Gå til innhold

Førsteinntrykk: Sonys lille storhet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Den optiske søkeren er helt passiv, men har lyse linjer som angir utsnittet, og parralakseforskyvningen. Linjene hadde en tendens til å forsvinne i skiftende lys, la vi merke til, men i det store og hele funket søkeren tilfredsstillende.

 

Forstod ikke dette. Man forventer vel at man kan se igjennom noen glass? Dersom eneste funksjonalitet er noen linjer for å markere utsnittet og de forsvinner i godt lys, hva menes da med at funket søkeren tilfredsstillende ?

 

Blir morsomt om 3-4 år når en kan få FF kompakter til 1/3 av prisen.

Lenke til kommentar
Fuji Xpro1 koster 15K uten optikk, Sony RX1 er verdt mer enn 15K, minst 20.

 

Hvorfor er den verdt det? Trodde det var markedet som styrte pris og etterspørsel... Skulle jeg ha valgt mellom et kamera med utskiftbar optikk men med crop 1.5 sensor og et FF 35mm kompakt kamera, så hadde jeg valgt det første. Mest ut i fra at for meg er ikke 35mm så spennede og om jeg senere måtte kjøpe et 50mm og et 85mm kompakt FF kamera, så blir det mer å drasse på enn et systemkamera med et par ekstra objektiver. Fordelen med ikke utskiftbar optikk er dog at man får bra optikk tilpasset sensoren.

 

Jeg ville heller sett et 50mm FF kompaktkamera. Men uanskvett måtte ha vunnet en god del i Lotto først, og da hadde jeg heller vurdert Leica MM eller M9/M10.

 

Men liker at Sony tøyer strikken slik at Nikon og Canon må få ut fingeren.

Lenke til kommentar

Hvorfor er den verdt det? Trodde det var markedet som styrte pris og etterspørsel...

Tiden vil vise om det er verdt det eller ikke. Etterspørsel styrer selvsagt en del, men foreløpig er Sony eneste på markedet og da har de større muligheter for å styre prisen.

 

De vil sikkert selge en haug kameraer i starten til folk som bare må ha det, så går det som normalt at færre nye bare må ha det og en del av de som har kjøpt finner ut hva de har kjøpt og ikke må ha det likevel. Da kommer det brukte kameraer ut og Sony må senke prisene eller slutte å produsere hvis prisene blir for lave til at de tjener penger, men jeg tror de kommer til å selge mange kameraer før det.

Lenke til kommentar

Den optiske søkeren er helt passiv, men har lyse linjer som angir utsnittet, og parralakseforskyvningen. Linjene hadde en tendens til å forsvinne i skiftende lys, la vi merke til, men i det store og hele funket søkeren tilfredsstillende.

 

Forstod ikke dette. Man forventer vel at man kan se igjennom noen glass? Dersom eneste funksjonalitet er noen linjer for å markere utsnittet og de forsvinner i godt lys, hva menes da med at funket søkeren tilfredsstillende ?

Det finnes gode, og det finnes dårlige optiske viewfindere.

 

Det kommer uansett en elektronisk viewfinder til RX1 med samme teknologi som A99. Den vil koste, naturligvis.

Lenke til kommentar

Aiaiai, her sitter jeg å har bestemt meg for å gi opp SLR gear maset, og skal kaste meg på et lite og håndterlig gate-kamera, så popper det opp så mange valg!

 

Dette ser jo meget lekkert ut! Hadde egentlig bestemt meg for Olympus sitt OM-D + en snasen Voigtländer, men akk, dette blir jo bare vanskeligere og vanskeligere!

 

Dog, prisen er jo i det stiveste laget, selv for oss udødelige.

Lenke til kommentar

Dette ser jo meget lekkert ut! Hadde egentlig bestemt meg for Olympus sitt OM-D + en snasen Voigtländer, men akk, dette blir jo bare vanskeligere og vanskeligere!

Jeg ville heller ha brukt pengene på en OMD og Oly optikk hvis du er ut etter noe som er smått og godt; nye Oly 17/1.8 skal komme i samme gode kvalitet som 12/2.

 

Sony NEX bør også vurderes, de kommer ut med en del optikk nå.

Lenke til kommentar

Dette ser jo meget lekkert ut! Hadde egentlig bestemt meg for Olympus sitt OM-D + en snasen Voigtländer, men akk, dette blir jo bare vanskeligere og vanskeligere!

Jeg ville heller ha brukt pengene på en OMD og Oly optikk hvis du er ut etter noe som er smått og godt; nye Oly 17/1.8 skal komme i samme gode kvalitet som 12/2.

 

Sony NEX bør også vurderes, de kommer ut med en del optikk nå.

Ja ikke dumt det heller. Jeg liker den ny Olympusen, men elsker å ta bilder i low light. Da er jo Voigtlander på F/0.95 eller Sony med FF sensor god musikk i mine ører...

Lenke til kommentar

Hvorfor er den verdt det? Trodde det var markedet som styrte pris og etterspørsel...

Hadde det vært tilfelle så hadde Sigma DP Merril serien kostet 1500kr, ikke 8000kr.

 

Huh? Det er forskjell på å påstå at et utestet produkt er verdt 20k og hva det koster. Så det jeg lurer på er hva med RX1 er det som er verdt 20k?

Lenke til kommentar

Dette ser jo meget lekkert ut! Hadde egentlig bestemt meg for Olympus sitt OM-D + en snasen Voigtländer, men akk, dette blir jo bare vanskeligere og vanskeligere!

Jeg ville heller ha brukt pengene på en OMD og Oly optikk hvis du er ut etter noe som er smått og godt; nye Oly 17/1.8 skal komme i samme gode kvalitet som 12/2.

 

Sony NEX bør også vurderes, de kommer ut med en del optikk nå.

Personlig ville jeg (og har) valgt Nex fremfor m43 for legacy-objektiver. En ting er bildekvalitet og e.g. sensorstørrelse og crop-faktor (som jeg mener fortsatt taler i Nex-favør, selv om OM-D tok en del steg i riktig retning da de valgte en Sony-sensor), men Nex har også focus-peaking, som er et svært nyttig hjelpemiddel for manuell fokus. Jeg ville ikke vært uten. Nex-6 virker som et godt valg - spesielt ettersom den antakeligvis har samme grunnleggende sensor som 5N, og derfor ikke har problemer med fargeskift på RF-vidvinkel (noe Nex-7 har).

Lenke til kommentar

E-mount. Kort registeravstand, så man kan henge på omtrent hvert eneste objektiv som noensinne er produsert (via adaptere, rent mekanisk med unntak av noe EOS og naturligvis Sony/Minolta Alpha). Det kan dog også m43, selv om den har noe lengre registeravstand.

 

Følgende objektiver er tilgjengelig natively (Samyang er riktignok MF).

 

Sony E 2.8/16mm

Sony Carl Zeiss Sonnar T* E 1.8/24mm

Sony E 3.5/30mm Macro

Sony E 1.8/35mm OSS

Sony E 1.8/50mm OSS

Sony E 10-18 f/4 OSS

Sony E 16-50 f/3.5-5.6 OSS

Sony E 3.5-5.6/18-55mm OSS

Sony E 3.5-6.3/18-200mm OSS

Sony E 3.5-6.3/18-200mm OSS LE

Sony E PZ 3.5-6.3/18-200mm OSS

Sony E 4.5-6.3/55-210mm OSS

Tamron AF 18-200MM F/3.5-6.3 Di III VC

Sigma 19mm f/2.8 EX DN

Sigma 30mm f/2.8 EX DN

Samyang 8mm f2.8 ED AS IF UMC Fisheye Lens

Endret av inkognym
Lenke til kommentar
Prisen er ikke 2 ganger for mye, den er bare 2 ganger for mye for deg. Stor forskjell :roll:

Fuji Xpro1 koster 15K uten optikk, Sony RX1 er verdt mer enn 15K, minst 20. Den kunne ha kostet mer hvis Sony hadde laget et skikkelig kamera med EVF istedet for et kompaktkamera med FF sensor.

Optikken 35/2 koster kanskje 8 lapper, du kan vurdere om ett hus er verd 16k når du ikke kan bytte ut optikken som du kan på en Xpro1...men, med bind for øya så kan man kjøpe det meste :wee:
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...