Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Røyking - hvor er det egentlig lov?

3R4

Anbefalte innlegg

Jeg sto i ett busskur i dag morges, og siden det regnet holdt jeg meg innenfor taket. Selv er jeg en ungdom, og jeg ventet på at noen skulle hente meg. Så kom det en ung dame, studentaldret, inn, og tente opp en sigarett, og begynte å blåse ut i hytt og pine, uten å bry seg om meg, tydeligvis.

Det er ikke mye som gjør meg sint, men det gjorde meg i alle fall grusomt irritert!

Så dette fikk meg til å lure på hvilke steder røykeloven egentlig dekker. Er det kun innesteder med mat-/drikkeservering, eller gjelder det andre steder også?

Og hvordan bør man forholde seg til slike situasjoner?

Når jeg tenker meg om burde jeg vel bare slått opp paraplyen og stilt meg utfor i en "stille protest", men et menneske med så lite respekt hadde vel ikke brydd seg uansett.

i23566_1252546482984.JPG

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Okei.. er det egentlig hennes problem at du syns det er frekt å be henne være så snill å ikke røyke rett ved deg?

Burde ikke du egentlig si ifra neste gang istedet for å klage over at hun ikke kunne lese tankene dine?

Dette er helt typisk.. ikke si noe der og da, men når du kommer deg hjem så er det igang med klagekoret om hvor respektløse røykere er. De kan faktisk ikke lese tankene dine, selv om de er en anelse annerledes.

Hadde du sagt ifra og hun hadde oversett deg eller noe sånt så kunne jeg forstått frustrasjonen din, men i dette tilfelle har du ingenting å klage over siden du faktisk ikke sa ifra.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Tobakksskadeloven § 12:

I lokaler og transportmidler hvor allmennheten har adgang skal lufta være røykfri. Det samme gjelder i møterom, arbeidslokaler og institusjoner hvor to eller flere personer er samlet. Dette gjelder ikke i beboelsesrom i institusjoner, men institusjonen plikter å gi dem som ønsker det, tilbud om røykfrie rom.

Dersom det innen et område er flere lokaler som har samme formål, kan røyking tillates i inntil halvparten av disse. De røykfrie lokaler må ikke være mindre eller av dårligere standard enn lokaler hvor røyking tillates.

Røyking kan ikke tillates i serveringssteder. Med serveringssteder menes lokaler der det foregår servering av mat og/eller drikke, og hvor forholdene ligger til rette for fortæring på stedet.

Jeg tror ikke et busskur går som "lokale" etter § 12, så dette er strengt tatt innenfor, rent juridisk. Du må selvfølgelig gjerne mene det er uhøflig osv., men når du ikke har vett til å si i fra så får du nesten bare ha det så godt.

Endret av Herr Brun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...