Gå til innhold

Konduktans går ned i vekt!

konduktans

Anbefalte innlegg

Skal prøve å fatte meg i korthet: Jeg har blitt feit de siste tre årene, og skal gå ned i vekt. Veide 88 da jeg var i god form, og nå veier jeg ~104. Har gått ned 4 kg siden i sommer.

Målet er å gå ned i vekt og opp i muskelmasse. Har fått fedme-relaterte plager som vondt i ryggen, mangel på "ork", dårlig kondis og lav selvfølelse.

Derfor begynner jeg med ordentlig logging av min ferd mot vekttap og bedre helse. Jeg skriver matdagbok, men tror ikke jeg gidder å legge den ut her. Det ser ikke ut som forumet støtter tabeller, og da blir det fort et stort kluss.

Jeg lager denne loggen mest for min egen del(for motivasjon, oversikt, og fremtidig referanse), men tar gjerne imot input.

Bilder av meg per i dag i spoileren under

post-108681-0-13672900-1347540871_thumb.png

post-108681-0-03272500-1347540872_thumb.png

post-108681-0-29376300-1347540873_thumb.png

Bildene viser det muligens ikke så godt, men jeg har ikke fat fingers, og har ikke spesielt mye fett på ansikt/armer/ben. Fettet er hovedsaklig samlet på magen. Målet er i første omgang å senke kolestrolet, komme under 100 kg, og få magen mindre enn brystet. Veier nå 104 kg(gått ned fra 108 i sommer). Jeg bygger fort en grei mengde muskler, og de blir relativt store på kort tid. Treningsmessig er planen å gå, jogge, trene pushups, situps, samt bruke manualer til å trene bryst, biceps og triceps.

Kosthold

Før gikk det mye i pølser, ferdigpizza, cola og godteri.

Målet mitt for tiden er å spise minst mulig prosessert mat. Rent kjøtt, ris, salat og hjemmelaget tzatziki står ofte på menyen. Vann/lettbrus å drikke.

Milepæler:

* Sluttet å spise "ordentlige" pølser. Kun go&mager/kyllingpølser.

* Sluttet å spise godteri på ukedager. Spiser minimalt i helger også.

* Sluttet med brus. Drikker Cola Zero/Pepsi Max hvis jeg skal ha noe annet enn vann, melk og lettsaft.

* Har ikke melkesjokoladepulver og sukker i iskaffen(er ikke så glad i varm drikke, så drikker den med is).

* Spiser 3-4 små måltider om dagen i stedet for 1-2 enorme.

* Spiser ikke "den ekstra pølsen". Den som ligger og ser god ut når man egentlig er mett. Det er ikke noen vits å presse inn mer bare fordi det er godt. Det er det man blir feit av.

En vanlig dag for meg ser ut slik:

Frokost:

2x brødskive

Omelett e.l.

Pålegg pleier å være renskåret kjøtt eller cottage cheese+lettsyltetøy

1 glass melk

Lunsj:

Samme som frokost + Cappucino eller "ismoccalatte light" (espresso, ekstra lett melk, 1/2 tsk honning, 1/2 tsk mørk kakao).

Middag:

Rent kjøtt som f.eks kalkun + ris, salat og tzatziki(lettrømme, hvitløk, agurk, pepper, cayenne)

Kveldsmat:

1-2 brødskiver etter behov.

Trening

Her har det stått stille. Har gått noen turer, og jeg jobber til tider fysisk, men ingen ordentlig og strukturert styrke-/kondisjonstrening. Er i prosessen med å starte i ny jobb, og vil starte å trene på treningsstudio når pengene strømmer inn.

Frem til det blir det gåing/jogging ute, samt meget enkel styrketrening hjemme.

Konkret mål: Være stabilt under 100kg innen utgangen av oktober, samt ha bedre muskulatur og et generelt sunt kosthold.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Såpass, ja! Hvorfor er ikke situps bra?

Var innom legen i dag, og gjennomgikk matdagboken min. Han sa det fortsatt var en lang vei å gå, men at jeg var veldig godt i gang.

Det som en del sliter med etter en slik livstilslomlegging er ofte at man enten slapper av,skeier ut osv.

Forresten så er 3-4 måltider for lite etter min mening.

Jeg tenker at det da er snakk om frokost-lunsj-middag og kvelds.

Legg inn 2 mellommåltider med frukt,nøtter,smoothie eller noe annet sunt,da får du bort en del av søtsuget som ofte kommer.

Når det gjelder trening så kan en romaskin eller sykkelrulle/ergometersykkel være genialt.

Da har du noe å trene kondis med hvis været er helt elendig.Hva med å kjøpe seg ett par ski,eller komme deg inn i ett miljø som for eks. sykkelmiljøet der man ofte sykler langt med flere(vet ikke hva du har av sånt)?

Penger til slikt vil det bli når du kutter ut brus,godteri og annet usunt.

Stå på videre. :w00t:

Lenke til kommentar

Såpass, ja! Hvorfor er ikke situps bra?

Var innom legen i dag, og gjennomgikk matdagboken min. Han sa det fortsatt var en lang vei å gå, men at jeg var veldig godt i gang.

Sit ups er ikke bra for korsryggen.

:dremel:

Når det kjem til kosthold så er det tull å legge inn ein haug med måltid. Snakkar av erfaring.

Har prøvd mykje forskjellige kostholdsplanar og "diettar" og eg har funne ut at 2 stor måltid + eit lite passar utmerka!

Vil anbefale deg å ta ein titt på Periodisk Faste. Har vore igjennom lavkarbo (både den vanlege og ekstrem versjonen), kun kutte ut godteri og liknande, spise mindre til kvart måltid etc. og har funne ut at ingenting kan måle seg med PF om ein har lyst til å bygge musklar og samtidig gå ned i vekt.

Eg fastar frå kl 2100 til 1200, og har fyrste måltid ca kl 12. Då et eg mykje havregryn, middag rundt kl 16-17, og seiste måltid rundt 20-21 etter trening.

Du er konstant mett i spisevinduet, og du slepp å vere så redd for å sprekke. Så lenge ein veit ein ikkje skal ete noko fram til klokka er 12, er det også lettare å holde seg til det "sunne".

Uansett, sjå og les litt om PF. Kan garantere at det er ein god måte å slanke seg "sunt" på :)

http://fitnessbloggen.no/periodisk-faste-oppskriften-pa-drommekroppen/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...