Valkyria Skrevet 20. august 2014 Del Skrevet 20. august 2014 Faen har blitt så sykt hooket på weisbier Den siste batchen jeg lagde er det beste ølet jeg noen sinne har smakt. Har ikke lyst å bruke apparatet mitt til annet framover. Har drukket det på daglig basis nå til middag og gjerne en til utpå kvelden. Skal fyre på med en Belgian wit på neste batch.Personlig foretrekker jeg uten appelsinskall. Lenke til kommentar
dePt Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Øl kan det bli, men ikkje store mengder. 5L batch? Humleskjema ? 5l testbatch for å se om jeg skal investere i ordentlig utstyr (50l) Med humleskjema regner jeg med at du mener hvor lenge hver type skal koke? Det har jeg liggende på beercalc. Navn på beercalc? Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 21. august 2014 Del Skrevet 21. august 2014 Bryg nr 46 amerikansk brown ale Lenke til kommentar
dePt Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Er ikke veldig erfaren i faget selv, men var ikke ibuen noe høy for å være brownale ? Spennende grainbill. Tilsatte du honningen fra 60 min eller senere? Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Jeg skal brygge i kveld eller i morgen. Lenke til kommentar
Glutar Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 (endret) Det var litt høy IBU for en brown ale ja. Det humleskjemaet passer vel bedre til en IPA? Endret 22. august 2014 av Glutar Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 (endret) Hvilke endringer ville du gjort på humleskjema? Endret 22. august 2014 av Panerai Lenke til kommentar
dePt Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 (endret) Bare å kalle det en IBA det Jeg liker humler med mindre sitrus preg i en brown ale enn de som er brukt i oppskriften, men det er meg. Endret 22. august 2014 av dePt Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Bare å kalle det en IBA det Jeg liker humler med mindre sitrus preg i en brown ale enn de som er brukt i oppskriften, men det er meg. Er det krise hvis jeg dropper honningen? Lenke til kommentar
dePt Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 (endret) Det kommer litt ann på... 45g Honning i 5l gir ca. 0003 "gravity points" dvs ca. 0.4% ABV i de endelige brygge ditt. Smaksmessig vil det avhenge av når du hadde tenkt å tilsette honningen. De sies at om du koker den i 60 min kunne man like gjerne tilsatt sukker. Mesteparten av smak og aroma vil da koke vekk. (Kilde: Har lest det på et forum )Tilsetter du den ved slutten av koketiden skal den bidra mer med smak. Jeg har brukt honning en gang tidligere. Da tynnet jeg den ut i vann og satte den i ovnen på 80 grader i 60 min for å drepe evt. bakterier. Så tilsette jeg det i gjæringskaret sammen med vørter, før gjæring. Du kan også tilsette de senere i gjæringsforløpet dersom problemet er at du mangler det i dag. Edit: Uansett vil jeg si at grainbil'en din inneholder så mye spesialmalt at det trolig ville "forsvunnet litt". Endret 22. august 2014 av dePt Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 22. august 2014 Del Skrevet 22. august 2014 Nok en bryggedag er over og jeg har satt mitt tredje brygg med APA, og for første gang kun malt og ingen maltekstrakt. Det ble aktivitet i gjærlåsen etter kun 4-5 timer, dette med en starter som har blitt ristet med ujevne mellomrom i 4 dager. Nå blir det tapping av en Imperial Stout og en American Amber Ale (antar jeg) i løpet av et par dager, før Aletoberfest settes om en god ukes tid. Er det noen her som har en god oppskrift (all-grain) på en Weisbier? For eksempel du, Valkyria? -Deluze Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Hvor finner man gode og billige gassbrennere? En vanlig 1,5kw plate var ikke nok. Hvor får man kjøpt 40l gryte billigst? Hvor mye vann begynner man normalt med når man brygger 25l? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 23. august 2014 Del Skrevet 23. august 2014 Ebay er nok svaret på i hvert fall kjele om ikke også brenner. Jeg kjøpte en kjele på 76L (20 US gallons) i stål til 100$. Hvor mye vann kommer an på en rekke ting, og jeg antar her at du tenker på BIAB. Da er et utgangspunkt: 25L + X L tapt i kjele + ca 1 L pr. kg malt + 5-15% avkok. X kg tapt i kjele er hotbreak, coldbreak, humle- og maltpartikler samt de dråpene du ikke får overført med mindre du heller alt i dunken. -Deluze Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Hvor finner man gode og billige gassbrennere? Søk på krabbekoker, men vær obs på at her snakker vi om solid effekt. Den fra Mekk oppgis f.eks. til 7 kW. Den er også beregnet for utebruk, eller i det minste god ventilasjon. I tillegg kommer selvsagt gasstankt og slanger. http://www.mekk.no/krabbekoker-htc008/ Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Hvor finner man gode og billige gassbrennere? Søk på krabbekoker, men vær obs på at her snakker vi om solid effekt. Den fra Mekk oppgis f.eks. til 7 kW. Den er også beregnet for utebruk, eller i det minste god ventilasjon. I tillegg kommer selvsagt gasstankt og slanger. http://www.mekk.no/krabbekoker-htc008/ Er en garasje godt nok ventilert? Brygget fra i går skjer det ikke så mye med? Det ser ikke ut til at gjæringa kommer i gang. Det stod litt kaldt (16 grader) i natt. Nå er det 21. Hva kan være feil? Er det noe jeg kan gjøre? Lenke til kommentar
dePt Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Gi det tid. Sjekk innom i morgen. Husk at manglende aktivitet i gjærlåsen ikke er synonymt med at det ikke gjærer. Lenke til kommentar
Simorinho Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Går det ann å bestille alt man trenger i en pakke til brygging? If not, hvor er det billigst å handle? utstyret altså Lenke til kommentar
Panerai Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Går det ann å bestille alt man trenger i en pakke til brygging? If not, hvor er det billigst å handle? utstyret altså Jeg handla alt på bryggselv sin butikk i Kristiansand. De har alt man trenger. Malt, humle gjær og bryggutstyr. De har butikk flere steder i landet. 1 Lenke til kommentar
Simorinho Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Da blir det nok en tur dit om ikke alt for lenge Lenke til kommentar
lambiks Skrevet 24. august 2014 Del Skrevet 24. august 2014 Jeg har vært nysgjerrig på dette med ølbrygging en stund, men jeg bor i leilighet i Oslo, så tilgangen til rom for gjæring og koking er heller laber. Vet dere om noen bryggelaug i Oslo som tar imot gjester? Jeg tenker på å kunne bidra til utgifter på råvarer og annet som koster penger per brygg, og så få være med noen med kunnskap når de brygger, samt få med meg noen flasker hjem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå