Gå til innhold

Oculus Rift


Mazeking

Anbefalte innlegg

Flere av dere har sikkert hørt om Oculus Rift et kickstarterprosjekt backet av blant annet John Carmack og Valve.

 

 

http://oculusvr.com/

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Oculus_Rift

 

Tenkte det kunne være greit å ha en egen tråd der vi diskuterte dette produktet og lenket til framgang i prosjektet.

 

Jeg synes dette virker svært, svært lovende. Man har jo fabulert om VR og 3 briller siden 90 tallet og de tingene man har lansert underveis har ikke helt hatt livets rett. Jeg har ikke studert alle detaljer rundt dette produktet, men slik jeg skjønner det bør det være mulig å kunne koble det til alle salgs enheter som sender ut HDMI/DVI signal.

 

Headtrackingen derimot er jeg usikker på. Er det noen mulighet for at denne kan bli "mouselook" også på framtidige spillemaskiner? Dvs at den får samme funksjon som "se deg rundt spaken" på ps3 og xbox 360 når man spiller 3d spill?

 

Utfordringen her blir vel om Sony og MS kommer til å "godta" at andre enn dem selv lager enheter til deres devicer. Sony vil hel helst at folk skal bruke deres 3d briller. Hva da med MS. Noe håp for at "games for windows" blir tettere integrert i neste xbox slik at Oculus Rite kan fungere der?

 

Vi får bare krysse fingrere og håpe at det kommer mye spennende ut av dette prosjektet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fikk dessverre ikke med meg dette før noen dager etter at kickstarteren var avsluttet. For treig, akkurat som vanlig :) Men for et fantastisk prosjekt! Jeg ser bekymringen med at headtrackingen sannsynligvis ikke vil fungere på konsollene, selv tviler jeg sterkt på det. Det er og et annet problem med at man må kompansere i softwaren for forvridningen Rift-brillenes linser skaper, samt spillet som kjører må sende ut et 3D SBS (Side By Side) signal. Så det er en god del utfordringer for å få dette over på konsoll. Jeg holder ikke pusten for å si det sånn. Heldigvis spiller jeg på pcen.

 

Et annet problem folk har klaget på er den relativt lave oppløsningen på 640x800 på hvert øye. Klart, det er ikke full-HD, men Palmer Luckey har sagt konsumer-versjonen vil ha høyere oppløsning. Jeg for min del er bare veldig, veldig interessert i å prøve ut dette konseptet med høy FOV (field of view) og lav latency på head-trackingen. Folk som har testet dette til nå sier de virkelig føler de er inne i spillet!

 

Og litt glad-info. Palmer Luckey skreiv for noen dager siden på mtbs3d.com-forumet at de om to uker vil åpne for bestillinger av VR-brillene utenfor kickstarteren. Jeg regner med at han mente utvikler-varianten av brillene og ikke forhåndsbestilling av konsumervarianten som (forhåpentligvis) kommer en gang neste år. Jeg MÅ ha dette nå!

Endret av colakork
Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...