Gå til innhold

Tips til eventyrspill

Anbefalte innlegg

Etter mange år så synes jeg det er på tide å ta et dykk i eventyr sjangeren (har spilt noen på iPad) igjen. Men det har skjedd mye på disse årene og jeg har ingen anelse hva som er bra eller ikke.

Siste jeg spilte var vel Still Life, det er vel ca 7år siden...så det er en stund siden sist nå.

Så om noen av dere god mennesker kunne dele hva jeg burde prøve så hadde det vært topp! Hva burde jeg starte med?

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Runaway, Gabriel Knight, Tales of Monkey Island, Den lengste Reisen og Drømmefall.. Skal se om jeg kommer på noen fler etterhvert!

Dem litt eldre eventyr spillene har jeg spilt, dem ifra Funcom og Monkey Island. Gabriel Knight fikk jeg aldri surret meg til å spille...det kan jo være noe.

Lenke til kommentar

Kjedelig å nevne de gamle klassikerene, så det gidder jeg ikke. :p

Anbefaler deg å prøve noen av de nyere eventyrspillene som ikke står (noe særlig i alle fall) tilbake for de gamle klassikerne.

Book of Unwritten Tales

Fjorårets beste spill i mine øyne. Tysk eventyrspill som gjør narr av fantasy og MMO-sjangeren, som faktisk har bra humor, noe tyske eventyrspill har slitt med. Nydelig grafikk, bra stemmeskuespill, logiske gåter og spillet har til og med bra lengde.

Alt fra Wadjet Eye

Ekteparet Gilbert fokuserer på spill laget i Adventure Game Studio, og har produsert og utgitt det ene glimrende spillet etter det andre de siste årene. Spillene ser ikke spesielt moderne ut, men om pixeltetthet ikke er det viktigste, men snarere artistisk design, så ser de alle nydelige ut. Det alle spillene også har til felles er knallsterke historier, bra stemmeskuespill og logiske gåter.

Spillene å spille er:

• Gemini Rue
  • Blackwell-serien
  • Resonance

Botanicula

Dette er et spill som ikke akkurat er A4. Fra skaperne av Machinarium og Samorost kommer et helt sprøtt eventyr om trær, planter, insekter og... ting. Gåtene er ikke logiske, men grafikken og humoren er enestående, og om man liker spill som er litt utenfor den tradisjonelle malen av hva spill kan være så er dette et must.

Gray Matter

Jane Jensens seneste spill er som vanlig en usedvanlig velskrevet historie, med veldig interessante personligheter. Stemmeskuespillet er veldig bra, grafikken tilsvarende. Dessverre er det til tider vanskelig å forstå hva man skal gjøre for å komme videre i spillet, og det er noen bugs som gjør at man bør lagre ofte. Allikevel så er dette spillet noe man må få med seg

Hvis ikke dette er nok, og du ikke kan få nok av de gamle klassikerne, så er det mye snacks på Adventuregamers topp 100-liste, selv om det er noen moderne spill der, som vel verken er eventyrspill eller hører hjemme på lista....

http://www.adventure...ew/18643/page22

Endret av radiohodet
Lenke til kommentar

Kjedelig å nevne de gamle klassikerene, så det gidder jeg ikke. :p

Anbefaler deg å prøve noen av de nyere eventyrspillene som ikke står (noe særlig i alle fall) tilbake for de gamle klassikerne.

Book of Unwritten Tales

Fjorårets beste spill i mine øyne. Tysk eventyrspill som gjør narr av fantasy og MMO-sjangeren, som faktisk har bra humor, noe tyske eventyrspill har slitt med. Nydelig grafikk, bra stemmeskuespill, logiske gåter og spillet har til og med bra lengde.

Alt fra Wadjet Eye

Ekteparet Gilbert fokuserer på spill laget i Adventure Game Studio, og har produsert og utgitt det ene glimrende spillet etter det andre de siste årene. Spillene ser ikke spesielt moderne ut, men om pixeltetthet ikke er det viktigste, men snarere artistisk design, så ser de alle nydelige ut. Det alle spillene også har til felles er knallsterke historier, bra stemmeskuespill og logiske gåter.

Spillene å spille er:

• Gemini Rue
  • Blackwell-serien
  • Resonance

Botanicula

Dette er et spill som ikke akkurat er A4. Fra skaperne av Machinarium og Samorost kommer et helt sprøtt eventyr om trær, planter, insekter og... ting. Gåtene er ikke logiske, men grafikken og humoren er enestående, og om man liker spill som er litt utenfor den tradisjonelle malen av hva spill kan være så er dette et must.

Gray Matter

Jane Jensens seneste spill er som vanlig en usedvanlig velskrevet historie, med veldig interessante personligheter. Stemmeskuespillet er veldig bra, grafikken tilsvarende. Dessverre er det til tider vanskelig å forstå hva man skal gjøre for å komme videre i spillet, og det er noen bugs som gjør at man bør lagre ofte. Allikevel så er dette spillet noe man må få med seg

Hvis ikke dette er nok, og du ikke kan få nok av de gamle klassikerne, så er det mye snacks på Adventuregamers topp 100-liste, selv om det er noen moderne spill der, som vel verken er eventyrspill eller hører hjemme på lista....

http://www.adventure...ew/18643/page22

Her var det mye bra! Laster ned demo av Book of Unwritten Tales nå. Takker så mye :)

Eneste jeg kan anbefale er Machinarium. Det er dessuten gratis på PS+ nå.

Machinarium har jeg spilt litt på iPad og det er kjempe bra det, men er kanskje litt mer type puzzle spill dette. Men uansett et kjempe bra spill :)

Lenke til kommentar

Syberia 1 og 2 bør spilles. De har en fantastisk historie, nydelig musikk og noen utrolige områder du besøker i løpet av spillene. Jeg spilte dem for første gang for ca. halvannet år siden, og de ble fort favoritter. Hadde jeg visst de var så bra hadde jeg spilt dem for lenge siden.

http://www.youtube.com/watch?v=o4IstDuvyzc

The Whispered World er også et meget bra spill som bør spilles.

http://www.youtube.com/watch?v=jVY_bw1Ty-I

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Syberia 1 og 2 bør spilles. De har en fantastisk historie, nydelig musikk og noen utrolige områder du besøker i løpet av spillene. Jeg spilte dem for første gang for ca. halvannet år siden, og de ble fort favoritter. Hadde jeg visst de var så bra hadde jeg spilt dem for lenge siden.

Enig der! Syberia-spillene er blant mine favoritter. Og nå merker jeg at det er lenge siden jeg har spilt dem, så et gjensyn er nok ikke langt unna.

Og etter hvert kommer jammen meg nummer 3, og:

http://www.adventuregamers.com/news/view/23360

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...