Gå til innhold

Ølbryggertråden

Gouldfan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hentet noen flasker av ølet vi brygget for en måned siden, men jeg ser i toppen av flasken at det ligger et "flak" der. Hva er det for noe? Kjenner jeg ble litt skeptisk til å drikke det :wee:

Ville ikke brydd meg kan være humle eller gjær. Mitt stikkord til hjemmebrygg. Ikke vær pingle :) . I ekte øl som poløl og hjemmebrygg har gjær og humlerester. Smak da vel, er det god smak så lukk øynene og nyt...

• Liker 2
Lenke til kommentar

Da har jeg og romkameraten min investert i et dugenes ølbryggingssett, samt nok malt til 100L øl :)

På søndag braker det løs med 2 batches :D

Har et par spørsmål til dere som har gjort dette før:

Vi kjøpte ikke noen pumpe til dette. Holder det at ved vørtersirkulasjon at vi tømmer vørter i en panne/flaske og så hiver det til på toppen igjen? (ja, vet at dette må vi stå å gjøre i 1-2 timer -_-)

Hva er beste måten å få ølet fra gjæringsbøtten over på flasker? Vi har relativt enkle 30L bøtter uten kran, og ikke noe utstyr for å få dette tappet på flasker. Det jeg tenkte var å kjøpe en slik plastskje man finner i båter for å tømme ut vann, sette en trakt på flaskene og fylle på den måten. Vil dette fungere bra?

Er det noen som vet om man kan kjøpe/lage etiketter til flaskene man fyller på?

Å lage et motiv i paint og printe ut på A4 ark og bruke universallim blir fort veldig dyrt. Noen som har erfaring med etiketter? :)

Lenke til kommentar

Da har jeg og romkameraten min investert i et dugenes ølbryggingssett, samt nok malt til 100L øl :)

Vi kjøpte ikke noen pumpe til dette. Holder det at ved vørtersirkulasjon at vi tømmer vørter i en panne/flaske og så hiver det til på toppen igjen? (ja, vet at dette må vi stå å gjøre i 1-2 timer -_-)

Hva er beste måten å få ølet fra gjæringsbøtten over på flasker? Vi har relativt enkle 30L bøtter uten kran, og ikke noe utstyr for å få dette tappet på flasker. Det jeg tenkte var å kjøpe en slik plastskje man finner i båter for å tømme ut vann, sette en trakt på flaskene og fylle på den måten. Vil dette fungere bra?

Å lage et motiv i paint og printe ut på A4 ark og bruke universallim blir fort veldig dyrt. Noen som har erfaring med etiketter? :)

Du trenger vel en hevert med pumpe helst, får kjöpt sånt enkelt og blir mindre söl og mer kontrollert. Da kan du stoppe heverten når flasken er nesten full. Du må ha litt luft på toppen som normalt öl på flaske har. Etiketter bruker ikke jeg men ser at mange andre bruker det.

Du trenger vel ikke vörtersirkulasjon,,, bare å ha vörteren rent og helle over på gjäringsdunk. Mulig jeg misforstod hva du mente.

Storemyen vet sikkert mer om de andre tingene du nevnte, feks etikett og vörterbehandling. Jeg brygger bare helt basic med kits...

Lenke til kommentar

Etiketter er veldig enkelt å lage. Først designer du etiketten din - i Photoshop går det an å lage et A4-dokument slik at man får for eksempel 8x2 etiketter på et ark, og så skriver du ut. Guider for akkurat dette finner du sikkert på nett.

Deretter klipper du ut alle etikettene som du har skrevet ut med helt vanlig hvitt papir. Så kommer det enkleste, og det er å feste lappene på flaska. Helt vanlig rent vann fungerer som lim. Fukt yttersiden av flaska litt akkurat der lappen skal være, alternativt fukt baksiden av lappen, og så klistrer du den på og setter flaska til lagring. Ferdig. Jeg har lest at noen bruker melk og at det da sitter enda bedre, men jeg har bare brukt vann og det ble veldig, veldig bra. Det ser helt ut som ekte etiketter, og lar seg rive vekk enklere enn butikk-etiketter, noe som er kjekt siden du vil bruke flaska på nytt for å lage nytt øl.

Lenke til kommentar

Fant frem en flaske fra i fjor. Skammelig nok min første og hittil eneste batch. :p

Her er bilder av flaske med etikett. Merk at denne har stått på i over et år:

Sånn ser etiketten ut:UGUrZkpy.jpeg

Og sånn ser det ut etter at jeg har begynt å ta den av. Den løsner ikke av seg selv, man må pirke i et av hjørnene noen ganger før det løsner. Det lille som blir igjen av papir vasker man fort av!

b2ZHWEhE.jpeg

Kan også meddele at innholder smaker cirka det samme som det gjorde for tolv måneder siden. Terningkast 2 - det går ned, men bare så vidt. :D

EDIT: I nederste høyre hjørne står det "Mai 2013", men det vises ikke på bildet. Det er tappedatoen, og det må man nesten ha med på etiketten.

Endret av BALT3
Lenke til kommentar

Du trenger vel en hevert med pumpe helst, får kjöpt sånt enkelt og blir mindre söl og mer kontrollert. Da kan du stoppe heverten når flasken er nesten full. Du må ha litt luft på toppen som normalt öl på flaske har. Etiketter bruker ikke jeg men ser at mange andre bruker det.

Du trenger vel ikke vörtersirkulasjon,,, bare å ha vörteren rent og helle over på gjäringsdunk. Mulig jeg misforstod hva du mente.

Storemyen vet sikkert mer om de andre tingene du nevnte, feks etikett og vörterbehandling. Jeg brygger bare helt basic med kits...

Kall meg idiot, men hva er en hevert? :hmm: Har du kanskje en konkret vare som jeg kan kjøpe på nettet som du kan henvise meg til? Helst en som ikke koster all verdens.

har sett på youtube videoer og oppskrifter at de driver med sirkulasjon av vørteren... Så lenge man er flink å røre burde vel dette egentlig holde?

Etiketter er veldig enkelt å lage. Først designer du etiketten din - i Photoshop går det an å lage et A4-dokument slik at man får for eksempel 8x2 etiketter på et ark, og så skriver du ut. Guider for akkurat dette finner du sikkert på nett.

Deretter klipper du ut alle etikettene som du har skrevet ut med helt vanlig hvitt papir. Så kommer det enkleste, og det er å feste lappene på flaska. Helt vanlig rent vann fungerer som lim. Fukt yttersiden av flaska litt akkurat der lappen skal være, alternativt fukt baksiden av lappen, og så klistrer du den på og setter flaska til lagring. Ferdig. Jeg har lest at noen bruker melk og at det da sitter enda bedre, men jeg har bare brukt vann og det ble veldig, veldig bra. Det ser helt ut som ekte etiketter, og lar seg rive vekk enklere enn butikk-etiketter, noe som er kjekt siden du vil bruke flaska på nytt for å lage nytt øl.

Ser ut som greie etiketter :) Blir det ikke mye utgifter i blekk om man skal ha 50-100 etiketter, alle i farge? Om man bruker blekkprinter blir vel fargene smørt utover straks arket blir vått eller?

Lenke til kommentar

Jeg mener å huske at jeg tjuvlånte laserprinteren på jobb. For 50-100 etiketter trenger du mellom 7 og 13 A4-ark om du har 8x2 etiketter per ark, det blir ikke rare utgiftene selv om du bruker blekkskriver... Og jeg tror fargene holder seg fint selv med blekk. Det skader jo ikke å prøve. ;)

Lenke til kommentar

Kall meg idiot, men hva er en hevert? :hmm: Har du kanskje en konkret vare som jeg kan kjøpe på nettet som du kan henvise meg til? Helst en som ikke koster all verdens.

har sett på youtube videoer og oppskrifter at de driver med sirkulasjon av vørteren... Så lenge man er flink å røre burde vel dette egentlig holde?

Ser ut som greie etiketter :) Blir det ikke mye utgifter i blekk om man skal ha 50-100 etiketter, alle i farge? Om man bruker blekkprinter blir vel fargene smørt utover straks arket blir vått eller?

Hehehe, vet du ikke hva en hevert er?

Vel vel, det er en teknikk som får veske opp fra noe ved hjelp av trykk tror jeg. Jeg er ikke fysiker så litt rart å forklare. Men si du har et fat/Tönne med bensin, alkohol what ever. Dersom du suger eller pumper opp veske til det går ned igjen feks i en slange.. Så vil da vesken fortsette å renne ned helt til du fysisk stanser den.....

Pröv det ut... Det er det samme trikset kjeltringer bruker på bensinstasjonene når de stjeler bensin. Slaskene hopper på slangen og skaper "hevert". Sef kriminelt, kjente en kamerat i hjemmevernet/forsvaret med Essostasjon som tapte 100000-200000 er av kroner hvert år på sånne kjeltringstreker. Nå med Rumenerne så er det sikkert helt ekstremt.

Ja altså ikke vär kjeltring, men kjöp en hevert og pröv prinsippet. Du får hevert på Europris også, men anbefaler at du kjöper en med manuell pumpe, for ellers må du jo bruke pust og det er ikke 100% trygt iforhold til ölet.

Det å helle öl over i flasker sånn som du foreslo er veldig slitsomt og klinete, skaff en slange eller helst en hevertslange med manuell pumpe.

http://bryggeland.no/bryggeutstyr/heverter-og-tilbehor/automatisk-hevert.html

Den heverten her ser bra ut, uten at jeg har den selv.... i prinsippet kan du bruke en hvilken som helst tynn slange også, men det er risikabelt for du må enten pumpe med föttene eller huff pust....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

I dag brygget vi vår første batch :)

Alt fungerte fint, men det "plopper" ikke fra gjærlåsen :O

Er det etter en viss tid det skal begynne å gjære, eller burde man merket det umiddelbart?

Det varierer veldig fra gang til gang, fordi gjær oppfører seg forskjellig fra hver gang. Det har også noe å si hvordan du starter gjæren, og så lønner det seg alltid å riste dunken godt en lang stund, det hjelper gjæren igang.

Her startet det å putre fælt bare etter noen timer, det gjorde det forrige gang også. Men de to gangene før så tok det lang tid. Litt over en dag tror jeg...

Jeg starter gjæren i en halvlitershaker med lunkent ca 40 grader rent kokt avkjølt vann og lar gjærblandingen hvile i ro i ca 15 minutter. Så rister jeg shakeren kraftig i ca 20 sekunder. Deretter heller jeg gjæren i dunken med vørter/brygg og rister så dunken kraftig for å mikse og hjelpe gjæren. VIKTIG brygget MÅ senke temperatur til ca 18-23 grader Cecilius FØR du blander inn gjæren. Dersom temperatur er for høy kan gjæren dø. Så termometer må du ha. Temperaturen på ølen bør heller ikke variere for mye fra 18-23 grader. Det er ca vanlig romtemperatur. På sommer bør den stå et rel kjølig rom. På vinter bør den ofte stå et sted det er litt varmere altså romtemperatur ca 18-23.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Har fulgt disse stegene. Satser på det begynner å gjære over natten, eller i overmorgen.

Hvorfor dør gjæren i brygg som er 30C men ikke i en shaker som er 40C ? :O

Hehe, dette er bare instruksen jeg har fått på ölet for å starte gjären.

Men dersom gjär holder 30 grader lenge så er ikke det bra for smak, men 40 grader i 15 min for å sette igang prosessen er vel ok.

Dette er hva Wiki sier.. http://no.wikipedia.org/wiki/Gj%C3%A6r

Jeg er ikke ekspert men fölger instruksen for gjär på pakken, resten av bryggingen bestemmer jeg selv og går imot etiketten.... Eksempler på det er sukker.... NJet

kok opp tre liter vann og bland brygget med..... .Njet

Jeg koker sammen masse malt. vann og humle, humler helt til slutt også, avkjöler og tilsetttter ölsettet, dette koker jeg ikke pga at humlen som er i settet fra för kan lide pga det.

Tror nok gjären din setter igang imorgen eller natten etter. Men jeg synes heller det er greit at det går litt rolig for seg, enn at det stormer så det blir klin.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Dersom det vil være temperatursvingninger under transporten (typisk at du må flytte dunken mellom to hus om vinteren) så kan det være lurt å pakke inn dunken i eit isolerande materiale slik at temperatursvingningane blir for store.

Temperaturen i det opprinnelige gjæringsrommet bør være forholdsvis likt temperaturen i det nye rommet.

Etter flyttinga kan du justere temperaturen litt forsiktig.

Gjæra er ikkje så glad i temperatursvingninger.

Lenke til kommentar

Joda, forskjellige typer gjær krever forskjellige temperaturer, men gjæra er ofte følsom for temperatursvingningar. For best effekt så vil dei fleste gjærtypane foretrekke å ligge i kroppstemperatur, men det er lett for at gjæra setter mykje smak dersom det er så varmt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...