Gå til innhold

Trådløs router


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ettersom nas ikke egner seg i stua så får jeg gå for en usb løsning, inntil jeg eventuelt flytter. Har mer eller mindre bestemt meg for netgearWNDR3700 etter kloke ord fra dere. Noen som kan anbefale en god usb-hardisk som er beregnet for slik bruk. Tenker da på at den blir jo stående på hele tiden….gjerne et par terra….

Hvor kan jeg eventuelt finne netgearWNDR3700 på tilbud om jeg venter litt?

Takker for at dere tar dere tid til å gi god informasjon!!!

Lenke til kommentar

Det finnes noen små NAS som koster omtrent det samme (litt mer) enn en USB-disk. USB-disker på 2 TB får du fra ca 800 kr og oppover, anbefaler nemlig at man kjøper en USB3 versjon, selv om man ikke får nyttet den fullt ut. Man må tenke på framtida.

 

Her er et utvalg, http://www.prisjakt.no/category.php?l=s93992307&cols=104,1198,775&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s93992322

 

Men du betaler ikke så veldig mye mer for en mini-NAS, http://www.prisjakt.no/category.php?l=s93992354&cols=5083,375,104&o=produkt_pris_inkmoms#rparams=l=s93992368. I realiteten er dette USB-disker med litt mer CPU-kraft og nettverkstilkobling. Min erfaring med noen av disse er at de ikke støyer mer enn en USB-disk.

Lenke til kommentar

Virker fristende med en såkalt nas. Vil du være snill å anbefale meg en konkret mini nas, la oss si på 2 terra. Er så fryktelig mye forskjellig så jeg går helt i surr.

Og hva gjør en slik nas ”bedre” enn en usb?

Kan nas også kobles direkte til pc uten og gå via router?

Har en lese/skrive- tilgang til denne nasen fra hvor du enn befinner deg i verden eller må du være innenfor det trådløse nettet?

Og hvor komplisert er dette å sette opp?

Ble mange spm, men dette virket veldig spennende-)

Lenke til kommentar

Skal prøve å forklare litt bedre.

 

For det første er en ruter med en USB disk koblet til i realiteten en form for NAS, der man kan si at en begrenset NAS-funksjonalitet ligger i selve ruteren, og så brukes USB-disken som lagringsenhet. USB-disk koblet til en ruter kan også gis tilgang til eksternt, men som oftest avgrenset til HTTP og FTP. Tilgangen settes da opp i ruteren.

 

Det er flere ting som faktisk gjør en slik mini-NAS bedre en en USB-disk på ruter.

  1. De har ofte med programvare/funksjonalitet som gjør at de tar løpende backup av tilknytta maskiner. Du bestemmer selv hva du vil ta backup av. bruke man Mac - fungerer TimeMachine. Ofte laget for at du kan ha backup av 3 - 4 enheter.
  2. De har langt bedre system/oppsett for ekstern tilgang - ikke minst er sikkerheten bedre enn f.eks FTP. Tilgangen går ofte gjennom en egen nettside hos produsentene og er kryptert. En egen liten applikasjon i boksen forteller hele tiden hva som er rett ip - så man trenger ikke å huske denne. Dvs, rett satt opp har du lese og skrivetilgang over hele verden.
  3. De har ofte apps for mobile enheter, f.eks iPad. Så skulle du sjekke et bestemt dokumentet kan du koble deg opp med denne hjemme og ute.
  4. Du kan strømme musikk og video, men ikke transkode.
  5. På flere kan du koble til ekstra USB-disker, slik at du kan øke kapasiteten.
  6. Du kan bruke den selv om man ikke har ruter med USB

Det er litt vanskelig å komme med noen direkte anbefaling - personlig har jeg bare prøvd Buffalo LinkStation Live. Den likte jeg faktisk ikke alt på i programvaren (for oppsett), selv om det gikk greitt å sette den opp. Settes opp via et webgrensesnitt. Ser at de har endret på noe programvare fra den versjonen jeg testet. Men de mangler fremdeles USB på den rimeligste modellen. Men både Seagate, Western Digital og LaCie bruker å ha helt OK produkter. Så etter min mening kan man droppe Buffalo LinkStation Live og pga at de mangler USB-utgang.

 

Seagate FreeAgent GoFlex Home, LaCie Network Space V2 og Iomega Home Media Network Hard Drive Cloud Edition skal alle ha USB utgang. LaCie tror jeg også kan kobles opp som en vanlig USB disk - det kan ikke de to andre så vidt jeg vet. Dvs Seagate FreeAgent GoFlex er litt spesiell, fordi disker her egentlig er løs og skal faktisk kunne plasseres i en egen dock med USB. Men jeg finner ikke den igjen. Seagate FreeAgent GoFlex ser klart ur til å være den rimeligste.

 

Det var vanskelig å finne tester ute på nett som var gode også da jeg sjekket, men du kan jo søke.

Lenke til kommentar

Du har jo alltids http://www.smallnetbuilder.com/ som tester stort sett alt av nettverksutstyr.

 

De har i alle fall tester av Seagate og Iomega når jeg sjekker.

- http://www.smallnetbuilder.com/cloud/cloud-storage/235-seagate-goflex-home-reviewed

- http://www.smallnetbuilder.com/cloud/cloud-storage/311-iomega-home-media-network-hard-drive-cloud-edition-reviewed

 

Iomega har klart den beste når man ser på ytelse og funksjonalitet uten å betale ekstra, men det kommer med kostnadene at den ikke er fullt så enkel å sette opp.

Lenke til kommentar

Takk for meget utfyllende og god forklaring, veldig lærerikt og spennende, og ikke minst kjekt!!

Tanken på at jeg får lese/skrive- tilgang fra andre steder i verden enn hjemme virker veldig besnærende, og om en i tillegg slipper å opprette egen nettside etc for å kunne gjøre dette, forenkler jo det hele for en ”glad amatør”.

For at tilgangen skal gå gjennom produsentens egen nettside, gjelder dette også for mini nas, som da er rimeligere?

Dette med egene apps er jo også en klar fordel, vil en da få tilgang til hele hardisken via denne appen, eller kun enkelte mapper?

Og at nas har egen usb for eventuelt å bygge ut på sikt er sikkert en fordel.

 

og jeg må ha en med enkelt oppsett,hehe!

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Akkurat hvordan dette er gjort vaierer litt fra produsent til produsent. Seagate, Buffalo og Western Digital bruker så vidt jeg vet en løsning der du går gjennom en veiledet prosess.

- For Seagate: http://www.seagate.com/files/www-content/support-content/home-entertainment/goflex%20home/_shared/docs/GoFlex%20Home%20User%20Guide.pdf

- For LaCie: http://www.lacie.com/no/products/product.htm?id=10451

- For Iomega: https://iomega-eu-en.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/26381#home_media

 

Jeg linket til manualer eller sider med manualene, så får du bedre grunnlag for å vurdere. Jeg bruker selv ofte de for å få et inntrykk av brukervennlighet.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Tror jeg allerede søker litt mer hjelp.

Har bestemt for å gå for en nas da jeg ser fordeler med dette VS usb-disk. Jeg setter opp noen kriterier, slik at det er enklere for de av dere som ønsker å hjelpe meg..

-Ettersom jeg tar en del bilder,også i raw-format trenger jeg litt plass. Har i dag ca 300Gb, tatt opp igjennom årene slik at jeg vil tro at jeg har kapasitet en stund om jeg går for 2 terra…? Ettersom bildene er verdifulle for meg og min familie ønsker jeg bakcup. Ser da at en kan ha for eksempel 2 disker av 2 terra, der den ene kun er bacup.

-Om jeg på sikt skulle trenge mer plass, hadde det vært flott om det finnes muligheter for å utvide denne nasen, eller er det da like greit å kjøpe en tilsvarende når problemet oppstår slik at jeg da har 2 “servere”?

-Tenkte å la den stå inne i “tv-skapet” så det er fint om den ikke er alt for stor og heller ikke av de mest “støysomme”.

-Ettersom jeg ikke er altfor kyndig bør jeg ha en som nærmest er “plug and play”, i hvert fall av de enklere modellene.

-Den bør også ha et greit oppsett slik at jeg kan logge meg på uannsett hvor jeg er i verden, om dette da er mulig.

-gjerne mulighet for tilgang via app

Nasen trenger for så vidt ikke å ha en masse muligheter, viktigste er arkivering og tilgang på dette både lokalt og “globalt“.

Pris ikke avgjørende, men selvfølgelig mest kvalitet for minst mulig penge-)

Finnes denne?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Du kan i utgangspunktet klart begynne med en av de tre jeg listet opp. Kobler du opp en USB-disk så kan du bruke den til backup. Dvs da har du orginalene på NASen (tilgjengelig for alle) og en backup på en USB-disk. Fordelen med en backup på løs disk er at du kan legge den i f.eks brannskap, ta den ut en gang i uka og oppdatere backupen).

 

Men skal man virkelig sikre bilder, så kan det være lurt å ha en backup på nettet. Tilfelle brann/tyveri. Jeg har pga jobb 3 stk servere på ulike lokasjoner (NAS+) så jeg kan bare speile nnhold.

 

Neste trinn - og med mer mulighet til kapasitet er å gå for NAS med utskiftbare disker. De finnes fra maskiner med 2 disker opp til svært mange. I utgangspunktet er disse noe mer krevende å sette opp. Primært anbefales QNAP og Synology blant disse. Men NetGear må også tas med i feltet.

 

Prisene på disse er vanligvis oppgitt uten disk, og kjøper man en 2 disk versjon kan man begynne med en disk og utvide med en disk senere. Backup bør uansett være på en "løs" disk og ikke på disk nr 2 i en boks. NASene er uansett ikke store, vanlig mål for en 4 disk NAS er 17 x 18 x 24 cm.

 

Neste er å gå for en liten server, f.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649780. Bruker man Windows Home Server eller et annet OS spesifisert for hjemmeserver er dette en ennå mer fleksibel løsning. Men med ulemepen litt mer arbeid.

 

Men i utgangspunktet kan du starte med en av de nevnte 1 disk NAS-ene + en USB-disk til backup. Det burde holde en stund framover, og så kan du vurdere behovet ditt når du faktisk ser hvor mye du lagre.

Lenke til kommentar

Høres fornuftig ut å starte med en av de 3 for så å se ann :) Synes denne virker veldig spennende, om du ikke synes jeg heller burde gå for en annen....

https://www.amentio.no/amentio/default.asp?page=vare&produsentID=STAM3000200&ref=Kelkoo&&utm_source=Kelkoo.no&utm_medium=cpc&utm_campaign=STAM3000200&utm_source=kelkoono&utm_medium=cpc&utm_campaign=kelkooclick&utm_term=SEAGATE+Harddisk+3TB+External+FreeAgent+

 

Ettersom jeg ikke er spesielt skarp i engelsk heller har jeg ikke funnet ut av det enda, men denne kan settes opp slik at jeg kan logge meg på fra hvor som helst i verden, uten noe egen hjemmeside el?

 

Og støtter denne app?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Den har app for iPhone, iPad og Android.

Den støtter TimeMachine

Du kan ha tilgang over hele verden via Seagate Share.

 

Du kan måtte betale en årlig sum for all funksjonalitet knyttet til Seagate Share etc. Det står noe i de linkene fra Smallnetbuilder.

 

Alle detaljer er i manualene jeg viste til overfor. Har ikke funnet noen norsk versjon.

Lenke til kommentar

så på en test at Western Digital var veldig lett i bruk, med tilgang fra nett og via app, problemet var at den manglet usb . Gjelder dette alle av dette fabrikatet?

Finnes det likevel muligheter for å sikkerhetskopiere fra nas til usb hardisk, kanskje via pc, eller blir dette gående veldig tregt?

Endret av Allak
Lenke til kommentar

Tror ikke det er markant forskjell i brukevennligheten til Western Digital og Seagate. Ingen av de enkle WD løsningene har USB. Den eneste av de jeg har nevnt som er vanskeligere å sette opp er Iomega sin, og heller ikke den er svært vanskelig.

 

Ja man kan kopiere via PC, men jeg ville ikke valgt noen uten USB. Med USB har du gitt deg langt større muligheter og fleksibilitet.

Lenke til kommentar

Ja, jeg tar poenget ditt, et veldig godt et! Jeg ble et øyeblikk revet med da jeg en leste en test der det fremsto nærmest som bestmor skulle greid dette, hehe. Men som du sier er vel ikke den seagaten jeg linket til noe særlig verre :)

 

At den støtter time machine, betyr det apple maskiner?

Dette at en mulligens må betale en årlig sum for bruk av all funksjonalitet for Seagate Share, gjelder det for tilgang via nett eller er det flere muligheter, i såfall vet du hvor stor summen er, og er dette vanlig blant flere fabrikanter?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...