Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Elektrosjokkterapi er løsningen!

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hva er elektrosjokkterapi/ECT:

Ved å sende strøm gjennom hjernen framkaller man et "epeleptisk"-anfall. I praksis blir dette som å trykke på "reset-knappen" på en PC. Ens synapser fyrer av vilt, og biokjemien får muligheten til å "nullstille" seg, og den biokjemiske ubalansen som resulterer i depresjon blir korrigert, og etter 10-12 slike behandlinger blir forbedringen permanent, (inngrepet skjer under narkose og tar mindre enn 15 minutter).

Jeg har nettopp gått igjennom en serie med slike behandlinger og har gått ifra en psudo-katatonisk depressiv tilstand til "fungerende" for første gang på 10 år.

Jeg kan anbefale ECT på det varmeste til alle som lider av moderat til alvorlig depresjon!!!

Anonym poster: 629f10cfa2474b398375f04294713303

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Anbefaler alle å være kritisk til ECT, antipsykotika, antidepressiva, og lobotomi.

Lobotomi er da en selvfølge at man styrer unna, men mener du seriøst at man skal tillate personer å være innesperret på psykriateriske sykehus når de er i psykoser, når de med medikamenter kan ha en normalt liv med joo og et aktivt familieliv? samme gjelder personer med moderate og dype depresjoner, som ofte og må voktes 24/7 pga selvmordsfare, er det ikke da bedre at de får en behandling som er tilnærmet bivirkningfri, og kan gjør en symptomfri. Jeg har samme effekt av antidepressiva som et glass vann, så etter å ha testet SAMTLIGE piller mot depresjon satt jeg igjen med ECT som eneste utvei fra det sorte dype hullet som var livet mitt!

Anonym poster: 0e6d1bbd4bba61101518f2b66721eed7

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så bra det hadde så god effekt. Mange mener vel i likhet med deg at bruken av ECT er for liten. Mange går som deg i flere år før de får muligheten til å benytte ECT. 10 år med en noe jeg antar var en relativt dyp depresjon slik du beskriver det er alt for lenge.

Hvordan følte du deg etter at du fikk ECT-behandlingene ?

Har du merket noen bivirkninger ?

Jeg tror personlig det skjer flere ting som ikke har blitt kartlagt ordentlig når man gjør en ECT behandling. Tror f.eks en del mikroorganismer som kan skape trøbbel i hjernen kan bli eliminert samt at man tilfører en form for energi i tillegg til at som du sier man får strukturelle og hormonelle reaskjoner og en reparasjonsprosess i etterkant. Har sett litt på enkelte apparater som gjør dette, men ECT har veldig høy spenning i forhold selv om behandlingen er relativt kort tid i forhold til det som typisk benyttes av utstyr med lavere intensitet. Kroppen har en fantastisk evne til å reparare skade. Det er ikke så lenge siden man trodde nerveceller som hjernen mer eller mindre egentlig er en stor klump av ikke kunne regenerere seg, men nevrovitenskapen kartlegger stadig hvor god hjernen er til dette.

Vet ikke helt hvorfor terkselen for å benytte ECT er så høy som den er. At risikoen er større enn ved psykoterapi og medikamentell behandling er jo forsåvidt hevet over enhver tvil, men samtidig så må man jo se på at alternativene som har vært forsøkt ikke har hatt ønsket effekt. Uansett så mener jeg pasienten burde ha stor grad av valgfrihet i spørsmålet i.o.m at det er vedkommende som det gjelder.

Lenke til kommentar

Jeg tror bruken av ECT er et utrykk for en mangel i kunnskap om andre løsninger enn antidepressiva slik som hormonerstatnings terapi. Den maniske fasen hos bi-polare er f.eks assosiert med et unormalt høyt testosteron nivå, og endel av den kunnskapen kunne brukes på deprimerte (deprimerte har oftere lave verdier av LH og FSH (1-2), mens maniske har langt over normal nivåer) (7 og oppover). Høye nivåer av stresshormoner hos deprimerte senker LH og FSH og gir mindre testosteron, og SSRI reduserer nivået av stresshormoner og øker mengden testosteron, for noen. Det er en av måtene SSRI kan virke.Jeg er også sikker på at mange bipolare menn kunne stabiliseres med kontinuerlig depot erstatnings-terapi med testosteron, uten bivirkningene til anti-psykotiske medisiner, som bremser effekten av testosteron / dopamin ved å skape utskilling av prolaktin. Det har ihvertfall vært på moten med å sjekke alle mulige hormoner en stund i USA (anti aging klinikker), så det kommer sikkert til Norge.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Terskelen for å gi ECT er slett ikke høy, og det brukes stadig og ikke bare ved depresjoner ved alvorlige depresjoner. Ved moderate depresjoner skal en helst ikke bruke ECT. Jeg har selv vært til stede ved flere behandlinger, og har truffet mange pasienter som har hatt god hjelp av ECT. For noen mener jeg at ECT har reddet livet deres. Det er ganske heftig å se behandlingen bli gitt.

ECT har god korttidseffekt, men etter ca seks måneder er det ikke forskjell på de pasientene som har fått ECT og de som ikke har fått. Derfor må behandlingen gjentas elelr følges opp på annen måte.

Mye av motstanden skyldes at tidligere ble ECT brukt uvettig, og at det oppfattes som en brutal behandlingsform. Når lite annet har hjulpet, så synes jeg det er riktig å prøve ECT.

Hvorfor ECT virker er ikke sikkert kartlagt, men hjernen er jo et elektrokjemisk organ. Medikamenter griper inn i hjernens kjemi, mens ECT griper inn i den elektrikske aktiviteten. Med tanke på hvor spesifikke mange medikamenter er, så virker ECT som en grov behandlingsmetode.

Det er bibirkinger, både forbundet med narkosen og ved selve behandlingen - spesielt settes hukommelsen ned, i alle fall for en stund.

Lenke til kommentar

Har sett dokumentar ang. ECT og behandlingen ser veldig ekstrem og tilldels primitiv ut, så jeg skjønner at det kan være en terskel for mange å få seg til å gi eller anbefale en slik behandling i dagens informasjons og kunnskapssamfunn.

Man kan jo tildels gjøre en light-versjon av dette autonomt og viljestyrt uten narkose og la hjernen og musklene slite seg litt ut om man tåler det. Har lest litteratur ang. dette men det var ikke mange vitenskapelige referanser i forhold til effekt i den aktuelle boken. I forhold til nærliggende ting jeg har studert senere om hvordan dyr kvitter seg med traumer ved skjelvinger etter traumatiske opplevelser har kanskje metoden noe for seg. Kanskje effekten av at man ikke er i narkose har noe å si her for selve den bevisste oppfatningen av hendelsen som gjør at den oppfattes. Altså at spenningene i det autonome nervesystemet slipper mer taket ?

Jeg ser jo mye av det samme med TFT-behandling i forhold til at spenninger slipper fort.

EMDR har vel mer med vekselvis aktivering av høyre og venstre hjernehalvdel og gjøre slik som ved REM-søvn.

Av de relativt langtidsdeprimerte jeg har jobbet med har ingen nevnt at de har fått tilbud om ECT. Jeg skal være forsiktig med å generalisere dette for mye, men det er altså det inntrykket jeg sitter igjen med m.h.t klienter i et begrenset geografisk område og det jeg ellers har erfart.

Det at virkningen går tilbake tilsvarer vel at remodelleringen gjøres i henhold til det kroppen anser som tidligere normaltilstand. Sannsynligvis nok en egenskap ved hjernen som er der for å gå tilbake til samme status som tidligere hvis ikke dette kommer fra annen påvirkning endogent eller eksogent. Jeg ser dette både med hodet og kroppen ved behandling, og det er derfor det krever mye intervensjon uansett hvilken tilnærming man bruker. Jo kraftigere virkemiddel og sinnstilstander jo lengre effekt ser ut til å vanligvis stemme, eller så kan man ta det kumulativt med små skritt med lekser for tenkning og adferdsmodifikasjon.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å forestille meg en slags sensitiv halv autistisk kvinne med et eller annet artistisk talent som får slik behandling. Kan ikke skjønne annet enn at det er et slags tilbud som i praksis er et overgrep mot folk som er så suicidalt desperate etter å ha prøvd mye at de tar til takke med hva som helst som skal hjelpe.

Lenke til kommentar

Hei Vidor. Lenge siden. ;)

Tidligere, på 40 og 50-tallet brukte man aldri narkose, og man satte strømmen bilateralt. Da kom legen trillene inn på avdelingen og ga strøm over en lav sko. Jeg har også hørt at det ble gitt ambulant, men vet ikke om det stemmer. Tidligere var det mange skader i form av brudd, slag og tungebiting. Nå settes strømmen på en hjernehalvdel om gangen, alltid i narkose. Pasienten trenger ikke være innlagt, i alle fall ikke ved vedlikeholdsbehandling. Likevel er dette en grov og uraffinert behandlingsmetode, som har blitt sammenliknet med å teppebombe psyken.

Tidligere var det ikke uvanlig med søvndeprivasjon som behandling av depresjon. Pasientene ble kortvarig oppstemt av det. De fleste som har døgnet har merket hvor tøysete man blir ut i de små timer, det var deb effekten man ville utnytte. en det går jo over når man får sovet vanlig igjen...

Psykiatrihistorien er full av grusomme og torturliknende behandlingsmetoder. ECT er en av de mildere.

Jeg tror at om noen generasjoner vil det strømme på med erstatingskrav mot myndighetene for all medisineringen som pøses ut i var tid, mye at det som skrives ut er ikke bra for kropp og psyke.

Jeg vet ikke helt hva du sikter til når du sier 'remodelleringen'. Hvis du sikter til TS og det han skriver, så er det mest sannsynlig sånn som leger forteller til pasientene sine i pedagogisk øyemed. Det går ikke an å 'nullstille' hjernen uten å ødelegge den helt eller delvis.

Det er ikke klarlagt hva som er virkningsmekanismen ved ECT ut over at det settes igang en massefyring i cellene i hjernen, noe som utløser et epilepsiliknende anfall. Om det er selve massefyringen, eller epilepsien som virke antidepressivt vet vi ikke. ECT ble startet på 30-tallet fordi en feilaktig antok at epilektikere ikke kunne bli deprimerte. Det vet vi i dag er bare tull.

Insulinkoma ble også brukt for allehånde psykiske plager helt frem til 60-tallet. Det utløste også epileptiske anfall som kurerete pasientens plager. I dag er det ingen som bruker insulin mot psykiske sykdommer, fordi det ikke har effekt på psykiske lidelser. Virkningen som en tidligere observerte (hos de som overlevde) var placebo. Vi skal ikke se vekk fra at det samme kan bli historiens dom over ECT og.

Helsemyndighetenes anbefalinger (for de av oss som bryr oss om sånt) ved depresjon er: ved milde og moderate depresjoner så er førstevalget kognitiv psykoterapi eller annen strukturert psykoterapi. Ved moderate depresjoner kan man legge til medisiner hvis det ikke fører frem med psykoterapi.

Ved alvorlige depresjoner er medikamenter førstevalg, og kognitiv psykoterapi eller annen strukturert psykoterapi kan legges til, og da for å støtte grunnbehandlingen som er medikamentell.

Hvis ikke noe av dette fører frem kan ECT vurderes. ved de tyngste depresjonene. Man kan ikke tvangsbehandles med ECT, noe som viser at lovgiver har satt denne behandlingsformen i en særstilling som en ekstra invaderende behandlingsmetode.

Lenke til kommentar

Jeg fikk ECT i 2003, men hadde ingen/liten positiv virkning av denne. Eneste jeg merket var at hukommelsen ble dårligere. Men jeg har hatt god effekt av antidepressiva og antipsykotisk medisin i flere år. Boken "Dødelig terapi" tar for seg ECT-behandling og dens flere aspekter (husker ikke forfatter). Det fremkalles jo et epileptisk anfall, og i løpet av de to siste årene har jeg fått påvist epilepsi; jeg ser akkurat samme "bivirkning" etter et anfall med dårlig hukommelse. Det nevrologene sier, er at hjernen ødelegges litt og litt for hvert anfall og at det er derfor man bestrever å få en person anfallsfri. Det synes jeg er tankevekkende; at man i den ene enden bestrever å få noen anfallsfrie mens i andre enden fremprovoserer man anfall...

EMDR har vel mer med vekselvis aktivering av høyre og venstre hjernehalvdel og gjøre slik som ved REM-søvn.

Jeg har vært igjennom EMDR-behandling med meget godt resultat. Det er en helt bivirkningsfri behandlingsmetode som er vel verdt å prøve dersom man er treumatisert.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg fikk ECT i 2003, men hadde ingen/liten positiv virkning av denne. Eneste jeg merket var at hukommelsen ble dårligere. Men jeg har hatt god effekt av antidepressiva og antipsykotisk medisin i flere år. Boken "Dødelig terapi" tar for seg ECT-behandling og dens flere aspekter (husker ikke forfatter). Det fremkalles jo et epileptisk anfall, og i løpet av de to siste årene har jeg fått påvist epilepsi; jeg ser akkurat samme "bivirkning" etter et anfall med dårlig hukommelse. Det nevrologene sier, er at hjernen ødelegges litt og litt for hvert anfall og at det er derfor man bestrever å få en person anfallsfri. Det synes jeg er tankevekkende; at man i den ene enden bestrever å få noen anfallsfrie mens i andre enden fremprovoserer man anfall...

Jeg har vært igjennom EMDR-behandling med meget godt resultat. Det er en helt bivirkningsfri behandlingsmetode som er vel verdt å prøve dersom man er treumatisert.

Veldig bra innlegg Odis, og at du deler dine erfaringer.

Er det denne boken? http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=119946

Lenke til kommentar

Så bra det hadde så god effekt. Mange mener vel i likhet med deg at bruken av ECT er for liten. Mange går som deg i flere år før de får muligheten til å benytte ECT. 10 år med en noe jeg antar var en relativt dyp depresjon slik du beskriver det er alt for lenge.

Jatakk, jeg hadde tre gode år men ellers har de siste 10 årene vært omgitt av depresjonens "tåke".

Hvordan følte du deg etter at du fikk ECT-behandlingene ?

Somom jeg hadde blitt påkjørt av en lastebil, (var øm og lemster i ALLE musklene i kroppen, til og med i svelget), og jeg hadde en dundrende hodepine, men jeg hadde ikke hukongelsestap, eller noen bivirkninger som man pleier å få ved narkose. Men jeg følte en "oppklaring" av tankene mine etter andre behandling

Har du merket noen bivirkninger ?

hodepine fra jeg våknet til ca. 24 timer etterpå, men litt kodein fikset det, (jeg er imun mot paracet og ibuprofen pga overdrevent bruk

Jeg tror personlig det skjer flere ting som ikke har blitt kartlagt ordentlig når man gjør en ECT behandling. Tror f.eks en del mikroorganismer som kan skape trøbbel i hjernen kan bli eliminert samt at man tilfører en form for energi i tillegg til at som du sier man får strukturelle og hormonelle reaskjoner og en reparasjonsprosess i etterkant. Har sett litt på enkelte apparater som gjør dette, men ECT har veldig høy spenning i forhold selv om behandlingen er relativt kort tid i forhold til det som typisk benyttes av utstyr med lavere intensitet. Kroppen har en fantastisk evne til å reparare skade. Det er ikke så lenge siden man trodde nerveceller som hjernen mer eller mindre egentlig er en stor klump av ikke kunne regenerere seg, men nevrovitenskapen kartlegger stadig hvor god hjernen er til dette.

Mikroorganismer?? det var nesten like vitenskaplig som scientologi. Men det viktigste er at man "flusher" synapsene i hjernen, slik at man trykker på hjernens "RESET"-knapp

Vet ikke helt hvorfor terkselen for å benytte ECT er så høy som den er. At risikoen er større enn ved psykoterapi og medikamentell behandling er jo forsåvidt hevet over enhver tvil, men samtidig så må man jo se på at alternativene som har vært forsøkt ikke har hatt ønsket effekt. Uansett så mener jeg pasienten burde ha stor grad av valgfrihet i spørsmålet i.o.m at det er vedkommende som det gjelder.

Jeg har oppfattet det slik at det er en stadig "leberalisering" av ECT-behandlingen, sånn at depresjonsgraden man får ECT ved blir stadig senket, for til å begynne med var det bare de ekstreme eller katatoniske pasientene som fikk ECT. En annen ting er at det trengs mye ressurser, da man må ha 1 anestesilege, 1 sykepleier, 1 psykriater, og i tillegg brukes ECT som opplæring av studenter og praktikanter så for hver jobb er det 1 student, og så hvis man ikke følges av et familiemedlem så må man ha en psykriaterisk sykepleier som følger en. Så da er det ganske mye penger som brukes til behandlingene og man må ha minst 10.

Jeg må legge til at det som er bra er at det reparerer, i motsetning til medisiner som bare tilføyer kjemikalier, og derfor ikke fikser noe. I tillegg er det slik at når man har hatt en god effekt av ECT så er det ikke ventetid for å få en ny omgang på 10 behandlinger, så man slipper piller, noe jeg liker for jeg misliker piller.

Hukongelsestapet flere snakker om er ikke fra ECT behandlingen men Propofol-en som er narkosemedisinen man får.

PS: For en som sliter med angst så er det ingenting som er bedre enn å ligge i narkose! Anonym poster: 0e6d1bbd4bba61101518f2b66721eed7

Lenke til kommentar

Til TS. Jeg er jo glad du fikk hjelp, og på mange måter er ditt tilfelle et eksempel på når det kan være riktig å bruke ECT. Men for andre som Odis, så er det lite å hente på denne behandlingen.

Jeg synes det er fornuftig å være mer skeptisk til en så pass kontroversiell behandling enn ordinær behandling som er er rimelig konsensus om.

At behandlingen er så ressurskrevende er ikke nødvendigvis sant hvis du tenker på at pasienter sparer samfunnet for store utgifter ved å bli utskrevet, at de kommer seg raskere i jobb og slutter på sykemelding,.

Hukommelsestap er en vanlig bivikning av ECT. Det kan du lese i disse artiklene jeg linker til her:

http://www.psykiskhe...ex.asp?id=26434

http://nhi.no/sykdom...447.html?page=4

Lenke til kommentar

Til TS. Jeg er jo glad du fikk hjelp, og på mange måter er ditt tilfelle et eksempel på når det kan være riktig å bruke ECT. Men for andre som Odis, så er det lite å hente på denne behandlingen.

Vi var flere ved den psykiatriske avdelingen jeg var innlagt ved som fikk ECT-behandling omtrent samtidig, og for mange av mine medpasienter hadde behandlingen svært lite for seg. Jeg er også glad for at TS hadde god nytte av ECT. Vi mennesker er forskjellig. Noe som passer godt for en passer ikke for en annen, og man skal etter min mening derfor ikke bli påprakket en så dyptgripende og kontroversiell behandlingsmetode som første forsøk uten at annet er prøvd først.

Hukommelsestap er en vanlig bivikning av ECT. Det kan du lese i disse artiklene jeg linker til her:

http://www.psykiskhe...ex.asp?id=26434

http://nhi.no/sykdom...447.html?page=4

Ja, og det skyldes nok bl.a. det epileptiske anfallet som blir fremprovosert. Etter at jeg har hatt et epileptisk anfall, strever jeg med dårlig hukommelse. Etter et "status epilepticus"-anfall i sommer (svært kraftig anfall) var jeg helt i min egen verden. Jeg måtte gjøre meg kjent igjen på mitt eget kjøkken, for alt hvor ting lå var "slettet". Nettsideadresser, brukernavn og passord var også glemt. Når jeg fant mobiltelefonen min, trodde jeg det var den jeg brukte helt til min samboer kunne opplyse meg om at denne hadde jeg sluttet å bruke for 4 mnd. siden. Så hukommelsestap ved epileptiske anfall/ECT kan være alvorlige. Skjønt, nå er jo de epileptiske anfallene man får av ECT-behandling svært milde anfall...

Lenke til kommentar

I henhold til energimedisin så kan du stoppe eleptiske anfall ved å knytte sammen Du og Ren meridianen som går i midten bak på kroppen og i front. Det er bare å holde f.eks langfingeren i navlen og den andre langfingeren mellom øyenbrynene. Da kobler du sammen disse banene rent energetisk, noe som kan stoppe et anfall.

Til å avhjelpe hjernen din kan du søke registeringsfritaksordningen for å få disse tilskuddene;

http://www.newportnutritionals.com/

De er satt sammen spesifikt for å avhjelpe hjernen, men de har også en god effekt på leveren.

Har lest flere bøker og artikler av vedkommende som har forumlert tilskuddene og referansene hans holder vann.

Lenke til kommentar

Hva er et eleptisk anfall? Eller mener du et epileptisk anfall nå? I tilfelle; sier du at det lar seg stoppes av å holde en finger i navelen og en mellom øyenbrynene? Og dette mener du seriøst?

Mange er skeptiske til slike litt gamle måter å se ting på, men det er ofte det enkle som er det beste.

I forhold til akupunktur som er nært beslektet så kan man hente noen tilbake til bevissthet gjennom et punkt på Du meridianen (punkt 36). Jeg har sett dette i praksis, og dette er energi/refleks bruk i praksis.

Men dette handler jo ikke om det. Dette er bare fordi jeg konfronterte deg i en annen tråd, og at du vil ta igjen. Du prøver bare å bevise at jeg heller ikke er perfekt, og det har du helt rett i :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hæ? Jeg aner ikke hvem du er så her blander du nok sammen meg med noen andre, og hva har det med saken å gjøre egentlig? Spørsmålet var rimelig enkelt, jeg spurte om du oppriktig talt mener at man kan kurere epileptiske anfall ved å presse en finger i navelen og en i pannen, og det mener du tydeligvis.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hæ? Jeg aner ikke hvem du er så her blander du nok sammen meg med noen andre, og hva har det med saken å gjøre egentlig? Spørsmålet var rimelig enkelt, jeg spurte om du oppriktig talt mener at man kan kurere epileptiske anfall ved å presse en finger i navelen og en i pannen, og det mener du tydeligvis.

Det skader jo ikke å prøve.

Her er en mer dyptgående beskrivelse;

http://innersourceblog.blogspot.no/2009/12/donna-eden-describes-hook-up-exercise.html

Har brukt denne formen for behandling på en del personer, og effekten er overraskende god, ikke bare på anfall.

Jeg har problemer med å forklare nøyaktig hvorfor det fungerer i praksis, men i henhold til den forskningen jeg har sett på meridianene og den effekten jeg ser når jeg setter akupunkturnåler så er meridianene og akupunkturpunktene vitenskapelig bevist.

Medisinsk forskning som bekrefter dette har vært gjort helt tilbake til 1950-tallet av en tysk lege (Reinhold Voll)

Det har også vært gjort forsøk via innsprøyting av radioaktive isotoper i meridianbanene som beviser at dette er et transportsystem som er uavhengig andre kanalsystemer i kroppen, så at meridianene faktisk finnes er vitenskapelig bevist for mange år siden selv om mange tror det er ullent alternativ-tull selv i dag.

Selve enegimanipuleringen og den nevrologiske virkningen kan man måle med f.eks et termisk kamera før og etter behandling og måling av stresshormoner, muskelspenninger, blodtrykk, puls etc.

Men det beste beviset er nok å se på mønsteret og lengden på anfallet med og uten energimedisinsk behandling og erfare det selv. Jeg er også veldig skeptisk til ting før jeg selv har opplevd effekten av noe, og noen ganger har jeg vanskelig for å tro at det er sant selv om jeg har erfart noe flere titalls ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...