Gå til innhold

Ølbryggertråden


Gouldfan

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kult. IPA kan gjerne være litt amber. Da er det bare å smøre seg med tålmodighet i ca 2 uker til.

 

Hvordan har du humlet ølet?

 

Den ser ut til å bli ganske standard IPA farget nå faktisk.

 

Jeg brukte Coopers kit, så jeg kokte ca 4-5 liter vann hvor jeg hadde oppi spraymalten og heiv oppi 40g med Cascade i ca 7-8 minutter.

 

Reiser bort i halvannen uke nå, så det skal bli godt å smake på når jeg kommer hjem :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I dag er det dags for å brygge årets første juleale og andre brygging med ny kjele og ny kjøler. Kjelen har blitt isolert med et liggeunderlag siden sist og kjøleren har blitt justert på, og jeg håper det har gjort det hele et hakk bedre.

 

Forøvrig er det en "kopi" av Gahr's Andrimne Old Ale som blir brygget i dag hvor jeg benytter Maris Otter fremfor Pale Malt og Safale S-04 som gjær.

 

Årets andre juleale blir en krydret affære om et par uker tenker jeg.

 

-Deluze

Lenke til kommentar

I dag er det dags for å brygge årets første juleale og andre brygging med ny kjele og ny kjøler. Kjelen har blitt isolert med et liggeunderlag siden sist og kjøleren har blitt justert på, og jeg håper det har gjort det hele et hakk bedre.

 

Forøvrig er det en "kopi" av Gahr's Andrimne Old Ale som blir brygget i dag hvor jeg benytter Maris Otter fremfor Pale Malt og Safale S-04 som gjær.

 

Årets andre juleale blir en krydret affære om et par uker tenker jeg.

 

-Deluze

 

Høres snasent ut! Jeg regner med at Imperial'en min blir klar til en liten "Oktoberfest" som jeg skal lage til for noen danske venner. :) Så blir det å tenke på jule-ale her i gården også. Oppskriften har jeg fått fra en venn: DFA (Double Fisted Ale).

 

Kom og fortell oss hvordan dine to blir til slutt da!

Lenke til kommentar

Jeg skal komme tilbake med resultater, men det blir nok ikke før ute i desember.

 

Før den tid blir det en APA som vennegjengen har fått sansen for samt en Aletoberfest fra en episode av Chop & Brew.

 

DFA'en har jeg ingen erfaringer med, men det ser da ut til å kunne bli et meget interessant brygg. Jeg er en stor tilhenger av ølsett med noko attåt.

 

-Deluze

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tenkte å brygge en liten minibatch. 5-7,5liter. Jeg har konvertert oppskrifter på beercalc. Mine spørsmål.

1. Hvor mye gjær trenger jeg på en så liten batch.

2. Hvor mye vann må jeg begynne med hvis jeg vil ende opp på 7,5liter

3. Må jeg tilsette like mye sukker uansett type øl? Jeg tenker på karbonering.

Lenke til kommentar

1.

Det kommer an på forskellige ting, om du bruker tørrgjær eller ferskgjær, om du lager starter, hvor sterk øl du skal lage, etc. Det finnes kalkulatorer som kan regne dette ut for deg. Denne er mye brukt og funker strålende. http://www.mrmalty.com/calc/calc.html

 

2.

Det kommer an på bryggeutsyret ditt og hvor mye malt du bruker.

 

For eksempel hvis du ønsker å brygge 7.5 liter. Kan du gjøre utregningen slik.:

 

Ønsket batch size: 7.5 liter.

Mengde malt til mesking: 3kg (Kommer an på hvor sterk øl du skal lage)

 

Tap under mesking(1.1L/kg malt): 3L

Tap under kok (2L/h): 2L (kommer litt an på utsyr og hvor hard kok du kjører)

Vørter som ikke kommer over til gjæringskarret: 1L (kommer an på utstyr)

 

Vørter du må ha før koking: 7.5L + 2L(kok tap) + 1L(kjele tap) = 10.5L

 

Hvis du skal meske med malt må du regne ut hvor mye malt du trenger for å få riktig sukkerinnhold for den ølen du skal lage. Det er vanlig å meske med ca 3L vann / kg malt- Hvis du skal bruke 3kg malt starter du å meske med 9L(3*3) vann. Maltet vil absorbere ca 1.1L vann / kg malt, så etter mesking vil du da sitte igjen med ca 5.7L mesk. Vi har regnet ut at du trenger 10.5L før koking, så du må skylle med 10.5-5.7 = 4.8L vann.

 

Vann til mesking = 9L

Vann til skylling = 4.8L

 

3.

Jeg bruker denne kalklulatoren for å regne ut hvor mye sukker jeg trenger til karbonering http://www.homebrewdad.com/priming_sugar_calculator.php

Endret av Glutar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...