supernerden Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Hei! Sliter med dårlig lukt som kommer fra avløp i gulv og fra vask på badet. Konkluderer med at det ikke er noen vannlås og det er problemet. Men hvordan skal man få plassert en vannlås i dette avløpet? Vasken skal jeg greie å få montert en vannlås på. For at det skulle passe med flisene ble ikke 'lokket' til sluken plassert rett over, hvordan skal jeg få noe ned der? Og hva er den skrugreia til? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Den skrugreia er til å skru ut og stikke stakefjær i når du skal stake opp forbi vannlåsen, Jo, det er nok vannlås på det sluket, for den grågrønne suppa man ser nedi der er vel flytende, hadde det ikke vært vannlås hadde den rent ned. Når du har det åpent, finn fram klorin, gummihansker og en oppvaskbørste som er moden for å kasereres og gjør grundig reint. Lenke til kommentar
supernerden Skrevet 14. september 2012 Forfatter Del Skrevet 14. september 2012 Takk for svar Vannet fra vasken renner også ut i i denne tenker jeg (bobler og kan se vannet strømme når vasken brukes) tipper det er 3-4 meter med rør fra avløpet i gulvet til sluken i vasken. Er denne vannlåsen bra nok for vasken også, eller skal den ha en egen rett under sluken? Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 (endret) Hvordan ser røret ut under vasken? Rette rør, ingen klump eller U- eller S-form på det? Ja, en egen vannlås, gjerne sånn hvit plastsak som er lett å åpne for å rense er bra. Om vannlåsen er støpt ned i gulvet som en del av sluket så er det jo litt rør som kan samle gugge og stinke selv om vannlåsen virker. Ellers er det interessant at det bobler i sluket når du tapper ut av vasken. Er rørene delvis blokkert, eller er mangler det lufting på røropplegget? Da kan illeluktende gassbobler komme seg forbi vannlåsen når vannet renner ut. Prøv gjerne en omgang med avløpsåpner, flytende er tryggest. (Bruker du Plumbo i pulverform, så vær nøye med å følge bruksanvisningen, ellers kan den klumpe seg og tettet rørene fullstendig...) Endret 14. september 2012 av Svinks Lenke til kommentar
stwa Skrevet 14. september 2012 Del Skrevet 14. september 2012 Hva du en gjør, IKKE bruk noen for for plumbo!! Dra til nærmeste rørlegger å kjøp muddin. I utgangspunktet skal vannlåsen i sluket funger som vannlås for vasken også ( som svinks sier er det vannlås i sluket så lenge stakepluggen er der), men om rørene er gammle kan det alikavell lukte litt. Men isteden for å sette inn en vannlås ville jeg heller bare helt litt avløpsrens (muddin) der også.. Lenke til kommentar
supernerden Skrevet 15. september 2012 Forfatter Del Skrevet 15. september 2012 Ingen S eller U form på rørene nei. Går vannrett inn til veggen og så rett ned i gulvet med en forgrener til vaskemaskin. Hvordan det er med lufting vet jeg ikke så mye om, men kan ta kontakt med huseier til uka igjen da jeg er hjemme for helga. Har desverre brukt plumbo, og det ble absolutt ikke noe bedre av det. Heller verre! Brukte muddin før jeg dro, men vet ikke om det hjalp noe da jeg dro etter å ha spylt rent. Hvis det ikke bedres kommer jeg til å rengjøre rørene i gulvet med stakefjær, mens jeg nå rengjør de rørene jeg kunne ta av. Kan jo eventuelt sette inn en vannlås rett under vasken, men er fremdeles dårlig lukt fra avløpet i gulvet etter bra rengjøring før jeg brukte muddin. Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 15. september 2012 Del Skrevet 15. september 2012 (endret) supernerden! Svinks har konstandtert at det du har avbildet, er et sluk, med vannlås. For at det skal fungere, må det tilføres vann. Vann fordamper. Og jeg har sett mange slike sluk, som KUN er et avløp for vannsøl på golvet. Eller har tilførsel fra "noe" (eks. vaskekom), som sjelden eller aldri blir brukt. Og da får heller ikke vannlåsen tilført vann. I slike tilfeller må en regelmessig helle vann i sluket for at vannlåsen skal fungere. Slike tørre sluk, er mest vanlig der det er to sluk i gulvet. Et får tilførsel av vann og et ikke. Eksempler på det er bl.a. vaske-/skyllekom og badekar, som sjelden blir brukt. Folk bruker da kansje bare servant og dusj, men ikke badekar og vaskekom. Vann fra servant/durs går da til det andre sluket. Undrer på hvorfor det bare "bobler" i sluket, når du skrur på vannet i vasken! Lar du da vannet renne "for fullt" i vasken og det kommer kun noen få bobler? Eller renner vannet fritt og like mye i sluket, som det renner i vansken? Hvis det er det siste er riktig, skulle jo vannlåsen fylle seg og problemet løst, når du får luftet ut. Men hvis vannet renner ned i sluket og vannlåsen ikke fyller seg, kan sluket være kaputt. I så tilfelle, må huseier kontakte en rørlegger. Gulvet må da pigges opp og sluket må byttes. Men alt dette kunne vært tatt opp med huseier, så hadde du sikkert fått svar der. Uansett, du har ikke lov til å gjøren noen endringer på slike innstallasjoner, uten tillatelse. Men dette er likevell huseiers ansvar! Ditt ansvar her, er kun å bruke og vedlikeholde bl.a. vannlåser, med vann. Endret 15. september 2012 av geco5 Lenke til kommentar
stwa Skrevet 17. september 2012 Del Skrevet 17. september 2012 Om du hadde lest igjennom det som er skrevet hadde du fått med deg at avløpet fra servanten går på en anboring i sluket, dermed er muligheten for at sluket er tørt utelukket ( på bilde kan man også se at det faktisk er vann i sluket). Av bilde kan det se ut som det er en gammel "soil" sluk, så er selvfølgelig mulig det er en sprekk eller noe i den, men ser ikke det som veldig sannsynlig! Som nevnt før rengjør sluk, avløp og gjennomføringer mellom rør/servant så tror jeg dette kan fikses.. Noe nytt eller supernerd? Blitt noe bedre? 1 Lenke til kommentar
supernerden Skrevet 21. september 2012 Forfatter Del Skrevet 21. september 2012 (endret) Beklager at jeg ikke har holdt dere oppdatert.. Vært mye opptatt selv i det siste. Vannlåsen i gulvet er ikke tørr, får stadig tilførsel av vann fra dusj/servant. Kan se at vannet fra servant strømme igjennom, samt såpeskum kommer opp osv. Når det gjelder boblinga så kommer det noen 'store' bobler innimellom når vannet fra servanten renner. Prøvde å helle klor ned i rørene, hjalp litt, men lukta kommer gradvis tilbake nå. Venter og ser hvordan det utvikler seg Vil legge til at de boblene/luftboblene som kommer fra avløpet i gulvet når jeg bruker vasken gir merkbart dårligere lukt. Endret 21. september 2012 av supernerden Lenke til kommentar
Friluftskar Skrevet 8. november 2012 Del Skrevet 8. november 2012 Har nå fått med meg, at det er en anboring/avløp fra vask, til sluk. Så vannlåsen burde fungere, hvis ikke noe er galt. Det er vanskelig å avgjøre slikt, uten å se dette i virkeligheten. Og de beste til å sjekke dette er fagfolk, som jeg har nevnt. Og huseier må inn i bildet, dette er hans eiendom og ansvar! For meg ser dette ut til, at det mangler en "mansjett", eller en plastikkforlengelse, for å få en tett overgang mellom membrann og sluk. Membrannen skal klemmes fast til sluket, eller til den forlengelsen, som jeg nevnte. Her ser det ut som det er noe hvit plast (eller membran), som avslutter langt over sluket. Og i mellompartiet er det muligens betong og så kommer plastsluket under der. Jeg tror sluket er av sort plast og det sitter en hvit "plastmutter", der en kan benytte stakefjær. Så hvis jeg har rett, er det gjordt en feil under legging av sluk, før gulvet ble støpt. Av bildet er det vanskelig å avgjøre om vannet (i bunn av sluket) står høyt nok, til at vannlåsen fungerer. Hvis ikke, kan det ha oppstått en sprekk i sluket. Lite trolig, men mulig. Du nevner at lukten, blir tydeligere når det tappes vann i servanten og renner ut i sluket. Hvis jeg har rett i mine antagelser (om ubeskyttet og tilsmusset betong/støp), blir denne betongen fuktet med vann og da det det årsaken til lukten. Når den tilsmussede betongen tørker, forsvinner gradvis lukten. Men som tidligere nevnt, hvorfor spekulere i dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå