Gå til innhold

oppløsning samme som skarphet?

Anbefalte innlegg

I følge photozone, så har canon 100mm ved f5,6 og f8 omtrent samme oppløsning som 18-55mm IS ved 18mm på de samme blender åpningene(på 15 mp crop sesnor, 50d)

Men i følge mange, så skal jo 100mm macro være blant de skarpeste objektivene til canon, så derfor lurer jeg litt på om høyere oppløsning = skarpere? Går utifra det, siden det samsvarer med hva jeg selv har observert når jeg sammenligner disse to objektivene.

Endret av dan83
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I følge photozone, så har canon 100mm ved f5,6 og f8 omtrent samme oppløsning som 18-55mm IS ved 18mm på de samme blender åpningene(på 15 mp crop sesnor, 50d)

Men i følge mange, så skal jo 100mm macro være blant de skarpeste objektivene til canon, så derfor lurer jeg litt på om høyere oppløsning = skarpere? Går utifra det, siden det samsvarer med hva jeg selv har observert når jeg sammenligner disse to objektivene.

Sikker på du ikke har blandet de Engelske ordene; Resolve (løse/oppløse) og Resolution (oppløsning). To forskjellige betydninger i denne sammenheng.

Legg ved en link så vi ser hva det snakkes om, da er det lettere å gi en adekvat respons.

Endret av arthon
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Med oppløsning måler Photozone her hvor stor tetthet av linjer på en testplansje man kan måle. Dette gjør at man bare kan direkte sammenligne tallene med tall fra andre objektiver målt på den samme sensoren. Disse tallene indikerer en hel del om skarphet, selv om kontrast også er en faktor her.

Og - nedblendet er mange objektiver ganske skarpe.

For skarpere optikk, se for eksempel på EF 50/1.4 på f/4. http://www.photozone.de/canon-eos/565-canon50f14apsc?start=1

Om tallene på grafene til Photozone kan tolkes til å være et mål for skarphet? Ja. Hvis man gidder å se etter, så kunne det jo være at man leste forklaringen Photozone har over hver eneste graf:

"The chart shows line widths per picture height (LW/PH) which can be taken as a measure for sharpness."

Og forøvrig har Canon flere objektiver som er skarpere enn 100/2.8 macro, men det er allikevel helt fint.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...