Gå til innhold

Hjelp til valg av komponenter

Anbefalte innlegg

Tenker på å begi meg ut på å bygge en pc for første gang skal primert brukes til gaming.

Dette er det jeg har kommet fram til nå.

Intel Core i7 3770K Socket LGA 1155

Asus Maximus V Formula LGA 1155

Zotac GeForce GTX 680

Seagate Barracuda 3TB

Cooler Master HAF X

Er usikker på hva som er gode valg for RAM Brikker og strømforsyning?

Noen innvendinger angående valg av komponenter?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

• Du trenger ikkje 3770k for bare gaming. 3570k er 99% samme hardware, men bruker ikkje virtuelle kjerner på toppen av det. I praksis har virtuelle kjerner veldig lite å si, om noko som helst.
  • Er du sikker på at du vil bruke så mykje penger på moderkortet? Det tjener det lite formål i praksis med mindre du virkelig sikter til å blodklokke CPUen, og då er det fremdeles mykje opp til hell og uhell.
  • Anbefalt RAM er noko rundt DDR3 1600MHz med 1.5v. Mengden RAM kan du velge sjølv. Standard er 8GB det eg ser.
  • Eg kan sjølv anbefale 100% modulære strømforsyninger. Det blir då f.eks Corsair sin AX serie, eller OCZ ZT serien deriblant. Flere alternativer, men dei eg kommer på fra toppen av hodet.

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar
  • Du trenger ikkje 3770k for bare gaming. 3570k er 99% samme hardware, men bruker ikkje virtuelle kjerner på toppen av det. I praksis har virtuelle kjerner veldig lite å si, om noko som helst.
  • Er du sikker på at du vil bruke så mykje penger på moderkortet? Det tjener det lite formål i praksis med mindre du virkelig sikter til å blodklokke CPUen, og då er det fremdeles mykje opp til hell og uhell.
  • Anbefalt RAM er noko rundt DDR3 1600MHz med 1.5v. Mengden RAM kan du velge sjølv. Standard er 8GB det eg ser.
  • Eg kan sjølv anbefale 100% modulære strømforsyninger. Det blir då f.eks Corsair sin AX serie, eller OCZ ZT serien deriblant. Flere alternativer, men dei eg kommer på fra toppen av hodet.

Kjøpte Intel-3770 på komplett da det var på tilbud så jeg sitter fast med det.

Du mener jeg er bedre tjent med en Asus P8Z77-V PRO? Har ingen planer om å overklokke. Vil ikke bryte garantinene på utstyret.

Og du mener man ikke merker mye forskjell på 2133MHz og 1600MHz på rambrikker?

Og hvor mye WATT tror du jeg burde gå for hvis jeg skulle få det for meg å utvide med SLI?

Lenke til kommentar

Dersom du ikke har noen planer om å overklokke klarer du deg fint med et rimelig Z77 hovedkort feks dette: http://www.komplett....aspx?sku=755700

Grafikkort: http://www.komplett....aspx?sku=751639 - omtrent identisk ytelse som et GTX 680, men til en mye bedre pris.

Du bør absolutt vurdere en god SSD til operativsystem og de viktige programmene, som feks denne: http://www.komplett....aspx?sku=749483

Forslag til strømforsyning: http://www.komplett....aspx?sku=760107

RAM: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=616803

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Er det nokre krav du egentlig har til maskinen din, vil eg spørre. Det er enklere å svare kva moderkort du bør ha då.

Når det anngår minnebåndbredde vil du ikkje merke forskjellen på 2133MHz og 1600MHz med mindre du har veldig spesielle grunner og bruksområder som kan tjene på det. Det er ytterst få.

Ein solid 600w strømforsyning fra rett maker vil være meir enn nok. Igjen nevner eg Corsair, men nå hovedsaklig GS, TX, HX og AX serien. Om du bestiller frå komplett anbefaler eg AX 750 på strak arm. (Dei har ikkje AX 650...)

Endret av Drunkenvalley
Lenke til kommentar

Til flexx. Jeg tenker å kjøpe en SSD disk når de blir litt rimeligere og fokuserer på top of the line CPU og GPU siden far betaler for PC'en.

Er det nokre krav du egentlig har til maskinen din, vil eg spørre. Det er enklere å svare kva moderkort du bør ha då.

Når det anngår minnebåndbredde vil du ikkje merke forskjellen på 2133MHz og 1600MHz med mindre du har veldig spesielle grunner og bruksområder som kan tjene på det. Det er ytterst få.

Ein solid 600w strømforsyning fra rett maker vil være meir enn nok. Igjen nevner eg Corsair, men nå hovedsaklig GS, TX, HX og AX serien. Om du bestiller frå komplett anbefaler eg AX 750 på strak arm. (Dei har ikkje AX 650...)

Krav er en god gamerPC som ikke blir utdatert etter 2 år slik som den forrige PC'en jeg hadde. Derfor jeg går for et GTX 680 kort.

Da går jeg for en AX 750 strømforsyning.

Lenke til kommentar

Om 2 år så vil ingen spill kjøre bedre på et GTX 680 enn et GTX 670, det er mine 2 cents. Det er i så fall maks typ 5%.

SSD prisene har rast utrolig mye den siste tiden, og det er vel omtrent den ene investeringen man kan gjøre som virkelig løfter den opplevde ytelsen av maskinen flere hakk.

Greit nok at faren din skal betale for komponentene, men det er da ikke behov for å kaste penger ut av vinduet?

Endret av fflex
Lenke til kommentar

Krav er en god gamerPC som ikke blir utdatert etter 2 år slik som den forrige PC'en jeg hadde. Derfor jeg går for et GTX 680 kort.

Tenkte mer i banen om du trengte wi-fi, etc. :p

Om du ikkje trenger noko spesielt vil Gene Z være ypperlig og i stil med kassa di, sjølv om det vil virka noe smått i kabinettet du har valgt.

Det er ikkje store forskjellen i ytelse mellom GTX 670 og 680, men prisen er absolutt stor forskjell på. Eg anbefaler i hovedsak Asus sin DirectCU II GTX 670.

Lenke til kommentar

Tenkte mer i banen om du trengte wi-fi, etc. :p

Om du ikkje trenger noko spesielt vil Gene Z være ypperlig og i stil med kassa di, sjølv om det vil virka noe smått i kabinettet du har valgt.

Det er ikkje store forskjellen i ytelse mellom GTX 670 og 680, men prisen er absolutt stor forskjell på. Eg anbefaler i hovedsak Asus sin DirectCU II GTX 670.

Tror jeg ikke går for et E-ATX kabinett hvis jeg går ned til et ATX Hovedkort. Går vel for det Stormtrooper kabinettet.

Skal vurdere å gå for 670 hvis det virkelig ikke er stor forskjell som virker litt merkelig med 1000 kroners prisforskjell. Og bruke pengene på en SDD disk. Kanskje. Får se.

Men takk for all hjelpen alle sammen. :)

Endret av Keldon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...