Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Trenger tips til humling av ekstraktsett.

 

Det neste ølet jeg skal brygge, blir nok en Cooper IPA, med 1,5kg ekstra maltekstrakt og humle. kanskje litt druesukker for ekstra styrke.

 

Humleblomst, pellets eller olje? Jeg vil altså tilføre humle til maltekstrakten for å få mer smak. Hvor lenge skal jeg koke det inn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Trenger tips til humling av ekstraktsett.

 

Det neste ølet jeg skal brygge, blir nok en Cooper IPA, med 1,5kg ekstra maltekstrakt og humle. kanskje litt druesukker for ekstra styrke.

 

Humleblomst, pellets eller olje? Jeg vil altså tilføre humle til maltekstrakten for å få mer smak. Hvor lenge skal jeg koke det inn?

Olje har jeg aldri prøvd. Men av blomst og pellets liker jeg sistnevnte best til koking, blomst best til tørrhumling. Grunnen er at blomsten trekker veldig mye væske under koking. Men den er bedre til tørrhumling fordi man da kan bruke humlepose.

 

Hvor lenge du skal koke humlen avhenger av hva slags smak du vil ha. Kort (0-10min) koketid gir aroma. Lang koketid gir bitterhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Olje har jeg aldri prøvd. Men av blomst og pellets liker jeg sistnevnte best til koking, blomst best til tørrhumling. Grunnen er at blomsten trekker veldig mye væske under koking. Men den er bedre til tørrhumling fordi man da kan bruke humlepose.

 

Hvor lenge du skal koke humlen avhenger av hva slags smak du vil ha. Kort (0-10min) koketid gir aroma. Lang koketid gir bitterhet.

 

 

Vil ha både aroma og bitterhet, skal tilsette dette i ekstra maltekstrakt da. Tror jeg bruker humlepose denne gang, for sistgang var det en del humlerester i ølet, ikke mye men liker ikke å risikere humlerester i ølet.

Lenke til kommentar

Lureer paa om den jordbaeroelen eg har satt kjem til aa bli ein anelse toerr... Kan eg tilsettje ein hundre gram laktose no som gjaeringa er fullfoert? Tenkte aa roere laktosen ut i ein halv kopp kokande vatn og la det kjoele ned foer eg roerer det inn i brygget. Nokon tankar om det?

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar

Lureer paa om den jordbaeroelen eg har satt kjem til aa bli ein anelse toerr... Kan eg tilsettje ein hundre gram laktose no som gjaeringa er fullfoert? Tenkte aa roere laktosen ut i ein halv kopp kokande vatn og la det kjoele ned foer eg roerer det inn i brygget. Nokon tankar om det?

 

 

Har du sett noe av dette? Ser ut som de moser jordbærene før de har de i sånn at det blir saft...

https://www.google.no/search?q=How+to+make+strawberry+beer&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:unofficial&client=firefox-nightly&gws_rd=cr

Lenke til kommentar

Smak på den først før du tilsetter noe. Fremgangsmåten hørtes fornuftig ut. Du kan vel tilsette det når du tilsetter sukkerlake for karboneringen. Sidenote: studerer du i Townsville?

 

Hoeyrest ut som ein god ide. Boer vel gaa fint aa tilsettje naar det skal paa flaske sidan det ikkje gjaerer, men eg bruker karboneringsdrops istaden for sukkerlake, saa det blir mindre risiko for utblaasning. Blir vel lettare aa berre helle det rett i toenna dersom det gaar bra? Tenkte aa roere det godt, og la staa eit par dagar i tilfelle eg noerer opp i noko som set igong gjaeringsprosessen igjen, ogsaa tilsettje klarningsmiddel og la det staa eit par dager til foer eg tapper.

 

Studerte eit og eit halvt aar i Townsville ja. No tek eg siste semester med valfag i Cairns. Har du studert her sjoelv?

 

 

 

Har du sett noe av dette? Ser ut som de moser jordbærene før de har de i sånn at det blir saft...

https://www.google.no/search?q=How+to+make+strawberry+beer&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:unofficial&client=firefox-nightly&gws_rd=cr

 

Jau, gjorde eindel bakgrunnresearch foer eg satte brygget. Ser ut til at det er mange forskjellige framgongsmaater folk gaar for. Baade koking, fysing og mosing. Valgte frysing sjoelv sidan det gjorde det enkelt aa sterilisere, og eg trur det var beste maaten aa ungaa uklarheit i det ferdige brygget (Maltrakterte stroempebuksa til dama og stappa den full i jordbaer).

Lenke til kommentar

Jepp. Rett fra dunken. Planen var aa la det staa nokre dagar foer eg flaskar ja. Hoeyrest ut som ein fin tur. Skal dog seiast at eg ikkje er ein kjempefan av Townsville (samanlikna med Cairns ivertfall). Magnetic island som du kan ta ferja til derifraa er derimot verdt eit besoek etter mi meining.

 

EDIT: Skal seiast at eg er nok ein smule partisk, sidan dama ikkje kunne faa jobb i Townsville og maatte flytte til Cairns, medan eg satt igjen saa... Australia er fint. Punktum. Men no gaar eg sikkert veldig off topic :p

Endret av Bonnskij
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Til min store overraskelse så var det ett ølbryggerlaug for studenter her i Bodø, så det skal jeg bli med på! Dette kan jeg ingenting om, så for øyeblikket vet jeg ikke helt hva jeg går til. Vi må kjøpe egne ingredienser, flasker og kork til ølet vi skal brygge og hvis jeg ikke kunne noe om ølbrygging så vet jeg i hvert fall ikke noe om hva jeg skal kjøpe inn for å kunne lage eget øl. Er det en type øl man burde ha som første brygg mtp vanskelighetsgrad? Er det noen som vil anbefale en nettbutikk hvor dette kan kjøpes?

 

Jeg er veldig glad i brown ale, porter og stout, så jeg håper på å få prøvd meg på det i tiden fremover. Blir det kanskje for vanskelig som første brygg? Mener å huske at jeg leste en plass at det kan være lurt å begynne med IPA/Pale Ale som første brygg siden det er litt enklere å få god smak på. Har ikke noe imot å lage IPA/Pale ale, det er godt det også, men favorittene er brown ale, porter og stout.

Lenke til kommentar

Til min store overraskelse så var det ett ølbryggerlaug for studenter her i Bodø, så det skal jeg bli med på! Dette kan jeg ingenting om, så for øyeblikket vet jeg ikke helt hva jeg går til. Vi må kjøpe egne ingredienser, flasker og kork til ølet vi skal brygge og hvis jeg ikke kunne noe om ølbrygging så vet jeg i hvert fall ikke noe om hva jeg skal kjøpe inn for å kunne lage eget øl. Er det en type øl man burde ha som første brygg mtp vanskelighetsgrad? Er det noen som vil anbefale en nettbutikk hvor dette kan kjøpes?

 

Jeg er veldig glad i brown ale, porter og stout, så jeg håper på å få prøvd meg på det i tiden fremover. Blir det kanskje for vanskelig som første brygg? Mener å huske at jeg leste en plass at det kan være lurt å begynne med IPA/Pale Ale som første brygg siden det er litt enklere å få god smak på. Har ikke noe imot å lage IPA/Pale ale, det er godt det også, men favorittene er brown ale, porter og stout.

Jeg kan varmt anbefale Muntons Connoisseurs Brown Ale settet som du får kjøpt på Europris. Anbefaler at du kjøper ekstra maltekstrakt 1,5 kg, ekstra humle til maltekstrakten og kanskje en slump sukker for ekstra boost 200-300gram.

 

Dersom du lar flaskene lagres noen måneder så får man nærmest himmelsk resultat. Kjempe enkelt..

Lenke til kommentar

Til min store overraskelse så var det ett ølbryggerlaug for studenter her i Bodø, så det skal jeg bli med på! Dette kan jeg ingenting om, så for øyeblikket vet jeg ikke helt hva jeg går til. Vi må kjøpe egne ingredienser, flasker og kork til ølet vi skal brygge og hvis jeg ikke kunne noe om ølbrygging så vet jeg i hvert fall ikke noe om hva jeg skal kjøpe inn for å kunne lage eget øl. Er det en type øl man burde ha som første brygg mtp vanskelighetsgrad? Er det noen som vil anbefale en nettbutikk hvor dette kan kjøpes?

 

Jeg er veldig glad i brown ale, porter og stout, så jeg håper på å få prøvd meg på det i tiden fremover. Blir det kanskje for vanskelig som første brygg? Mener å huske at jeg leste en plass at det kan være lurt å begynne med IPA/Pale Ale som første brygg siden det er litt enklere å få god smak på. Har ikke noe imot å lage IPA/Pale ale, det er godt det også, men favorittene er brown ale, porter og stout.

 

Kva utstyr har du tilgang til? Sidan du har fått beskjed om å kjøpe inn ingredienser og flasker så antar eg at bryggelauget har kjøpt inn diverse utstyr.

 

Å sette slike ferdige sett krever ikkje så mykje meir utstyr enn eit gjæringskar, men om du kjøper heil malt som du kverner sjølv og som du skal meske på forskjellige temperaturer så kreves det litt anna utstyr.

Personleg så synest eg at litt av sjarmen er å stå der med ein neve med korn i eine handa og ein neve med hummleblomst i andre handa.

 

 

Så dersom du i fyrste omgong sattser på å kjøpe inn eit ferdig sett så er det berre å ta det du har mest lyst på, det er vanskelig å dumme seg ut på ferdig sett.

Om du skal sette saman di eiga blanding av malt og sjølv velge ut kva hummle du skal bruke så vil eg anbefale å starte med noke som er litt ukomplisert. Pale Ale er eit greit valg då du får eit bra resultat sjølv om du kun bruker ein type malt og ein type hummle.

På mørkare øl så blir resultatet best med ein litt meir samansatt blanding av malt og hummle.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...