liten ppi - En TV med HD oppløsning med en SD videofil, da med oppskalering Begge TVene har like mange tommer. Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg skjønner ikke at de fleste engang kjøper fine 1080p-TVer. Mange bruker torrents, og laster ned filmer på under 1 GB og TV-serie-episoder på 350 MB. Hva skal de med fin TV da? Utfordring. Finn meg i dag en TV over 50" som er mindre enn 1080p... Hei serpentbane666 ta en liten kikk her "http://www.samsung.com/no/consumer/tv-home-theatre/tv/plasma-tv/PS51E455A1WXXE-spec". Lenke til kommentar
G Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Der ble det brukt ordet strømming i artikkelen. Kan man ikke bare holde fast på ordet streaming inntil vi alle prater engelsk heller. Mye bedre! Lenke til kommentar
baguett Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg skjønner ikke at de fleste engang kjøper fine 1080p-TVer. Mange bruker torrents, og laster ned filmer på under 1 GB og TV-serie-episoder på 350 MB. Hva skal de med fin TV da? Mange laster ned DVDrip, men flestparten ser på TV-sendinger live. Dessuten er 1080p greit å ha til spilling også. Selv om mange/de fleste HD kanalene idag er 720p/1080i så er det jo ikke en ulempe med 1080p. Lenke til kommentar
B4stian Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg trodde de fleste i dag lastet ned minimum 720p-filmer på 4 GB eller større? Jeg selv kjøper det meste, da jeg vil ha maks ut av lyd og bilde-produktene jeg har. TV-kanalene ligger vel på rundt 12-16 Mbps i sendekvalitet, gjør de ikke? Lenke til kommentar
BizzyX78 Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Jeg skjønner ikke at de fleste engang kjøper fine 1080p-TVer. Mange bruker torrents, og laster ned filmer på under 1 GB og TV-serie-episoder på 350 MB. Hva skal de med fin TV da? Nesten alle nye TVer har jo 1080p. Det som gir mindre mening er 3D TV'er med 1200 Hz og et tonn av buzzwords med på kjøpet.Forøvrig er det noen som veit hva som gir best kvalitet av: - En TV med SD oppløsning med en SD videofil, da med liten ppi - En TV med HD oppløsning med en SD videofil, da med oppskaleringBegge TVene har like mange tommer. Hei der Occi. Både ja og nei. Jeg husker ikke i farten hvem det var som "sa" det...,men det var en her på forumet som påpekte at oppskalering aldri vil gi 100% autentisk bilde i den oppløsningen som det oppskaleres til. Ta f.eks. overgangen fra (Full-)SD til Full-HD. (Full-)SD...: 720x576p = 414720 pixler vs Full-HD...: 1980x1080p = 2073600 pixler 2073600/414720 = 5 Argumentet ditt holder fortsatt. 2073600 - 414720 = 1658880 Som man ser så er der 1658880 flere pixler i Full-HD enn i (Full-)SD som TV ved oppskalering må gjette seg frem til. Eller rettere sagt regne seg frem. For at du som forbruker skal kunne få en bedre TV-opplevelse. Så over til PPI. PPI alene er i og for seg en grei indikasjon på bilde kvalitet,men... Dot-Pitch må jo da også nevnes i den sammenheng. Jeg mener... Desto mindre Dot-Pitch'en er desto høyere PPI. Eller for å si det på en annen måte. Desto mindre Dot-Pitch'en er desto høyere skarpere bilde(Til et visst punkt.). Det er her "Størrelsen på TV" vs "Avstanden fra DEG til TV" kommer inn i bildet (No pun intended!!!). F.eks. En normal person skal kunne lese en tekst som på 6m avstand oppfattes av øyet som 8,75mm i størrelse-forhold. Menn alle er ikke like. Noen ser bedre og noen ser dårligere, enn gjennomsnittet. Så på en Dot-Pitch-skala fra 2,5x dårligere syn til 2,5x bedre syn. Så blir tallene som følger. 4,375mm --> 0,700mm NB!...: Det gjelder ved 6m fra DEG til TV'en. For andre avstander så kan du f.eks. dele skalaen på 2 for å få Dot-Pitch-verdiene for 3m, 1,5m, etc, etc. For andre avstander så deler du på 6(eller 12, for halv-meter-mål.) og ganger med X'-antall meter. Eller så kan du ta i bruk THX sine anbefalinger for avstand fra og størrelse på TV, som er som følger. For avstand i forhold til Diagonalen bruk følgnde...: ""Størrelse i Tommer" / 0.84 = "Avstand i Tommer" / 12 x 0,3048 = "Avstand i meter"" By the VEI... NB!...: Det gir minimum anbefalt avstand. For avstand i forhold til Horisontalen bruk følgnde...: NB!...: Avstanden bør være såpass stor at det horisontale-synsfelte blir 40'grader for den som sitter lengst bort fra TV'en. For avstand i forhold til Vertikalen bruk følgnde...: NB!...: Avstanden bør være såpass stor at det vertikale-synsfelte blir 30'grader for den som sitter lengst bort fra TV'en. Siden disse verdiene ikke blir helt like så kan man godt ta og finne gjennomsnitts-verdien. Eller som jeg personlig gjør. Jeg går ut i fra den vertikale anbefalingen fra THX som er som nevnt i teksten over, 30'grader. For meg er det viktigst at Størrelses-forholdet vertikalt er størst mulig. For ser man først på en dokumentar om verdens høyeste man og dame, så er det litt kjipt om de ser ut som Hobbiter...he he... Men ha i bakhodet at en Dot-Pitch på 0,700mm ved 6m, eller 0,350mm ved 3m, etc..., etc..., blir omtalt for å være den teorestiske nedre grensen for hva et menneske-øye klarer se. Til sammenligning så har en skjem-teknologi som heter FLC en foreløpig nedre grense på 0,010mm i Dot-Pitch. Og den teknologien er fortsatt bare på Prototype-stadiet. Jeg tror nok at FLC i likhet med OLED i første omgang vil prøve å hevde seg på Mobil-fronten,eller kanskje HMD-Markedet. A little fun fact. Ved foreløpige nedre grense på FLC på 0,010mm og en oppløsning på 7680x4320p så får man følgende...: FLC = "7680x4320p @ 0,010mm Dot-Pitch = 3,452" vs Teoretisk nedre-grense for Menneske-Øyet ="7680x4320p @ 0,0109375 mm Dot-Pitch = 3,798" Men da er avstanden fra Øyet til Bildet bare 95,25mm elle 9,525cm hvis vi følger målestokken for størrelses-forhold. ------------------------------- Til slutt en liten test for TV og/eller monitor. Jeg mener siden så mange bruker TV som monitor. ------------------------------- NR.1. Sett oppløsningen i windows/linux til det som skjermen klarer, eller Native-Resolution som det også heter på godt norsk. Nr.2.a Bruk Paint-Brush i windows (eller lignende for MAC og Linux). Nr.2.b. Under "Image" velg "Attributes", og sett Horisontal og Vertikal til det samme som du nettopp har satt opp i windows/linux. Nr.2.c. Zoom in til 800x Nr.2.d. Lag en kant rundt hele bilde i sort med den tynneste strek-linjen som går an. Pass på at den første rammen kommer helt ut på alle sider.*Pirk* *Pirk* Nr.2.e. Lag så en ny ramme inni denne rammen med en hvit ramme mellom hver sort. Altså "sort-hvit", "sort-hvit" til hele skjermen er dekket. Nr.3.a. Lagre denne filen som "Den_oppløsning_du_brukte".bmp Nr.3.b. Eller altrenativt så kan du klikke på "Show Bitmap" under View(Vis) i meny-linjen. ------------------------------- Ser du ikke rammene, men kun en grå skjerm så sitter du enten for langt unna skjermen, eller så er oppløsningen på skjermen din for høy i forhold til avstanden du sitter på. Hvis avstanden til skjerm din er låst "for å si det på den måten", så bør du prøve en lavere oppløsning. For det er ikke meningen at man skal sitte så nærme skjermen at man praktisk-talt kysser den. Ikke er det så veldig bra for øynene,eller resten av helsa heller for den sakens skyld. Gjenta denne testen for samtlige oppløsninger. Ved å laget et likt bildet i de forskjellige oppløsningene. Ved den oppløsningen som du begynner å se mønster i steden for bare en grå skjerm. Det er den rette oppløsningen for deg og dine øyne i forhold til skjermen som du bruker enten det er en TV eller monitor. ------------------------------- For Multimedia som f.eks spilling av TV-Spill og/eller PC-/MAC-Spill så har THX en standard de kaller "THX-MULTIMEDIA", og den standarden anbefaler en avstand fra skjermen som er 28 tommer eller 71.12 cm for å få den beste opplevelsen i spillene. ------------------------------- Takk til alle som tok seg tid til å lese igjennom det som jeg har skrevet. 1 Lenke til kommentar
wwws78 Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 Jeg skjønner ikke at de fleste engang kjøper fine 1080p-TVer. Mange bruker torrents, og laster ned filmer på under 1 GB og TV-serie-episoder på 350 MB. Hva skal de med fin TV da? De fleste velger 720p. Hvertfall på den private trackeren jeg bruker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå