Gouldfan Skrevet 15. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2014 Europris pleier også å selge ølflasker, korker og korkemaskiner. Har hørt om et par som har klaget på lekasje på Europris sine korker. Når det gjelder korkemaskin anbefaler alle som har jobbet litt med dette bordmodellene. De er mer solide, korker bedre og en del av disse andre har problemer med "bjørnungene" (halsen på flasken hindrer god tilkniping.) Aboslutt et område der en kan spare seg til fant. Tilogmed et barn kan korke med Europris korker, korkeredskapet deres er solid, enkelt å bruke, skikkelig kvalitet og svært rimelig. Har laget mange batcher og aldri hatt snev av lekkasje, vil si det er like enkelt å korke som å jekke en øl. De du har hørt om må ha vært helt på trynet og gjort noe helt feil. Men da tviler jeg litt på deres IQ.. Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Denne tråden er jo feiende flott og all ting, men jeg funderer på om vi ikke skulle hatt et eget underforum for kategorien hjemmebrygging (altså ikke bare for øl, men vin og cider også). Da blir det kanskje lettere å finne frem hvis man har for eksempel en egen tråd for nybegynnere med guider og tips, en for utstyr av forskjellige slag, en for oppskrifter osv. Hva synes folket? Det virker på meg som om brygging ikke akkurat avtar som interesse blant det norske folk, så det kan kanskje være greit å ha en mer oversiktlig infrastruktur på et av de største forumene vi har. Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2014 Dersom mod ikke har noe imot det, så kan man gjerne bruke denne tråden til dette, og endre navn til Hjemmebrygging. Greit for meg.... Ellers kan de gjeldende lage nye tråder, som heter vinsetting, ciderbrygging... Personlig synes jeg det er best med en tråd som omhandler alt av hjemmebrygg. Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Det står som et forslag ut i fra personlige preferanser Meanwhile in the brewery... I dag stakk jeg innom apoteket og kjøpte 60ml sprøyte, og med den tok jeg en ny måling av jomfrubrygget mitt, og nå ble jeg nødt til å ta bilde av herligheten: Det må man vel si seg fornøyd med sånn i starten? Jeg tømte i meg de 60ml, og i dag smakte det enda bedre enn på mandag. Nå lurer jeg på om jeg skal bare bruke tørt strøsukker når jeg skal flaske, eller om jeg skal lage sukkerlake. Noen som har lyst til å gi meg tips? Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Weissbieren har stått til gjæring siden mandags kveld, men det er overaskende lite plopping i gjærlåsen. :O IPAen vi lagde forrige gang begynte å ploppe mye etter ca 12 timer, og skape veldig mye lukt. Det er veldig lite lukt i tillegg. Er det slik at ulike øltyper gjærer i forskjellig tempo? kan det hende det plutselig begynner å gjære skikkelig om noen dager? Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Nå lurer jeg på om jeg skal bare bruke tørt strøsukker når jeg skal flaske, eller om jeg skal lage sukkerlake. Noen som har lyst til å gi meg tips? Sukkerlake er å foretrekke for å få jevn fordeling av sukker i hele batchen. 15 koking av sukkeret vil også redusere faren for infeksjon. Sukker rett i flaskene vil gi små variasjoner i mengde kullsyre mellom flaskene. Weissbieren har stått til gjæring siden mandags kveld, men det er overaskende lite plopping i gjærlåsen. :O IPAen vi lagde forrige gang begynte å ploppe mye etter ca 12 timer, og skape veldig mye lukt. Det er veldig lite lukt i tillegg. Er det slik at ulike øltyper gjærer i forskjellig tempo? kan det hende det plutselig begynner å gjære skikkelig om noen dager? Forskjellige "strains" gjærer veldig forskjellig, og det vil også komme an på temperatur i rommet, temperatur når dere pitchet gjæren, OG og helt sikkert en rekke andre faktorer. Hva var temperatur ved pitching og hva er temperatur i rommet? -Deluze Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 og en skal aldri stoe på at et lokk på en gjæringsbøtte er helt tett. Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 Sukkerlake er å foretrekke for å få jevn fordeling av sukker i hele batchen. 15 koking av sukkeret vil også redusere faren for infeksjon. Sukker rett i flaskene vil gi små variasjoner i mengde kullsyre mellom flaskene. -Deluze Takk for svar Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 16. juli 2014 Del Skrevet 16. juli 2014 En kan sjekke om lokket er tett ved å legge et trykk på lokket med gjærlås og se om væskeivået i gjærlåsen går tilbake til normalposisjon eller ikke (altså - - eller - _ ) -Deluze Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 16. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2014 Gjær er veldig individuelt fra gang til gang. Dvs det oppfører seg forskjellig fra gang til gang, og iforhold til temperaturforandringer og tilskudd. Forrigang så skummet det over gjærlåsen og jeg hadde en eksplosiv gjærstorm, andre ganger har det vært mer rolig putring over lang tid. Andre ganger var det mer voldsom stormgjæring og litt rolig putring i uken som fulgte. Veldig forskjellig fra gang til gang, og veldig godt resultat hver gang. En gang lurte jeg på om det aldri skulle starte, ventet to dager tror jeg før det skjedde noe særlig. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Temperaturen i rommet den står i er ca 23-25C i disse sommerdager. Var nede og sjekker på den i dag morges og kjenner nesten ingen lukt av den lengre, og fremdeles ingen plopping Gjorde også mitt beste for å sørge for at lokket er forseglet skikkelig. Det ser ikke ut til å være noen lekkasjer. Det ser ut som om normalposisjonen til gjærlåsen er - _ som Deluze så fint beskriver det. Når jeg trykker på lokket går den litt mer mot - - Har forsøkt dette to ganger nå Lenke til kommentar
Gouldfan Skrevet 17. juli 2014 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2014 Temperaturen i rommet den står i er ca 23-25C i disse sommerdager. Var nede og sjekker på den i dag morges og kjenner nesten ingen lukt av den lengre, og fremdeles ingen plopping Gjorde også mitt beste for å sørge for at lokket er forseglet skikkelig. Det ser ikke ut til å være noen lekkasjer. Det ser ut som om normalposisjonen til gjærlåsen er - _ som Deluze så fint beskriver det. Når jeg trykker på lokket går den litt mer mot - - Har forsøkt dette to ganger nå Ikke noe bobling i gjärlåsen i det hele tatt? Er det litt liv så er det håp.. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 En kan sjekke om lokket er tett ved å legge et trykk på lokket med gjærlås og se om væskeivået i gjærlåsen går tilbake til normalposisjon eller ikke (altså - - eller - _ ) -Deluze Ja, men dette vil ikke avsløre små lekasjer som slipper ut lavt overtrykk. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Gjær er veldig individuelt fra gang til gang. Dvs det oppfører seg forskjellig fra gang til gang, og iforhold til temperaturforandringer og tilskudd. Forrigang så skummet det over gjærlåsen og jeg hadde en eksplosiv gjærstorm, andre ganger har det vært mer rolig putring over lang tid. Andre ganger var det mer voldsom stormgjæring og litt rolig putring i uken som fulgte. Veldig forskjellig fra gang til gang, og veldig godt resultat hver gang. En gang lurte jeg på om det aldri skulle starte, ventet to dager tror jeg før det skjedde noe særlig. Er det her snakk om samme gjær, samme type gjærbart sukker og samme temperatur? I så tilfelle er dette overraskende. Forskjellige gjærtyper oppfører seg forskjellig, samt at alder og pakkemetode kan virke inn, men ellers her de fleste gjærtyper et gjenkjenbart gjæringsforløp under like forhold. Temperaturen i rommet den står i er ca 23-25C i disse sommerdager. Var nede og sjekker på den i dag morges og kjenner nesten ingen lukt av den lengre, og fremdeles ingen plopping Gjorde også mitt beste for å sørge for at lokket er forseglet skikkelig. Det ser ikke ut til å være noen lekkasjer. Det ser ut som om normalposisjonen til gjærlåsen er - _ som Deluze så fint beskriver det. Når jeg trykker på lokket går den litt mer mot - - Har forsøkt dette to ganger nå 23-25 C i rommet er egentlig i varmeste laget for de fleste ale-gjær. Ikke minst fordi det under gjæringen er varmere i karet. Om du ikke har kaldere rom er kjøling ved fordampning en løsning. Rett og slett gjæringskaret i en stamp og et vått pledd over. Samme metode som kjøling av pils med våte aviser i varmen. Om du ikke har gjort det bør du lette på lokket og se om det er skum på toppen av ølet/vørteren. Dette er det klareste tegnet på at en ale-gjær er i arbeid. Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Skum ser jeg gjennom bøtta at det har dannet seg. Sikkert et 2-3cm lag. Alt håp er ikke ute altså Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 17. juli 2014 Del Skrevet 17. juli 2014 Godt å høre at det er håp for brygget ditt, Valkyria Jeg tok et bilde av min i dag, og det ser ut for å være mindre aktivitet der for tiden. Samtidig er det ikke noe som for meg tyder på infeksjon, bare vanlig skum med en del småbobler: I tillegg fikk jeg bekreftet at jeg må få meg nytt hydrometer. Jeg burde ha testet det i vann først. Nå har jeg lært det. Mitt viser 996 oechsle på rent vann, altså var FG hos meg på 1004 - ikke 1000, noe som jo er betydelig mer normalt etter hva jeg har lest og fått høre, så nå bestiller jeg meg et nytt fra bryggselv. Lenke til kommentar
StoreMyen Skrevet 18. juli 2014 Del Skrevet 18. juli 2014 Skum ser jeg gjennom bøtta at det har dannet seg. Sikkert et 2-3cm lag. Alt håp er ikke ute altså Et greit bevis på at det gjærer. Lenke til kommentar
Deluze Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 (endret) En kan sjekke om lokket er tett ved å legge et trykk på lokket med gjærlås og se om væskeivået i gjærlåsen går tilbake til normalposisjon eller ikke (altså - - eller - _ ) -Deluze Ja, men dette vil ikke avsløre små lekasjer som slipper ut lavt overtrykk. Sant nok, men med tanke på det tidvis kraftige trykket som stormgjæring medbringer vil vel ikke små lekasjer forhindre plopping i gjærlåsen? -Deluze Endret 19. juli 2014 av Deluze Lenke til kommentar
Andreasfe Skrevet 19. juli 2014 Del Skrevet 19. juli 2014 (endret) Har jobbet denne uken. Heldigvis hadde jeg gjort klar en Session Pale Ale som har vært en trofast følgesvenn gjennom uken. Digg med en lav alkoholholdig APA i sommervamen på verandaen når man vet man skal på jobb dagen etter. 3,3% og generøst humlet med Cascade og Citra. Ble faktisk veldig god mtp det lave alkoholinnholdet. Nå er det derimot ferie i to uker og om et par dager er en frisk og tørr klar for konsummering. En 6,5%, tørr og frisk late hop IPA med solide doser Simcoe og Nelson Sauvin. Gleder meg. Tyvsmakingen lover bra. Endret 20. juli 2014 av Andreasfe 2 Lenke til kommentar
Geir D Skrevet 20. juli 2014 Del Skrevet 20. juli 2014 Det ser ut for at mitt første brygg ble en suksess. Min Mexican cerveza har fått en riktig så fin aroma og har klarnet en hel del på flaske allerede. Det dufter også lovende av karet med IPA hvor jeg hadde i Cascade og kandissukker som står til gjæring i kjeller'n. På cerveza'n brukte jeg strøsukker i hver flaske, men jeg har bestemt meg for å prøve sukkerlake på IPA'n nå som jeg har et kar til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå