Gå til innhold

Ølbryggertråden

Gouldfan

Anbefalte innlegg

Da ble det kjøpt inn ingredienser til en single hop IPA med citra. Ble ekstrakt med litt ekstra spesialmalt da jeg skal gi søstersen et introkurs i brygging på denne batchen og whole grain lett blir litt omfattende for en nybegynner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kinn brygger jo med åpne kar. Men de har nok strenge krav til sterile produksjonslokaler. Men det er nok risikabelt lell, for man må stole på alle ledd i produksjonen. Jeg har i ungdommen jobbet i näringsbransjen med såkalte rene sider. Det var for å si det sånn ikke alltid at alle var like flinke til å fölge "instruks"......

Vær klar over at de kun har ølet i åpne kar de første dagene - stormgjæringen - deretter går de i me lukkede kar.

Samme prinsipp gjelder for brygging hjemme - de første dagene er det lite behov for gjærlås - så lenge dunken står på et rent og støvfritt sted. Selv legger jeg bare en tapebit løst over og setter på gjærlås senere - gjerne ved omtapping til nytt kar.

Lenke til kommentar

Kinn brygger jo med åpne kar. Men de har nok strenge krav til sterile produksjonslokaler. Men det er nok risikabelt lell, for man må stole på alle ledd i produksjonen. Jeg har i ungdommen jobbet i näringsbransjen med såkalte rene sider. Det var for å si det sånn ikke alltid at alle var like flinke til å fölge "instruks"......

Vær klar over at de kun har ølet i åpne kar de første dagene - stormgjæringen - deretter går de i me lukkede kar.

Samme prinsipp gjelder for brygging hjemme - de første dagene er det lite behov for gjærlås - så lenge dunken står på et rent og støvfritt sted. Selv legger jeg bare en tapebit løst over og setter på gjærlås senere - gjerne ved omtapping til nytt kar.

I see, det viste jeg faktisk ikke, mener du infeksjonsfaren er minst under stormgjæringen? Trodde det var omvendt..

Lenke til kommentar

Fikk et tips om å dra på dagligvarebutikk hvor de tar i mot pant. Der kan man visst få kjøpt en kasse full av tomme brukte glassflasker til å tappe ølet på. Har noen erfaring med dette? Jeg synes det høres litt ekkelt ut ettersom man ikke vet hva som har vært i kontakt med flaskene. Hvordan kan man få det skikkelig rent?

No problema zalo ogklor eller Starsan fjerner alt.

Husk at Starsan ikke er laget for fjerning, men for desinfesering, og det som ikke er rent blir ikke desinfisert.

Selv bruker jeg klorbasert vaskemiddel for brygging (Youngs) og deretter Starsan.

Lenke til kommentar

I see, det viste jeg faktisk ikke, mener du infeksjonsfaren er minst under stormgjæringen? Trodde det var omvendt..

Infeksjonsfaren er nok større en om en kjører med lukket hele tiden ja, men Espen Lothe vil ha frem diverse smaker og vil høste gjær fra toppen. Dermed må han begynne med åpne tanker.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Noen her som har prøvd Saga alkoholmeter fra Europris. Tenkte det var greit å vite eksakt hvor mye % jeg hadde fått, men uansett hva jeg måler så står den på null. Den ser sånn ut.

alkohol.jpg

Alkometer fungerer bare for "ren" alkohol.

Test den gjerne med litt vann for deretter å ta litt sukker i - og du vil se at "alkoholinnholdet" i vannet går ned.

For øl og vin måles tettheten, ved hjelp av hydrometer/oechslevekt, før og etter gjæring og alkoholinnholdet gis (ca.) av forsjellen på disse.

http://www.howtobrew.com/appendices/appendixA.html

Vær OBS på at denne beskriver beregninger i temperatur i målt medium utfra kalibrering for 15 gr, mens det er 20 gr. som er den vanlige kalibreringen i Norge.

Endret av StoreMyen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk et tips om å dra på dagligvarebutikk hvor de tar i mot pant. Der kan man visst få kjøpt en kasse full av tomme brukte glassflasker til å tappe ølet på. Har noen erfaring med dette? Jeg synes det høres litt ekkelt ut ettersom man ikke vet hva som har vært i kontakt med flaskene. Hvordan kan man få det skikkelig rent?

No problema zalo ogklor eller Starsan fjerner alt.

Husk at Starsan ikke er laget for fjerning, men for desinfesering, og det som ikke er rent blir ikke desinfisert.

Selv bruker jeg klorbasert vaskemiddel for brygging (Youngs) og deretter Starsan.

Ja det er bare bra å være ekstra nøye som du sier, Man må sef fjerne alt. Jeg tror det er litt bakdelen med Starsan, at folk gjør det litt for lettvint siden de har Starsan, og at de ikke får fjernet alt.

Lenke til kommentar

Bør kanskje si litt hva slags øl du brygger etc...

Lager. Har stått i romtemp. og mørkt rom i snart to uker.

Da er det ikke Lager men Ale. Ale har litt mer fyldig og som du sier gjærsmak, Jeg synes det smaker godt, men folk som liker pils og lager synes kanskje det blir litt for mye. Det blir ale i romtemperatur.

Lager skal lagres lavere enn romtemperatur. Vanskelig nå på sommeren, et vinskap eller en fuktkjeller er kanskje et alternativ.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Hvis det er brukt lager-gjær, så er det vel fortsatt en lager og ikke en ale ;) Men det er en lager som er gjæret på feil temperatur. For høy temperatur, særlig under første del av gjæringen, gir en del usmaker i ølet.

Nix.. Ale er overgjæret, dvs i høyere temperatur enn pils/lager.

Da får du Ale, det er samma hva slags gjær eller ingredienser du lager. Det er gjæringstemperaturen som bestemmer hva du får.

Pils er undergjæret i lavere temperatur.

Lenke til kommentar

Hvis det er brukt lager-gjær, så er det vel fortsatt en lager og ikke en ale ;) Men det er en lager som er gjæret på feil temperatur. For høy temperatur, særlig under første del av gjæringen, gir en del usmaker i ølet.

Samtidig er det nettopp denne metoden som brukes for å lage Steam Beer, og der er det som regel lite med usmak.

På den annen side igjen har min lager (eneste til nå), som jeg gjæret på 15 gr. en irriterende metallsmak. Eller mer presist hadde den det sit jeg smakte på den og jeg håper den har trukket seg stille tilbake nå når pilsen har stått 4 uker til i kjøleskapet på hytten.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Nix.. Ale er overgjæret, dvs i høyere temperatur enn pils/lager.

Da får du Ale, det er samma hva slags gjær eller ingredienser du lager. Det er gjæringstemperaturen som bestemmer hva du får.

Pils er undergjæret i lavere temperatur.

Det er gjærtypen som avgjør.

Over og Under kommer av hvordan gjæren oppfører seg under gjæringen og ikke om det er over eller under en gitt temperatur.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Da har jeg satt min første batch ( i går kveld ). Enkleste sort nå i starten. Et Brewmart Mexican Style kit fra Europris med 1kg Beer Enhancer som søtstoff (50% lys spraymalt og 50% fruktsukker). Det var en tilfredsstillende klukking fra gjærlåsen da jeg sjekket i dag, med et ikke alt for infernalsk tempo etter hva magefølelsen sier. Det står i kjeller'n og godgjør seg oppå en arbeidsbenk så jeg skal slippe å flytte det for å tappe når den tida kommer.

Her er en (amatørmessig filmet) video av batch 1 etter sitt første døgn i gjæringskaret:

Lenke til kommentar

Da har jeg satt min første batch ( i går kveld ). Enkleste sort nå i starten. Et Brewmart Mexican Style kit fra Europris med 1kg Beer Enhancer som søtstoff (50% lys spraymalt og 50% fruktsukker). Det var en tilfredsstillende klukking fra gjærlåsen da jeg sjekket i dag, med et ikke alt for infernalsk tempo etter hva magefølelsen sier. Det står i kjeller'n og godgjør seg oppå en arbeidsbenk så jeg skal slippe å flytte det for å tappe når den tida kommer.

Her er en (amatørmessig filmet) video av batch 1 etter sitt første døgn i gjæringskaret:

Jeg brukte den samme Beer Enhancer, og litt ekstra fruktsukker, men jeg tror desverre dette er litt for lite mat for brygget. Jeg kommer til å bruke mer fruktsukker tilsatt eller spraymalt neste gang.

Er det bare malt som gir mindre futt, eller gjelder dette spraymalt også? For jeg har hørt at man trenger mer tilskudd om man bruker malt, iforhold til sukker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...