Gå til innhold

[Løst] Iphone 5 - finnes det god nok argument?


Sa95

Anbefalte innlegg

Jeg har en One X, men skulle jeg kjøpt i dag ville det blitt S3 :-) var skeptisk til den i starten, men ikke nå lengre.

 

Jeg har også en iPad, og den er så og si ubrukelig til f.eks. skolearbeid. Ekstremt tungvint å overføre dokumentene til PCen. Hadde det vært skikkelig Dropbox-integrerasjom ville jeg fornøyd, men dette er vel for mye å be Apple om...

 

Jeg hadde One X og byttet til S3. I mine øyne er det liten vits i... One X er den telefonen jeg har vært mest fornøyd med i moderne tid...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har nå android-mobil, HTC Desire HD, og har ikke hatt noe problemer med å overføre filer fra pc til den og liknende. Den har praktisk talt ikke gitt meg noen problemer. Jeg har derimot hatt veldig lyst til å kjøpe Iphone 5, men etter dagens offisielle lansering har lysten min på den minket drastisk.

 

Jeg har kun ett spørsmål og jeg spør om deres ærlige meninger: Bør jeg, en som er vant til Android og problemfritt overføring av filer fra office til mobilen, kjøpe Iphone 5, eller burde jeg heller kjøpe en vanlig mobil som S3?

 

Gi meg deres meninger og gjerne med begrunnelse :)

 

Takk!

 

Mulig jeg er en combo breaker og cpt obvious, men er det slik at du MÅ bytte eller VIL du bare bytte?

For om tlf din fortsatt fungerer og du er fornøyd med den til det du bruker den så kan du vel beholde den til tlf dør en naturlig død?

Men så må jeg si at jeg er bekymra hver gang jeg skal prøve noe anna når jeg har hatt ting som har fungert smertefritt i mine øyne.

 

Det er nå slik jeg delvis ser det, selv om jeg skjønner at du eventuelt sikler på en ny dubbeditt å klå på, akkurat den skjønner jeg rimelig godt.

Lenke til kommentar

Ingen overraskelse, men min Galaxy Nexus blir ikke byttet ut i noe med halvspist eple denne gangen heller.

I 2007 var iPhone revolusjonerende og nyskapende og vi har mye å takke den for mtp. mulighetene vi har i dagens mobiler. Siden da har verden lekt catch-up og er nå milevis foran.

iPhone er en glimrende nybegynnertelefon for de som har liten erfaring med smarttelefoner og trenger noe som er enkelt og begrenset, mer erfarne brukere blir nok mer fornøyd med friheten Android gir. Å gå tilbake til iPhone nå er totalt uaktuelt med mindre de gjør en svært seriøs overhaling av iOS og sin lukkede tilnærming til brukeren.

Lenke til kommentar

Jeg har nå android-mobil, HTC Desire HD, og har ikke hatt noe problemer med å overføre filer fra pc til den og liknende. Den har praktisk talt ikke gitt meg noen problemer. Jeg har derimot hatt veldig lyst til å kjøpe Iphone 5, men etter dagens offisielle lansering har lysten min på den minket drastisk.

 

Jeg har kun ett spørsmål og jeg spør om deres ærlige meninger: Bør jeg, en som er vant til Android og problemfritt overføring av filer fra office til mobilen, kjøpe Iphone 5, eller burde jeg heller kjøpe en vanlig mobil som S3?

 

Gi meg deres meninger og gjerne med begrunnelse :)

 

Takk!

 

Mulig jeg er en combo breaker og cpt obvious, men er det slik at du MÅ bytte eller VIL du bare bytte?

For om tlf din fortsatt fungerer og du er fornøyd med den til det du bruker den så kan du vel beholde den til tlf dør en naturlig død?

Men så må jeg si at jeg er bekymra hver gang jeg skal prøve noe anna når jeg har hatt ting som har fungert smertefritt i mine øyne.

 

Det er nå slik jeg delvis ser det, selv om jeg skjønner at du eventuelt sikler på en ny dubbeditt å klå på, akkurat den skjønner jeg rimelig godt.

Helt enig.

 

Har gått og hatt planer om å kjøpe iPhone 5 selv. Har selv en HTC Desire fra April 2010. Ser nå at det ikke er grunn til å skifte den ut helt enda.

 

Selvsagt har den et par riper her og der, noen bruksmerker - men den fungerer ypperlig. Begjæret etter ny duppeditt å klå på har jeg tilfredsstilt ved å eksperimentere med custom ROMs.

 

Hadde håpet at iPhone 5 skulle komme med et bedre kamera. Men denne oppdateringen her synes jeg var alt for liten, nesten som ventet.

 

Blir nok mest sannsynlig iPhone 5S/6 på meg om ikke Desire'en tar kvelden før den tid.

Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg mest med nye Iphone 5, er batterikapasiteten. Hvorfor kan ikke Apple bare fortelle oss hvor mange mah batteriet har? Blir spennende å se tester og erfaring fremover.

 

Ryktene sier ca 1450 mah, mens mange andre telefoner har passert 2000 mah, bla S3, Nokia 920, og ikke minst Motorola Razor som kommer med en utgave på over 3000 mah.

 

Appel liker heller å presentere hvor lenge en kan ringe og surfe, greit det, men føler at dette er en bevist strategi fra Apple, der de sier at batteriet er større. Jada, men la meg få vite kapasiteten, så kan jeg selv vurdere dette.

 

Når det gjelder Operativsystemet på iphone, så liker jeg dette meget bra, sliter litt med android, som jeg synes blir i overkant for rotete. En kan gå seg ganske så vill i alle menyer, undermenyer.

 

Så da vurdere jeg å prøve nye windows 8 på nye Nokia 920.

 

Men tilbake til batteriet, så er det fult mulig å kjøpe ett batteri delsel til iphone, eks hos mophie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg mest med nye Iphone 5, er batterikapasiteten. Hvorfor kan ikke Apple bare fortelle oss hvor mange mah batteriet har? Blir spennende å se tester og erfaring fremover.

 

Ryktene sier ca 1450 mah, mens mange andre telefoner har passert 2000 mah, bla S3, Nokia 920, og ikke minst Motorola Razor som kommer med en utgave på over 3000 mah.

 

Appel liker heller å presentere hvor lenge en kan ringe og surfe, greit det, men føler at dette er en bevist strategi fra Apple, der de sier at batteriet er større. Jada, men la meg få vite kapasiteten, så kan jeg selv vurdere dette.

 

Når det gjelder Operativsystemet på iphone, så liker jeg dette meget bra, sliter litt med android, som jeg synes blir i overkant for rotete. En kan gå seg ganske så vill i alle menyer, undermenyer.

 

Så da vurdere jeg å prøve nye windows 8 på nye Nokia 920.

 

Men tilbake til batteriet, så er det fult mulig å kjøpe ett batteri delsel til iphone, eks hos mophie.

Apple forteller ikke massene og pressen hvor mange mah batteriet er fordi det er uvesentlig. Det som er viktig er hvor mye telefonen trekker under bruk og hvor lenge den da vil vare. Galaxy nexusen mkn har såvidt jeg vet 1750 mah batteri men varer kortere enn iPhone 4s under bruk. Og bruker lengre tid på å lade seg opp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har nå android-mobil, HTC Desire HD, og har ikke hatt noe problemer med å overføre filer fra pc til den og liknende. Den har praktisk talt ikke gitt meg noen problemer. Jeg har derimot hatt veldig lyst til å kjøpe Iphone 5, men etter dagens offisielle lansering har lysten min på den minket drastisk.

 

Jeg har kun ett spørsmål og jeg spør om deres ærlige meninger: Bør jeg, en som er vant til Android og problemfritt overføring av filer fra office til mobilen, kjøpe Iphone 5, eller burde jeg heller kjøpe en vanlig mobil som S3?

 

Gi meg deres meninger og gjerne med begrunnelse :)

 

Takk!

 

Mulig jeg er en combo breaker og cpt obvious, men er det slik at du MÅ bytte eller VIL du bare bytte?

For om tlf din fortsatt fungerer og du er fornøyd med den til det du bruker den så kan du vel beholde den til tlf dør en naturlig død?

Men så må jeg si at jeg er bekymra hver gang jeg skal prøve noe anna når jeg har hatt ting som har fungert smertefritt i mine øyne.

 

Det er nå slik jeg delvis ser det, selv om jeg skjønner at du eventuelt sikler på en ny dubbeditt å klå på, akkurat den skjønner jeg rimelig godt.

 

Jeg har ikke noe spesiell behov for å kjøpe ny mobil, men jeg har tenkt å gi bort min desire hd. Derfor er jeg på utkikk etter ny mobil :) har ikke fulgt mye med på mobilmarkedet, men er det noen nye mobiler ute nå, utenom s3 og lumia 920?

 

Enda et spørsmål: er det noen som har erfaring med WP og kan fortelle meg om integrasjonen med office osv? :)

Lenke til kommentar
  • S3 har bedre oppløsning og større skjerm
  • Dårligere kart på iPhone 5.
  • Siri fungerer enda ikke på norsk
  • Ikke sikkert 4G/LTE vil fungere i Norge. Kjøp S3!

 

Vil på forhånd si at jeg liker S3 og Android mye bedre enn iOS og iPhone, men argumentene du har skrevet her er helt på trynet.

  1. Ja, S3 har større skjerm og bedre oppløsning, men iPhone har større pikseltetthet og det er det som faktisk har noe å si.
  2. Kartene i iOS 6 har jeg ikke satt meg inn i, så det kan jeg ikke så mye om.
  3. Det har du helt rett i, men hvis jeg ikke tar helt feil har ikke Google Now støtte for norsk språk heller. Både talekontroll og S Voice støtter norsk, som er tilsvarende tjenester.
  4. Den norske versjonen av S3 støtter heller ikke 4G.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

S III er et klart bedre valg når du allerede er vant til Android:

 

- Bluetooth Filoverføring

- Minnekort støtte

- Flyttbar disk-funksjon med klipp og lim

- Filbehandler

 

Bluetooth filoverføring? Hva skal man med det? Vi har nettskyen.

 

Minnekort? Trenger du mer enn 64gb på en telefon?

 

Igjen, nettskyen.

 

Filbehandler? Hva skal man med det på en telefon?

 

 

Mulig jeg er helt bortreist, men hvorfor mange ønsker så avanserte funksjoner (og gammeldagse også) på en telefon, det forstår jeg ikke. Det hører PCen til. Såklart er det fancy, kjekt og alt sånt, men hva er den reelle nytteverdien i det?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • S3 har bedre oppløsning og større skjerm
  • Dårligere kart på iPhone 5.
  • Siri fungerer enda ikke på norsk
  • Ikke sikkert 4G/LTE vil fungere i Norge. Kjøp S3!

 

Vil på forhånd si at jeg liker S3 og Android mye bedre enn iOS og iPhone, men argumentene du har skrevet her er helt på trynet.

  1. Ja, S3 har større skjerm og bedre oppløsning, men iPhone har større pikseltetthet og det er det som faktisk har noe å si.
     
  2. Kartene i iOS 6 har jeg ikke satt meg inn i, så det kan jeg ikke så mye om.
     
  3. Det har du helt rett i, men hvis jeg ikke tar helt feil har ikke Google Now støtte for norsk språk heller. Både talekontroll og S Voice støtter norsk, som er tilsvarende tjenester.
     
  4. Den norske versjonen av S3 støtter heller ikke 4G.

 

Noen toppmodellers pixeltetthet (ppi = pixel pr. tommer)

 

Sony Experia S 341

Nokia Lumia 920 326

Apple Iphone 5 326

HTC One X 312

Samsung Galaxy SIII 305

 

New Ipad 264

Ipad 2 132

 

Det er en misforståelse dersom noen trur at det er pixeltettheten som gjør en skjerm god. Det er andre faktorer som er viktigere:

- Skjermstørrelse

- Kontrastnivå

- Om skjermen kan brukes i sollys

- Responsivitet

 

Og som også er viktig

- Fargegjengivelse

- At mobilene kan brukes i minusgrader.

 

Fokus på pixeltetthet minner sterkt om megapixel kappløpet på kameraene. Og som "alle" vet antall megapixel avgjør ikke om et kamera er god eller ikke.

Endret av frans
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Det er en misforståelse dersom noen trur at det er pixeltettheten som gjør en skjerm god. Det er andre faktorer som er viktigere:

- Skjermstørrelse

- Kontrastnivå

- Om skjermen kan brukes i sollys

- Responsivitet

 

Og som også er viktig

- Fargegjengivelse

- At mobilene kan brukes i minusgrader.

 

Fokus på pixeltetthet minner sterkt om megapixel kappløpet på kameraene. Og som "alle" vet antall megapixel avgjør ikke om et kamera er god eller ikke.

Å trekke fram skjermstørrelse som en avgjørende faktor for om skjermen er god blir for dumt. Hvor stor mobil man føler man trenger er et personlig valg. Selv er jeg litt skeptisk til den ekstra høyden på iPhone 5 i forhold til å betjene den med en hånd.

 

Pikseltetthet har nå jevnt kommet opp på et bra nivå (300+), så der skiller ikke toppmodellene så mye lenger. Apple var forøvrig en sinke her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

S III er et klart bedre valg når du allerede er vant til Android:

 

- Bluetooth Filoverføring

- Minnekort støtte

- Flyttbar disk-funksjon med klipp og lim

- Filbehandler

 

Bluetooth filoverføring? Hva skal man med det? Vi har nettskyen.

 

Minnekort? Trenger du mer enn 64gb på en telefon?

 

Igjen, nettskyen.

 

Filbehandler? Hva skal man med det på en telefon?

 

 

Mulig jeg er helt bortreist, men hvorfor mange ønsker så avanserte funksjoner (og gammeldagse også) på en telefon, det forstår jeg ikke. Det hører PCen til. Såklart er det fancy, kjekt og alt sånt, men hva er den reelle nytteverdien i det?

 

Bluetooth - overføring av bilder, musikk og videoer fra tlf til tlf og mellom PC og tlf. Kan en sende en video en tar opp fra en iPhone til en annen ? Eller musikk ?

 

Minnekort - Hvor mange ser du for deg kjøpe 64 GB versjonen med tanke på hva den vil koste ?

Dessuten er et minnekort, for meg i hvertfall, en bedre backup enn internminne. Mange jeg kjenner har mistet innhold på tlf da denne har krasjet og backup ikke har vært utført feks når en er på ferie og har tatt mange bilder og videoer.

 

Filbehandler - fint å ha for å opprette nye bildefiler, dokumentfiler, musikkfiler, nedlastningsfiler osv. Også for å flytte innhold mellom internminne og minnekort.

 

Android gir en frihet og muligheter som IOS ikke byr på og for meg er dette avgjørende :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

snip

 

Er fullt klar over at pikseltetthet ikke er alt, men mente at det har mer å si enn størrelse og oppløsning. Med andre ord er det bedre med en skjerm på 4,5 tommer med 1280*720 enn 15 tommer med 1920*1080. Dermed er det ikke nødvendigvis bedre med høyere oppløsning og større skjerm.

Endret av Bradley Cooper
Lenke til kommentar

Nei det er vel det som er "problemet" med iPhone :p

Har du Mac eller andre Apple produkter så fungerer det bra med iPhone, men skal du benytte en PC er det bedre med andriod. Det er hvertfalt min mening.

 

Jeg personelig kommer til å skaffe iPhone 5 fordi jeg syntes 4,5" eller større blir for mye.

Og iPhone fungerer meget godt i biler som har bluetooth feks

Lenke til kommentar
Det er en misforståelse dersom noen trur at det er pixeltettheten som gjør en skjerm god. Det er andre faktorer som er viktigere:

- Skjermstørrelse

- Kontrastnivå

- Om skjermen kan brukes i sollys

- Responsivitet

 

Og som også er viktig

- Fargegjengivelse

- At mobilene kan brukes i minusgrader.

 

Fokus på pixeltetthet minner sterkt om megapixel kappløpet på kameraene. Og som "alle" vet antall megapixel avgjør ikke om et kamera er god eller ikke.

Å trekke fram skjermstørrelse som en avgjørende faktor for om skjermen er god blir for dumt. Hvor stor mobil man føler man trenger er et personlig valg. Selv er jeg litt skeptisk til den ekstra høyden på iPhone 5 i forhold til å betjene den med en hånd.

 

Pikseltetthet har nå jevnt kommet opp på et bra nivå (300+), så der skiller ikke toppmodellene så mye lenger. Apple var forøvrig en sinke her.

 

Helt uenig med deg der. Skjermstørrelsen er noe av det viktigste for en smartmobil. Blir skjermen for små får en problemer med å trykke på ikoner dersom en har normalt store fingre. Blir skjermen for stor, må en bruke to hender for å navigere - så ja - skjermstørrelsen er avgjørende for at en oppfatter skjermen som god eller ikke.

Lenke til kommentar

snip

 

Er fullt klar over at pikseltetthet ikke er alt, men mente at det har mer å si enn størrelse og oppløsning. Med andre ord er det bedre med en skjerm på 4,5 tommer med 1280*720 enn 15 tommer med 1920*1080. Dermed er det ikke nødvendigvis bedre med høyere oppløsning og større skjerm.

 

Skjønner hva du tenker på. Man kan selvsagt kverulere om det er bedre i forhold til om det gir bedre brukeropplevelse. Avstand til skjermen spiller også inn i forhold til brukeropplevelse. En annen sak er hvordan mobilappene skalerer i forhold til ulik skjermstørrelse. Og en tredje sak er strømforbruket. Høyere skjermoppløsning krever mer energi forbruk noe som reduserer brukstiden på batteriet. Produsentene må gjøre slike avveininger i forhold til hva markedet etterspør. For tiden er det større etterspørsel etter større skjermer og høyere oppløsning enn det er etterspørsel etter økt batteritid. Det finnes en grense for nytten med høyere oppløsning i forhold til andre faktorer ved mobilen, eks. batteritid.

Lenke til kommentar

Helt uenig med deg der. Skjermstørrelsen er noe av det viktigste for en smartmobil. Blir skjermen for små får en problemer med å trykke på ikoner dersom en har normalt store fingre. Blir skjermen for stor, må en bruke to hender for å navigere - så ja - skjermstørrelsen er avgjørende for at en oppfatter skjermen som god eller ikke.

Nettopp, det er individuelt. De andre punktene du lister opp og pikseltetthet er derimot noe man vil ha uavhengig av størrelsen.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...