TGB Skrevet 14. september 2012 Rapporter Del Skrevet 14. september 2012 Man kan selvsagt bruke WT-4 senderen på D800 også, men hele WT-4 produktet er jo en historie i seg selv. Åpenbart laget av noen som ikke har praktisk pressebakgrunn, eller kunnskap om behovene man har der. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 15. september 2012 Rapporter Del Skrevet 15. september 2012 For lite, for sent, for dyrt. Hadde heller kjøpt en brukt D700... Lenke til kommentar
Epp Skrevet 15. september 2012 Rapporter Del Skrevet 15. september 2012 Ja men så er du kanskje også amatør fotograf?.. Personlig klarer jeg ikke enngang å forestille hvordan man setter opp kamera for "Wedding" Da det er både i kirken, før kirken med styling, med dedikerte blits system på location... skal ett sett dekke alt dette? beklager at jeg er litt sarkastisk her, men din tilnærming her er bare ubrukelig. Hvorfor kjøpte du ikke en D4? Lenke til kommentar
Epp Skrevet 15. september 2012 Rapporter Del Skrevet 15. september 2012 D4 og D800 er veldig vanesak, tok noen måneder før jeg var venn med D4'ene mine. Til presse fungerer fortsatt ikke D800-kamera for meg. Det som overrasker meg er at noen kjøper D800 for presse... Lenke til kommentar
TGB Skrevet 15. september 2012 Rapporter Del Skrevet 15. september 2012 D4 og D800 er veldig vanesak, tok noen måneder før jeg var venn med D4'ene mine. Til presse fungerer fortsatt ikke D800-kamera for meg. Det som overrasker meg er at noen kjøper D800 for presse... Ikke alle ønsker å svi av uendelig med midler på kamerahus, det fungerer jo - men man må være klar over at disse massive filene fort tar livet av arbeidsflyten. Jeg personlig er veldig happy med D4'ene mine for presse og D800 for studio/landskap/reiser. For bryllup pleier jeg bruke D4 for sermonien og festen; D800 for de offisielle bildene (enkelte ganger bruker jeg D4 på alt). Vi er alle forskjellige, så det som fungerer for meg er ikke nødvendigvis det optimale for andre. Naturligvis, ingen regel uten unntak med tanke på hvilket kamerahus man bruker til hva Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 16. september 2012 Rapporter Del Skrevet 16. september 2012 (endret) Ja men så er du kanskje også amatør fotograf?.. Personlig klarer jeg ikke enngang å forestille hvordan man setter opp kamera for "Wedding" Da det er både i kirken, før kirken med styling, med dedikerte blits system på location... skal ett sett dekke alt dette? beklager at jeg er litt sarkastisk her, men din tilnærming her er bare ubrukelig. Hvorfor kjøpte du ikke en D4? Det har jeg svart på i innlegg #28. Kort oppsummert er det flere "presse" gevinster med D800 kontra D4 for meg. D4 og D800 er veldig vanesak, tok noen måneder før jeg var venn med D4'ene mine. Til presse fungerer fortsatt ikke D800-kamera for meg. Det som overrasker meg er at noen kjøper D800 for presse... Det overrasker meg at folk kjøper et så crapy kamera som D4. Slik jeg ser er nesten alt (bortsett fra 16mpx og WT-5) er blitt dårligere med D4 siden D3s/D3. * Flattere filer (ligner mer på D7000 enn D3) * Dårligere på ISO * Mindre brukervennlig plassering av knapper * Dårligere batteri kapasitet Alle de tingene gjelder også for D600 og D800. Men D600 er litt mer brukervennlig, er like god på ISO, men har litt mer mpx - så det gir noe spesielt/ekstra/buffer for de gangene man kun har 24-70mm men skulle ønske man også hadde 70-200. Pressekamera for meg er ett kamera som gir et brukbar bilde til avistrykk uansett situasjon. Edit: Tips til alle som står mellom D800, D800E, D4, D600 - kjøp D600. Endret 16. september 2012 av GCardinal 1 Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 16. september 2012 Rapporter Del Skrevet 16. september 2012 Presse er jo så mangt. Sikkert mange som klarer seg med D3100. 1 Lenke til kommentar
GCardinal Skrevet 16. september 2012 Rapporter Del Skrevet 16. september 2012 Presse er jo så mangt. Sikkert mange som klarer seg med D3100. Tror ikke jeg tar så veldig feil dersom jeg sier at mest brukte "pressekamera" i Norge per idag er Canon 450D/550D eller noe i den prisklassen. Lenke til kommentar
TGB Skrevet 16. september 2012 Rapporter Del Skrevet 16. september 2012 Canon 450 og tilsvarende for Nikon er nok uten tvil mest brukt. Bra å se at folk er forskjellig, personlig kunne jeg ikke drømt om å bruke D800 i stedenfor D4. Men det er kjernen av det hele, man bruker det som fungerer best for den enkelte - så driter man i hva andre bruker 1 Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 17. september 2012 Rapporter Del Skrevet 17. september 2012 Jeg bruker Fuji X100 til 90% av de betalte oppdragene mine for tiden - holder lenge til den lokalavisa jeg har jobba mest for i sommer. Fantastisk greit å slippe å drasse på stor rigg når man både skriver og tar bilder. Til større bildereportasjer og blodferske nyheter tror jeg nok ikke X100 ville vært førstevalget though... Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 17. september 2012 Rapporter Del Skrevet 17. september 2012 Er det ikke i morgen D600 skal komme i butikkene?.. Lenke til kommentar
smort1 Skrevet 17. september 2012 Rapporter Del Skrevet 17. september 2012 Er det ikke i morgen D600 skal komme i butikkene?.. Yepp, var iallefall antydet det i presentasjonen her... Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 17. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 17. september 2012 Er det ikke i morgen D600 skal komme i butikkene?.. Ja. I følge Nikon skulle de ha en hel del kameraer på vei og de kunne nærmest garantere at det er en del i butikkene i morgen. ...om det ikke har skjedd noe, selvfølgelig. Lenke til kommentar
hean Skrevet 17. september 2012 Rapporter Del Skrevet 17. september 2012 Hehe, tipper dette kameraet ble klart omtrent samtidig med D800 og de har nok produsert opp en buffer før lansering for ikke å gå på en ny D800 smell. Mye å være kritisk på angående tilgang og informasjon angående D800 men kommer D600 i butikkene i morgen med ok antall har ihvertfall Nikon lært, ikke alle gjøre det. Lenke til kommentar
Epp Skrevet 18. september 2012 Rapporter Del Skrevet 18. september 2012 (endret) Ja men så er du kanskje også amatør fotograf?.. Personlig klarer jeg ikke enngang å forestille hvordan man setter opp kamera for "Wedding" Da det er både i kirken, før kirken med styling, med dedikerte blits system på location... skal ett sett dekke alt dette? beklager at jeg er litt sarkastisk her, men din tilnærming her er bare ubrukelig. Hvorfor kjøpte du ikke en D4? Det har jeg svart på i innlegg #28. Kort oppsummert er det flere "presse" gevinster med D800 kontra D4 for meg. D4 og D800 er veldig vanesak, tok noen måneder før jeg var venn med D4'ene mine. Til presse fungerer fortsatt ikke D800-kamera for meg. Det som overrasker meg er at noen kjøper D800 for presse... Det overrasker meg at folk kjøper et så crapy kamera som D4. Slik jeg ser er nesten alt (bortsett fra 16mpx og WT-5) er blitt dårligere med D4 siden D3s/D3. * Flattere filer (ligner mer på D7000 enn D3) * Dårligere på ISO * Mindre brukervennlig plassering av knapper * Dårligere batteri kapasitet Alle de tingene gjelder også for D600 og D800. Men D600 er litt mer brukervennlig, er like god på ISO, men har litt mer mpx - så det gir noe spesielt/ekstra/buffer for de gangene man kun har 24-70mm men skulle ønske man også hadde 70-200. Pressekamera for meg er ett kamera som gir et brukbar bilde til avistrykk uansett situasjon. Edit: Tips til alle som står mellom D800, D800E, D4, D600 - kjøp D600. Dersom D4 er dårligere enn D3s, så er da D3s kanskje det du trenger? I og med at du anbefaler D600, har du testet det? Endret 18. september 2012 av Epp Lenke til kommentar
fo2re Skrevet 18. september 2012 Rapporter Del Skrevet 18. september 2012 Ei av mine fotovenner i Taipei har akkurat fått D600 m/kit zoomen så ting skjer. Lenke til kommentar
ehauger Skrevet 18. september 2012 Forfatter Rapporter Del Skrevet 18. september 2012 Og skal man tro nettsidene til Fotovideo så står det nå at de har 100+ på lager av nevnte kamera. Lenke til kommentar
Jann. Skrevet 18. september 2012 Rapporter Del Skrevet 18. september 2012 Hos japanphoto står det 50+. Lenke til kommentar
hean Skrevet 18. september 2012 Rapporter Del Skrevet 18. september 2012 Siden prisen på D800 plutselig er under 21000 kr igjen så forblir nok lagerstatus på D600 50+ en stund hvis de ikke senker prisen.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg