Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Yrkesskadeforsikring, unntak?

hean

Anbefalte innlegg

Problemet er som følger:

Driver med direktesalg og i den forbindelsen er jeg i kontakt med en bank som kan tilby finansiering av produktet jeg selger til mine kunder. Har enda ikke kommet til en avtale men håper det går i orden.

Problemet er at ett av kravene (logisk nok) er at for at andre i min organisasjon skal kunne tilby samme finansiering må de være ansatt i bedriften.

For å ansette personer skal de da ha yrkesskadeforsikring.

Ringte Brønnøysundregistrene og hørte om yrkesskadeforsikring er lovpålagt. De svart i utgangspunktet ja men at det finnes noen unntak, måtte ringe Justisdepartementet, lovavdelingen for å få svar. problemet er at det er vanskelig å komme i kontakt med noen der.

Norne som vet om hvilke unntak som gjelder?

Merk at ALLE eventuelt ansatte jobber 100% hjemmefra eller er på kundebesøk. Firmaet har ingen fast arbeidsplass tilhørende bedriften.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å komme i kontakt med lovavdelingen i JD? Jeg har ringt de ved et par anledninger, og det er stort sett kort ventetid og veldig hjelpsomme rådgivere.

I forskrift til lov om yrkesskadeforsikring står følgende (i medhold av § 1 i loven):

(5) Yrkesskadeforsikringsloven gjelder ikke for: a) ulønnet arbeid eller ulønnete verv som utføres for privatpersoner eller for private organisasjoner, foreninger m.v.

b) enkeltstående arbeidsoppdrag som utføres for privatpersoner

c) arbeid som utføres for privatpersoner når gjennomsnittlig arbeidstid utgjør mindre enn 10 timer pr uke.

Siden du ikke ansetter som privatperson, men som firma, gjelder ysfl. Andre unntak er utenlandske arbeidsgivere i Norge, norske arbeidsgivere i utlandet og offshore-virksomhet.

Mao: Lite vits i å ringe lovavdelingen. Jeg er dessuten usikker på om det er rett instans (dette er ikke et tvilsomt tolkningsspørsmål eller annen sær juss), arbeidstilsynet er vel like greit?

Lenke til kommentar

Vanskelig å komme i kontakt med lovavdelingen i JD? Jeg har ringt de ved et par anledninger, og det er stort sett kort ventetid og veldig hjelpsomme rådgivere.

Har vel ikke prøvd helhjertet, ble satt over til mobil slik at de som svarte ikke kunne sette meg over igjen så jeg fikk ett mobilnummer. Ringte dette nummeret 2-3 ganger i går og tirsdag men ble bare satt over til mobilsvar.

Uansett, så får du ha tusen takk for veldig presist svar!!

Lenke til kommentar

Det er vel ikke du som bryter loven, dette er ikke noe du skal trenge å tenke på som arbeidstaker. Hvordan vet du at arbeidsgiver ikke har yrkesskadeforsikring?

Som Daglig leder og eier av ett AS som jeg nettopp har opprettet er jeg vel selv også ansatt og dermed også arbeidsgiver, er jeg ikke?

Lenke til kommentar

Ahh. Skjønner hva du mener. Tenkte du snakket om din ordinære dagjobb eller noe - man er ikke forpliktet å ha daglig leder i aksjeselskaper med aksjekapital under 3mill. Men ja, det har du rett i.

Dersom du mot formodning skulle skade deg, så havner du i en interessant situasjon hvor Yrkesskadeforsikringsforeningen må betale deg erstatning, mens de får et regresskrav tilbake mot deg. I tillegg kan du fengsles i 3 måneder dersom du ikke har tegnet forsikring, jf § 17.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ahh. Skjønner hva du mener. Tenkte du snakket om din ordinære dagjobb eller noe - man er ikke forpliktet å ha daglig leder i aksjeselskaper med aksjekapital under 3mill. Men ja, det har du rett i.

Dersom du mot formodning skulle skade deg, så havner du i en interessant situasjon hvor Yrkesskadeforsikringsforeningen må betale deg erstatning, mens de får et regresskrav tilbake mot deg. I tillegg kan du fengsles i 3 måneder dersom du ikke har tegnet forsikring, jf § 17.

Den hadde vært litt kjip da, penger rundt grøten + fengsel :hm:

Må nok skaffe meg selv forsikring i morgen ja, tenk om det skulle skje noe.

Er lurt å ikke bryte loven fra 1. minutt selv om det egentlig er for sent nå da men må komme på rett side av loven så fort som mulig etter "lovbruddet" er oppdaget.

Faktisk mye man må tenke på ved oppstart av en bedrift...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...