Gå til innhold

Ølbryggertråden

Gouldfan

Anbefalte innlegg

• 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Jeg er iferd med å brygge julealen min.

Det er Muntons connoseurs brown ale som jeg har brygget før. Kjøpte også spraymalt og druesukker sekken de har på Europris, har litt humle og ekstra maltekstrakt.

Har også en krydred julemost av solbær og eple, kanel og ingefær som jeg tenkte å tilsette.

Spørsmålet jeg har, hvor mye av denne krydrete julesaften kan jeg tilsette for å få litt julesmak uten å ødelegge/overdøve et brygg på ca 23-24 liter?

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Litersprisen vil variere mykje med kva råvarer du bruker.

Ein sekk med malt (25kg) er nok til å brygge 100 liter. Ein slik sekk koster ca 400 kr.

Då får vi ein literspris på 4 kr per liter, men i tillegg så treng du litt hummle og gjær, samt straum for kokinga.

Så totalt sett så kan du nok presse prisen ned til ca 6-8 kr per liter.

Kjøper du ferdige sett eller malt i mindre kvantum så vil prisen sjølvsagt bli høgare.

Men personleg så vil eg anbefale at du ikkje ser så nøye på prisen dersom du vurderer å starte med heimebrygging. Dersom du rekner alt av utgifter inn så blir det dyrt øl. For det fyrste så kjem du til å bruke mykje på å kjøpe diverse utstyr, du får aldri nok utstyr og du vil alltid være ute etter å prøve noke nytt. I tillegg så kjem du til å eksperimentere med dyrare råvarer. Og for å toppe det heile så kjem du til å kjøpe mykje dyrt spesialøl i tillegg. Sjølv om eg mykje godt øl ståandes så kjøper eg alltid med meg nye øl som eg kjem over. Ikkje berre for å smake andre typer øl, men også for å hente inspirasjon til mitt neste brygg.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Jeg har brygget med ekstrakt et års tid med en 10L IKEA-kjele. Har fungert knall til små batcher. 8-12L Fyller opp med kaldt vann for å raskere kjøle ned vørteren. Regner det såklart inn i oppskriften, slik at jeg når ønsket bitterhet og OG.

Har nylig fått en 36L-kjele med tappekran (fra Bryggselv) og gleder meg til å prøve all-grain. Må også skaffe meg en spiralkjøler og noen meskeposer. Må også bruke opp maltekstrakten jeg har :)

Kjelen du linker til så faktisk ikke så ille ut, hvis den faktisk er tykkbunnet. Typiske hyttekjeler er gjerne tynnbunnet, da de egentlig kun er beregnet for oppvarming av vann. Med andre ord er det særdeles stor fare for at vørteren brenner seg i bunn av kjelen. Det gjelder da tilsynelatende ikke denne.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Stusser litt over et bryggesett der det står hvordan man skal starte Gjären....

Står at man skal blande ut gjären i 0,5dl lunkent 40 graders vann........

Dette må vel väre feil? De mener vel 5dl?

0,5 dl er jo ingenting. Har gjort det för men husker ikke hvordan jeg gjorde akkurat denne kickstarten.

Lenke til kommentar

Stormgjæringen er i full gang, men gjærlåsen har blitt oversvømt av skum og malt. Skal jeg bare la gjærlåsen stå sånn? Eller kan jeg rense den og sette tilbake? Hørt om mange andre dette har skjedd, men aldri opplevd det selv....

Lenke til kommentar

Eg hadde tatt den ut og skylt den i kokt vatn.

Så lenge gjærlåsen ikkje er tett så vil den fortsatt oppfylle funksjonen (sleppe ut overtrykket utan å sleppe støv inn), men det er ein marginal sjangs for at du kan få villgjær i malten som ligger i gjærlåsen, og som igjen havner i øla og øydelegg.

Så du må ikkje gjere noke, men eg hadde tatt den ut og vanska gjærlåsen, husk berre å legge noke midlertidig over luftholet akkurat medan du vansker gjærlåsen.

Lenke til kommentar

Eg hadde tatt den ut og skylt den i kokt vatn.

Så lenge gjærlåsen ikkje er tett så vil den fortsatt oppfylle funksjonen (sleppe ut overtrykket utan å sleppe støv inn), men det er ein marginal sjangs for at du kan få villgjær i malten som ligger i gjærlåsen, og som igjen havner i øla og øydelegg.

Så du må ikkje gjere noke, men eg hadde tatt den ut og vanska gjærlåsen, husk berre å legge noke midlertidig over luftholet akkurat medan du vansker gjærlåsen.

Hva skal jeg legge over?, plastfolie?? Skal jeg vaske med klor?

Lenke til kommentar

Nei det held å dekke til med noke som er reint, legg over eit lokk, eller eit reint kjøkkenhandlkle.

Plastfolie fungerer sjølvsagt også. Dersom du bruker mange timer på å vaske gjærlåsen så er det greit å bruke noke som "puster" enten eit tøystykke eller ein bomullsdott, men dette skal gå så fort at du kan godt tette holet heilt utan at det gjer noke.

Så vasker du gjærlåsen i vatn som har vært kokt, før du monterer gjærlåsen igjen med sterilt vatn inni.

Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så mangedobles risikoen for "infeksjon" det øyeblikket man tar av gjærlåsen for å rengjøre den. Hvordan noe skal komme igjennom gjærlåsen utenfra klarer jeg ikke å se for meg. Gjør vel heller ingenting om det har kommet litt malt inn i gjærlåsen.

Lenke til kommentar

Da er det gjort, men skjer det igjen så gjör jeg ikke noe med det. Er jo litt risk å komme borti det også selv om man er forsiktig.

Usj, ja håper det går bra. Brukte iallefall kokt vann.

Föler det er så mange potensielle farer nå at jeg tror ölet kanskje er/blir infisert.

Men igjen, det tenker jeg hver gang. Fordi det er alltid et eller annet kritisk punkt. Skulle hatt et laboratorium.

Bruker jo min pust til å få igang heverten för flasking.. også ikke helt greit.. skulle hatt en pumpe., men bruker endel klorin da....

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Slik jeg ser det, så mangedobles risikoen for "infeksjon" det øyeblikket man tar av gjærlåsen for å rengjøre den. Hvordan noe skal komme igjennom gjærlåsen utenfra klarer jeg ikke å se for meg. Gjør vel heller ingenting om det har kommet litt malt inn i gjærlåsen.

Når det kjem malt inni gjærlåsen så har maltrestane tilgang til luft som kan inneholde støv og bakterier. Det kan derfor gå villgjær i sjølve gjærlåsen dersom det ikkje er kun reint vatn i den.

Ved kraftig gjæring kan vatnet som er inne i gjærlåsen skvulpe over og ned i tanken.

Lenke til kommentar

Kinn brygger jo med åpne kar. Men de har nok strenge krav til sterile produksjonslokaler. Men det er nok risikabelt lell, for man må stole på alle ledd i produksjonen. Jeg har i ungdommen jobbet i näringsbransjen med såkalte rene sider. Det var for å si det sånn ikke alltid at alle var like flinke til å fölge "instruks"......

Lenke til kommentar

Kinn brygger jo med åpne kar. Men de har nok strenge krav til sterile produksjonslokaler. Men det er nok risikabelt lell, for man må stole på alle ledd i produksjonen. Jeg har i ungdommen jobbet i näringsbransjen med såkalte rene sider. Det var for å si det sånn ikke alltid at alle var like flinke til å fölge "instruks"......

Eg trur nok at rutinane er betre hos håndverksbryggerane, der er jo tross alt alle ansatte lidenskaplig opptatt av å lage godt øl.

19 åringen som kaster flesk i kjøttkverna for å lage pølser er nok ikkje like lidenskaplig opptatt av at resultatet skal heilt perfekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...