Gå til innhold

Ølbryggertråden

Gouldfan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Fikk et tips om å dra på dagligvarebutikk hvor de tar i mot pant. Der kan man visst få kjøpt en kasse full av tomme brukte glassflasker til å tappe ølet på. Har noen erfaring med dette? Jeg synes det høres litt ekkelt ut ettersom man ikke vet hva som har vært i kontakt med flaskene. Hvordan kan man få det skikkelig rent?

Lenke til kommentar

Fikk et tips om å dra på dagligvarebutikk hvor de tar i mot pant. Der kan man visst få kjøpt en kasse full av tomme brukte glassflasker til å tappe ølet på. Har noen erfaring med dette? Jeg synes det høres litt ekkelt ut ettersom man ikke vet hva som har vært i kontakt med flaskene. Hvordan kan man få det skikkelig rent?

No problema zalo ogklor eller Starsan fjerner alt.
Lenke til kommentar

Har kjøpt tomflasker mange ganger, det einaste problemet eg har opplevd er at ho bak kassa stussa litt på korleis ho skulle slå det inn på kassa. Men det går heilt fint.

Billig er det også 24 kr i flaskepant og 16 kr for ølkassa.

Vask er ikkje noke problem, etikettane løsner lett. Kan av og til være sneiper i flaskene, men det er lett å få dei ut. Du kan også berre plukke dei flaskene som ser bra ut.

Reingjeringa gjer eg ved å fyrst skylle flaskene, Deretter legg eg flaskene i såpevatn ei stund. Derettet skyller eg dei og steiker flaskene på 200 grader i eit kvarter. Då er dei heilt sterile. Du får 24 flasker i ovnen om du stabler dei fint.

Når flaskene har blitt kalde så tar du dei ut, det kan være lurt å sjå ned i flaskene for å være sikker på at det ikkje ligg igjen fastbrente gjærrestar og liknande, men det har mest med at det ikkje ser fint ut om det ligg igjen noke i botnen av flaska.

Lenke til kommentar

Da var en ekstra humlet og tørrhumlet Brownale flasket.

Endte opp med 41 halvlitere og smakte før jeg flasket... kjempegodt og null tegn til infeksjon. Kloring funker fjell hver gang.

FG var såvidt under flaskingtegnet, turte ikke måle OG siden jeg var redd for infeksjon. Vi hev inn masse spraymalt og druesukker og en ekstra slump druesukker så alkoholen er nok høy nok.

Perfekt, bare håper ingenting eksploderer på gjesterommet, men jeg er også overnervøs for alt da...

Blir nok helt ypperlig brygg. :D

Lenke til kommentar

Lurte på om det går greit å bruke sukkerbiter i flaskene for å skape kullsyre. Er en sukkerbit for mye sukker på en 0,33 flaske?

Edit: Brygger lager.

Det er det som er lettest og sikrest, og alle jeg kjenner inkludert meg selv gjør det. Men på HALVLITERSFLASKER. på 0,33 blir det mer kullsyre og kan bruse over. Men det har jeg ikke tenkt på siden jeg kjører 0,5 selv.

Lenke til kommentar

Noen her som har prøvd Saga alkoholmeter fra Europris. Tenkte det var greit å vite eksakt hvor mye % jeg hadde fått, men uansett hva jeg måler så står den på null. Den ser sånn ut.

alkohol.jpg

Hehe har den, du må måle før du gjærer og etter gjæring før flasking. Sånn finner du ut alkoholen. Dette regner du så ut med formelen, eller som jeg bare bruker alkoholregning på internet.

Tror det er riktig at måleren skal stå på 0 eller bottling når det er ferdig.

Målingen først før gjæring kaller vi OG Original Gravity. Målingen til slutt kaller vi FG final Gravity.

Sitter på kafe, så ikke sikkert alt jeg nevner er helt korrekt, men andre får rette om noe av det jeg sier er feil. Jeg er bare en fornøyd hobbyamatør. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det står at hver sukkerbit er 2,1 gram. Kan vel ikke være for mye? Man har vel rundt 6 gram på literen?

uans råder jeg til å bruke sukkerbit. Enklere enn å veie opp sukker som blir unøyaktig. Sukkerbit i 0,33 går nok greit, men d blir mer kullsyre.
Lenke til kommentar

Det står at hver sukkerbit er 2,1 gram. Kan vel ikke være for mye? Man har vel rundt 6 gram på literen?

uans råder jeg til å bruke sukkerbit. Enklere enn å veie opp sukker som blir unøyaktig. Sukkerbit i 0,33 går nok greit, men d blir mer kullsyre.

Helt topp. Gikk for sukkebiter, og fikk flaska 75 flasker ;) Nå får det stå og godgjøre seg i 14 dager.

Lenke til kommentar

Fikk tappet IPAen min på flasker i går :)

Vi tok ingen prøvesmaking, men det luktet IPA av brygget. Hadde forventet at det skulle være litt klarere enn hva det var når vi tappet det. Det så var nesten litt weisbier aktig, bare litt brunere enn vanlig weisbier. Blir det klarere om 2 uker når kullsyren kommer? Kan det hende noe gikk galt under gjæringen?

Lenke til kommentar

Om flaskene får stå rolig så legger grumset seg som sedimenter på bunnen i flaska, vil anbefale deg å bruke klaringsmiddel som Irish Moss neste gang for å få klarere øl.

Det er garantert ikke noe galt med ølet og noe gjær(grums) må du få med over i flaska for å få kullsyre på ølet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hvor sannsynlig er det at jeg har laget øl uten alkohol dersom jeg har fulgt oppskriften til punkt og prikke + vært svært, svært renslig underveis? Er fortsatt litt satt ut av at alkomåleren viste 0 da jeg satte den i. Blir kjipt om litt dersom jeg klinker nedpå 10 øl og ikke kjenner noe.

Lenke til kommentar

Så godt som usansynlig, som det er sagt her så måler du ikke alkoholstyrke med denne måleren, den er for å måle hvor "tykt" ølet er før og etter gjæring hvor da sukkerstoffene gjør ølet tykkere slik at den flyter høyere.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Med mindre du har klart å drepe gjæra på ein eller anna måte så vil det være alkohol i ølet.

Du vil uansett merke dette når du åpner den fyrste flaska som du har hatt sukker på. Det vil ikkje kunne danne seg kullsyre dersom gjæra ikkje har fungert.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så godt som usansynlig, som det er sagt her så måler du ikke alkoholstyrke med denne måleren, den er for å måle hvor "tykt" ølet er før og etter gjæring hvor da sukkerstoffene gjør ølet tykkere slik at den flyter høyere.

Med mindre du har klart å drepe gjæra på ein eller anna måte så vil det være alkohol i ølet.

Du vil uansett merke dette når du åpner den fyrste flaska som du har hatt sukker på. Det vil ikkje kunne danne seg kullsyre dersom gjæra ikkje har fungert.

Tusen takk for svar :) Da ordner dette her seg ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...