Gå til innhold

Ølbryggertråden

Gouldfan

Anbefalte innlegg

Good to hear Mr. White (Leaf). Har du tenkt å ta'n helt ut fra starten med eget bryggeri eller har du også tenkt å starte med et kit? Noe i mellomd der?

For øyeblikket nyter jeg en Bavaria fra Haandbryggeriet, og en Bruichladdich The Organic Scottish Barley som chaser :dribble:

Edit: Enda bedre som chaser til Haandbryggeriets Humlesus!!

Endret av Geir D
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har i utgangspunktet ikke bestemt meg for hvor jeg skal starte. Noen tips til hvordan man bør gjøre det som nybegynner? Jeg skal ihvertfall lese gjennom boka først. :)

Det var en kollega som tipset meg om Brewmart Mexican Style fra Europris, hvilket var godt under en times jobb å få i stand fra handlepose til ferdig sats. Bare å sterilisere utstyret som skal være i kontakt med ølet (klorløsning kan brukes så lenge du skyller godt), koke 4-5 liter vann, ha settet og sukkeret/spraymaltet oppi gjæringskaret sammen med det kokte vannet og røre det ut i et minutt eller to, så fylle på med kaldt vann til 22-23 liter og ha i gjær. Hvis du vil vite hvor mye alkohol ølet vil få må du måle med hydrometer før du har i gjær.

Etter hva jeg har funnet ut med litt research er blir dette et meget godt øl.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har i utgangspunktet ikke bestemt meg for hvor jeg skal starte. Noen tips til hvordan man bør gjøre det som nybegynner? Jeg skal ihvertfall lese gjennom boka først. :)

Start med å se hva du har tilgjengelig! Ingen grunn til å kaste seg ut i dyre innkjøp før du vet om dette er noe for deg.

Først av alt, har du en bryggebutikk i nærheten? Hvis ja vil du ha muligheten til å kjøpe malt, spesialmalt m.m.

Deretter; har du en kjele på over 15 liter vil en partial mash biab være mulig. Partial mash = å meske med deler av vannmengden for deretter tilsette spraymalt eller flytende maltekstrakt til kokekjelen.

BIAB = "brew in a bag", en metode å brygge på fra Australia som benytter kun én kjele.

Hvis du har en kjele på 10 liter eller mindre ville jeg forsøkt et ølsett tilsatt maltekstrakt (tørt eller flytende) og gjerne spesialmalt og humle for å friske opp smaken.

Ølsett fra Europris blir fort ganske tørre hvis du følger oppskriften som sier at du skal tilsette x kg sukker. Plukk heller med deg en pose Brew Enhancer fra Europris som inneholder 50% druesukker og 50% spraymalt (tørr maltekstrakt). Da vil ølet få litt med fylde og smak, samt bli mindre tørt.

Altså, malt etterlater en del ufermenterbare sukkerarter som gir ølet sin sødme og fylde. Sukker gjærer helt ut og gjør brygget tørrere.

Fremgangsmåte for en nybegynner:

1. Ta det med ro. Du skal brygge øl, ikke desarmere bomber. I verste fall blir det noe med alkohol som ikke smaker så godt som du hadde håpet.

2. Start med et ølsett (ekstraktsett fra for eksempel Europris). Dette krever minimalt med utstyr og gir godt øl. Ølsettene jeg har satt smaker selvfølgelig ikke like godt som bryggene på nyknust malt, men personlig drikker jeg heller øl fra sett enn pils fra butikken.

3. Før logg! Ha en notatblokk med deg på bryggedagen og notér alle data. Mengde vørter i gjæringsdunken, temperatur ved tilsetting (pitching) av gjær, hva brygget består av, og ikke minst noen ord om aroma, farge og smak på vørter.

4. Lær deg en grundig rutine med rengjøring og desinfisering. Vørteren er meget sårbar for infisering av uønskede mikroorganismer, og gode vaskerutiner reduserer sannsynligheten for at ølet blir ødelagt.

Selv bruker jeg et kaustisk middel for rengjøring (jeg bruker Ballongrens fra Vinspesialisten i Bergen, men Kaustisk Soda vil også gjøre jobben) og StarSan for desinfisering. StarSan får du kjøpt på bryggebutikker, men du kan også desinfisere med klor fra matbutikken. Hvis du bruker klor må du skylle godt etterpå.

5. Kjøpt 2 gjæringspsann. Når tiden er kommet for flasking stikker du om ølet til nytt kar ved hjelp av hevert og tilsetter en sukkerlake som karboneringssukker (6g/L er et godt utgangspunkt for mange typer øl). Mål opp mengde sukker og kok dette i 15 minutter sammen med ca. 0,5L vann. Avkjøl og bland med ølet.

6. Med ølsett, sett boksen i varmt vann 10-15 minutter før du skal bruke den. Da vil den bli mer flytende og lettere å hanskes med.

7. Vær tålmodig. Ølsettene sier at du skal flaske etter 5-7 dager. Dette er ikke anbefalt. La heller ølet stå i ca 14 dager. På denne tiden vil gjæren gjære ut (dette går i løpet at 2-4 dager som regel) og deretter "rydde opp" i ølet (conditioning) ved å bryte ned biprodukter skapt under primærgjæringen.

8. Hvis mulig, bli med noen andre på en bryggedag. Det er mye som bør læres, og sammen med en annen blir dette både lettere og mer morsomt.

Flere punkter kan jeg helt sikkert komme med etterhvert.

John Palmer sin førsteutgave av How to Brew ligger på nett, dette er en meget god kilde for informasjon.

CraigTube på YouTube har en rekke videoer hvor han viser brygging med ølsett og brygging med malt. "Easy Homebrewing" serien hans er fin å få med seg.

Utover det kan jeg si at jeg har satt Brewmart Mexican Style (mitt første brygg, samt at jeg nettopp satte 2 sett for å ha til en fest senere i sommer), Brewmart Danish Style Pilsner, Muntons Nut Brown Ale og Geordie Scottish Export.

Alle disse har blitt kurante øl. Noen ble for tørre da jeg tilsatte en del sukker for å få alkoholprosenten opp på 5,5-6. Det er bedre med godt øl på 4,5% enn greit øl på 6%. Hold igjen på sukkeret.

Du kan bruke Moss Maltekstrakt fra matbutikken for å tilsette litt ekstra malt, men jeg har ikke sammenlignet to batcher slik at jeg kan stadfeste nøyaktig hva det bringer til et øl.

Og til slutt; sørg for å ha en øl eller to tilgjengelig når du brygger. Øl smaker ekstra godt når en brygger.

-Deluze

• Liker 2
Lenke til kommentar

Allerede i dag målte jeg 1006 Oechsle på batchen jeg satt på torsdag i forrige uke. Den skal få lov å stå litt til, men det har gått en del raskere enn jeg hadde regnet med å komme dit. I steden for å bare helle ut prøven jeg tok så tok jeg en smak og konstaterte at det lover godt ;) .

Nå har jeg bestilt et Coopers IPA sett og 100g Cascade Humle pellets som jeg tenker å bruke 2k Beerkit enhancer på. Forhåpentligvis får jeg satt batchen med IPA i et nytt gjæringskar jeg kjøpte i dag. Det kommer også Star San og annet kjekt-å-ha utstyr i posten etterhvert. Jeg ser for meg at dette kan bli en ganske trivelig hobby med tiden. :yes:

Lenke til kommentar

For meg ser det ut til at ølbrygging blir hovedhobby fremover. Ny kjele på 76L er på plass, så nå venter jeg på å skaffe en kran, effektregulator og varmeelement.

Nå venter jeg på at Vestbrygg skal bli ferdig med ferien sin slik at jeg får kjøpt inn malt til årets juleøl. Det blir nok en som er nogenlunde safe, samt en jeg kommer til å krydre og leke meg med.

-Deluze

Lenke til kommentar

Vurderer sterkt å prøve ølbrygging selv.

Den største jobben, slik jeg ser det, må være selve flaskingen. Både mtp renslighet og jobben i seg selv.

Er det noen triks der for å gjøre det lettere? Har såvidt tittet litt på 'cornelius fat' men de virker sabla dyre. Sant at det gjør kjølingen litt vanskeligere.

Lenke til kommentar

Den største jobben, slik jeg ser det, må være selve flaskingen. Både mtp renslighet og jobben i seg selv.

Er det noen triks der for å gjøre det lettere? Har såvidt tittet litt på 'cornelius fat' men de virker sabla dyre. Sant at det gjør kjølingen litt vanskeligere.

Egentlig er vasking den største jobben.

En flaskevasker og et tørkestativ gjør det litt lettere. Et annet triks er å kjøpe tomflasker fra et bryggeri - ferdi vaskede - slik at det kun er sterilisering som må gjøres.

Letteste måte å flaske på er fra corneliusfat . . . . .

Lenke til kommentar

Nei, de er neppe egnet for å være tette under det trykket man får under ettergjæringen. Dessuten er lyset en faktor og man anbefaler mørke flasker. Hold deg til flasker laget for øl, eventuelt champagneflasker...

Bryggesjapper har tilsvarende i brunt glass som er noe bedre egnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Flaskingen er en helt grei jobb gitt at du har laget deg noen gode rutiner.

Selv bruker jeg bjørnunger (0,33L brune ølflasker) og vasker disse kassevis. Korking med en bordkorker som denne er å foretrekke.

En flaskefyller er også gull verdt. Andre "triks" for å gjøre flaskingen lettere er å bruke større flasker.

Vil slike kunne fungere som flasker: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/30213552/ ?

Som andre har påpekt er ikke disse gunstige med tanke på farve, og jeg tviler også på hvor tette de er.

Den beste måten å skaffe flasker på i mine øyne er å kjøpe tomflasker kassevis fra butikken. Da betaler du kun for panten (24*1+1*16=40,-/kasse). Vær meget nøye med rengjøring av "nye" flasker fra butikken. Du vet aldri helt hvor de har vært.

-Deluze

• Liker 1
Lenke til kommentar

Europris pleier også å selge ølflasker, korker og korkemaskiner.

Har hørt om et par som har klaget på lekasje på Europris sine korker.

Når det gjelder korkemaskin anbefaler alle som har jobbet litt med dette bordmodellene. De er mer solide, korker bedre og en del av disse andre har problemer med "bjørnungene" (halsen på flasken hindrer god tilkniping.) Aboslutt et område der en kan spare seg til fant.

Lenke til kommentar

Har nå flasket alle mine batcher med europriskorker, uten lekkasjer så langt - mulig jeg har vært heldig. Vdr. korkemaskin har jeg investert i en bordmodell :)

Også mulig at du har vært dyktigere enn mange andre, eller at bordmodellen gjør forskjellen.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...