Gå til innhold

Sniktitt: Apple iPhone 5


Anbefalte innlegg

Og bare for å ha det sagt, så kunne jeg godt tenkt meg en iPhone5!

 

Men BARE om den hadde:

- NFC

- Minnekortslot

- Og aller viktigst, mulighet til å legge inn Android på den!

 

Så å stemple meg som "Applehater" blir helt feil og veldig fordomsfullt av dere...

Endret av ArcticOC
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke nok med det, men Apple sier jo faktisk at iOS er verdens mest avanserte mobile OS.

 

Da må jeg bare :rofl:

Vi kan vel heller le av at du tydeligvis ikke skjønner at det ligger mye mer i et operativsystem en UI som du bruker.

 

Hvis man ser hva Apple får ut av ytelse, strømforbruk etc. når man sammenligner hardware i enkelte Android-telefoner så er det ganske tydelig at Apple ligger ganske bra an med tanke på avansert funksjonalitet i OS'et.

 

- Og aller viktigst, mulighet til å legge inn Android på den!

 

Så å stemple meg som "Applehater" blir helt feil og veldig fordomsfullt av dere...

Tror ikke dette trenger å kommenteres videre...

 

For å sette det i kontekst:

"Ikke stemple meg som BMW-hater, hadde det stått Audi på den så ville jeg gjerne ha hatt den"

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Tror du Zepticon at du virkelig har mer kompetanse enn en mobiljournalist som jobber med teamet daglig på profesjonell basis?!

Ja, jeg er en interaksjonsdesigner som jobber med Android på en daglig profesjonell basis... Det skulle bare mangle at jeg har mer kompetanse på brukerdesign enn en journalist.

 

Med tanke på at du ikke engang visste at flere av oss her på forumet til daglig bruker teknologi som NFC daglig i profesjonell sammenheng og heller ikke hadde kjennskap til teknologien og tross dette valgte å uttale deg om dette emnet forventer at vi skal ta deg seriøst?! og særlig med tanke på at telefoner med NFC kom på markedet for over 6 år siden?

Og hva så? Jeg er som nevt interaksjonsdesigner, ikke mobiljournalist. At det finnes telefoner med NFC har jeg aldri betvilt, det jeg derimot påstår er at det er et fåtall av de jevne forbrukerne her til lands som kommer til å få bruk for det i det påfølgende året. Du, som andre gjør den feilen å tro at du er den jevne bruker. Du har spesiell interesse for mobil, og er dermed i en særgruppe.

Og når du påpeker at min kompetanse om NFC er mangelfull, så vil jeg påstå at den er like mangelfull, om ikke mer i resten av befolkningen. Både hos de som eventuellt skal bruke det, men også hos dem som skal tilby det. Jeg kan leve mitt daglige liv uten å ha noe med NFC å gjøre. Og som bruker, så vil jeg da spørre meg selv, trenger jeg dette?

 

Og at du senere prøver du å forsvare saken med at iPhone brukere ikke har behov for dette, da jeg med sikkerhet vet om flere på min arbeidsplass med iPhone lenge har ønsket seg NFC-støtte fra apple for å gjøre arbeidsdagen enklere?

På DIN arbeidsplass, som ca omfatter 0,0001% av Norske iPhone brukere.

Igjen klarer du ikke å se at du er i en særstilling, med særbehov. OG er dermed ikke representativ for hverken befolkningen, eller målgruppen.

Antallet nordmen som daglig trenger NFC er vell noe ala antallet rullestolbrukere. Skal da VW installere rullestolmuligheter i alle bilene sine da?

 

Trenger de NFC så kan de jo kjøpe en Samsung?

 

Du er jo bare med på å forsterke budskapet til det forfatteren av artikkelen jeg postet litt lengre opp i tråden poengterte, med at iPhone folk er notoriske med å finne på unnskyldninger på hvorfor de ikke trenger teknologien siden telefonen deres er "perfekt"

Igjen, i typisk android/mobiljournalist er alt det mases om teknologi, features og specs. En vanlig bruker gir 100% blank faen i hvorvidt det er NFC eller Induksjonsladning på S3. Det er ikke det som er salgstriggeren for telefonen. Igjen, dette er en egen område innenfor brukerpsykologi. Nemlig hva som utløser et salg. For noen (mobiljournalister og tech-nerds) er det spesifikasjoner. For de resterende brukerne er det en ganske kompleks or irrasjonell besluttning.

 

Hvorfor er dere så redd for ny teknologi og hvorfor så gammeldagse?
Om du hadde noe begrep om hvor konservative folk er i det virkelige liv så hadde du spist i deg de ordene. Bare se på all griningen når Facebook gjør UI endringer. Eller hvordan G+ feilet fordi det ikke var Facebook. Folk kjøper fremdeles Coca Cola og mener den smaker bedre enn konkurentene, men i blindtester sier de samme personene noe helt annet. Altså er det ikke bare smaken som avgjør om en Cola maker godt. Imaget, og de følesesmessige forholdene til merket påvirker også smaken din. Er det rasjonellt? Nei! Og slik er også brukerne. En person kan finne på å velge telefon A fremfor B fordi A har penere farge på esken.

 

Jeg skjønner det er vanskelig å forstå, men brukere er ikke interessert i "ny teknologi". De er interessert i "ting som gjør hverdagen min bedre". Per i dag gjør ikke NFC det, heller ikke induksjonsladning. Det ahr ingen praktiske bruksområder for folk flest, og det er en merkostnad (å kjøpe en ekstra induksjonslader).

 

iPad feks, ble jo dømt nord og ned når den kom. Og dette er jo hva tech-nerdsa hadde å si om saken:

IPad+vs+Netbook+Specifications+Comparison.jpg

 

I dag er netbooks død, og iPad eier hele tablet markedet. Hva sier det dere om folks valg av produkter? Alle logiske sluttninger ut fra det dere later til å mene, ville gjort netbooks til en soleklar vinner. Den har mye mye bedre specs på papiret. Flere muligheter, og flere valg.

 

Men hei, brukere VIL IKKE HA FLERE VALG! Brukerundersøkelser viser at jo flere valg man gir en bruker jo storre sjangse er det for at han ikke velger noe. Dette har bla.a Amazon kjørt tusenvis av A/B tester på, der de har sjekket hvordan man skal få flest conversions (altså kjøp) på en bruker. Resultatet er at jo flere valg man har i prosessen mellom brukeren bestemte seg for å kjøpe, og til kjøpet er fullført, jo større sjangs er det for at brukeren forsvinner før kjøpet blir gjennomført. Brukeren vil heller ikke bli opplyst om ørten urelevante valg, han vil vite om de få valgene som betyr noe, resten bryr de seg ikke med.

 

Brukeren ville ikke ha en liten PC med full funksjonalitet. De ville ha en dings som gjør få ting, men gjør dem veldig bra. Sitte i sofaen og lese VG og andre nettsider. Det er disse enkle tingene som har gjort iPad til markedsleder. Ikke specs. Så lenge OS oppleves som flytende og smooth, og gjør jobben, så tenker ingen vanlige brukere på om det er dobbeltkjerne eller ikke. Ale er enig om at iPad har store begrensninger i forhold til en netbook/ultrabook/Android, men likevell sier forbrukerne at det er iPad de vil ha. Sier det dere ikke noe om hvor relevant deres egne teorier er for det faktiske markedet?

 

Jeg drister meg da til å trekke konklusjoner som at iPhone personer frykter Andriod på bakgrunn av at de generelt sett har liten teknisk kunnskap og velger produktet fordi de har fått høre og tror at det er et enklere system? For jeg ser veldig mye kvinner og barn som bruker disse telefonene.

Delvis rett, men du trekker feil konklusjon. Det er ikke iPhone som trekker til seg lite tekniske brukere, men Android som tiltrekker seg de med mer teknisk innsikt. Nettopp siden den er mulig å tilpasse så mye.

 

Om kvinner velger iPhone har _ingenting_ med teknisk nivå å gjøre. Kvinner er fundamentalt forskjellig fra menn når det gjelder hvorfor de kjøper ting. (jeg har skrevet forskningsartikel om emnet) Jeg kunne gjort hvilken som hellst Androidtelefon mye mer salgbar til en kvinne bare ved å redesigne pakken og reklamestrategien. Kvinner er like teksnisk begavet som menn, men de har et helt annet motivasjonsgrunnlag enn oss når de velger ting. Generellt sett er menn mer tilbøyelig til å ville ha "bedre" ting, og forholder seg lettere til tall (derfor er Android telefoner kansje "foretrukket" siden de har mer tall og spesifike ting som salgsargument). Kvinner derimot kan velge telefon ut fra hvor fonøyd en venninne er med sin, hvordan selgeren oppfører seg mot henne, og hva som er "vanlig" i venninneflokken. Altså et mye mer sosialt styrt valg, enn menns konkuransestyrte.

 

Jeg valgte Android fordi det lar seg tilpasse mye bedre enn iOS, jeg er en individualist og da var valget veldig enkelt for min del. Det ironiske er at Apple markedsfører produktene sine for fritenkere og individualister, vel... syns ikke det oser individualisme av å eie nøyaktig samme telefonen som alle de andre går med i lomma og hvert fall når det ikke med tanke på at man sitter med et veldig låst operativsystem (iOS).

Gjør de? Da har ikke du fulgt med på markedsføringen (eller mangelen på markedsføring, siden media markedsfører helt gratis)

 

Du kan jo bare se på http://www.apple.com/no/iphone/

Og her er alt veldig "Apple" det er ikke noe forvirrende begreper og spesifikasjoner. Og hele siden kan oppsummeres i dette:

- Tynenre og lettere

- Større skjerm, som ikke bare er større, men helt riktig (samsung sin er bare større)

- Raskere wireless

- Dobbelt så rask telefon

- Panorama kamera

- iOS 6, det mest avanserte OSet. (ikke flest features!!)

 

Alt dette blir enkelt og greit presentert for meg på den første siden jeg åpner. Og det er aldri mer enn et par linjer tekst, og med god og stor fontstørrelse.

 

Slike mikrotekster er veldig viktige i promoteringen av et produkt, og en dårlig mikrotekst kan gjøre mer skade enn om man hadde droppet den.

 

Så kan vi se på Samsung sin side:

http://www.samsung.c...xysiii_20120614

 

Som er latterlig lite informativ. Jeg blir som forbruker møtt med dette:

"Vår nyeste mobil er et resultat av vår streben etter å skape teknologi som gjør din hverdag enklere, som forstår deg, og som gir deg en sømløs mobil hverdag. Samsung Galaxy S III, så mye mer enn smart"

 

Som er bare svada babbel... Det sier ingenting om hva dene telefonen gir meg!

 

De har atpåtill prestert å GJENTA samme meningsløse tekst lenger ned på siden, og klistret inn en kryptisk specliste for good meassure.

 

Network/Bearer and Wireless Connectivity

EDGE / GPRS (850 / 900 / 1800 / 1900 MHZ)

HSPA+ 21,1 Mbps

Wi-Fi(a / b / g / n)

Wi-Fi Direct

 

Dette sier _ingenting_ til en vanlig bruker. Jeg er godt over gjenomsnittet inne på dataterminologi, og vet at Wifi er en standard som har en del understandarder (a,b,g og n) Men selv for meg er dette bloat info, og burde aldri havnet på en forside! Det er overhode ikke noen inforamsjonsprioritering på siden, og ingen har tenkt over hvordan en bruker oppfatter den.

Endret av Zepticon
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Irriterer med at hodetelefonutgangen er på undersiden. Er alltid der jeg har lillefingeren min :(

 

hmm merkelig. Eg på min side er fornøyd med at apple endelig tar minijack utgangen nede (noe andorid telefoner skulle hatt og). :)

 

Hva er fordelene med å ha minijacken nede egentlig? Jeg har sett mange som mener at nede er best, men jeg har ærlig talt aldri opplevd det som noe negativt (eller spesielt positivt) at minijacken på iPhone har vært på toppen.

Vel eg pleier å putte mobilen ned I lommen med 3.5 mm nederst.noe som ødelegger kabelen men det er bare slik eg Gjør automatisk :-)

 

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...