Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

parkering på min tomt

bonsaiii

Anbefalte innlegg

Det hender besøkende hos naboen vår parkerer i grøftekanten vår selvom naboen også har en grøftekant med gress utenfor gjerdet sitt. Folk er generelt frekke svin.

Riktignok kan du ikke si noe, for kommunen eier grøftekanten. Lurer på om det er 1m de eier på hver side av veien eller noe sånnt.

Ikke at det på noen måte er noe hyggelig.

Får vel få over noen kompiser og la 2-3 biler parkere langsmed naboens tomt :-) Kanskje han tar hintet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Jeg har vært borte i noe lignende tidligere da gjester til naboen i boretslaget hele tiden parkerte på plassen min. Utrolig irriterende når jeg kom hjem sent og sliten fra jobb og ikke hadde noe sted å parkere bilen min. Eneste muligheten for å få ***sekken bort derfra var å ringe politiet. Selv om de faktisk møtte opp en gang fikk jeg ikke fjernet kjøretøyet. Jeg husker ikke hvorfor i farta nå, men politiet var der og da motvillig til å gjøre noe selv om de stod og så på at bilen var ulovlig parkert.

Så ja, hvis du vil få bilen fysisk fjernet fra plassen må du kontakte politiet, men det er ingen garanti for at det vil skje noe allikevel.

Til slutt parkerte jeg bare bilen min rett bak hans. Jeg sperret delvis en gangsti når jeg gjorde dette, men alternativet hadde vært å parkere på nærmeste kjøpesenter 1,5 km unna = uaktuelt.

Lenke til kommentar

Gjør det toth sa. Eller parker dem inne.

Kjøp deg en bil billig bil kanskje som du parkerer de inne med?

De kan jo ikke ringe falken og få dem til å taue bort DIN bil på DIN eiendom?

Berre for å påpeike det så er det ei mykje betre løysning å parkere eller sette opp hindinger som hindrer at andre kan parkere på din tomt enn det er å parkere inne den som har parkert ulovlig.

Etter straffelova så vil det å parkere inne ein bil kunne bli rekna som skadeverk dersom ein handlinga er rettstridig.

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale.

Eg vil tru at dei fleste bileigarar vil ikkje anmelde dette forholdet sidan dei nok også sjølv innser kvifor dei har blitt inneparkerte

Men tidspunktet dei får igjen bilen sin vil nok ha innvirkning. Dersom du parkerer dei inne og nekter å sleppe dei ut igjen så vil du nok bli anmeldt. Dersom det einaste du vil oppnå er at vedkommande må banke på hos deg slik at du kan gi beskjed om at slik parkering ikkje er ønskelig før du slepp dei ut så skal det mykje til før du blir anmeldt.

Det som er viktig er å ikkje gjere dumme ting i sinne, av og til kan slike ting berre bidra til å gi deg større problemer enn du hadde i utganspunktet. I verste fall så kan ei inneparkering resultere i eit erstatningssøksmål dersom den inneparkerte bileigaren kan dokumentere eit reelt tap.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke i min villeste fantasi se for meg at å parkere noen inne er skadeverk. Du legger terskelen ekstremt lavt for at noe skal være gjort ubrukelig. En bil som blir parkert er fullt ut brukbar den, bare ikke akkurat nå. Jeg vil tro det er et kriterie om en viss varighet for at bestemmelsen skal komme komme til anvendelse. Det er forskjell på å gjøre tingen din ubrukelig og å hindre deg i å bruke den.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Gjør det toth sa. Eller parker dem inne.

Kjøp deg en bil billig bil kanskje som du parkerer de inne med?

De kan jo ikke ringe falken og få dem til å taue bort DIN bil på DIN eiendom?

Berre for å påpeike det så er det ei mykje betre løysning å parkere eller sette opp hindinger som hindrer at andre kan parkere på din tomt enn det er å parkere inne den som har parkert ulovlig.

Etter straffelova så vil det å parkere inne ein bil kunne bli rekna som skadeverk dersom ein handlinga er rettstridig.

§ 291. For skadeverk straffes den som rettstridig ødelegger, skader, gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen.

Straffen for skadeverk er bøter eller fengsel inntil 1 år. Medvirkning straffes på samme måte.

Offentlig påtale finner ikke sted uten fornærmedes begjæring, medmindre almene hensyn krever påtale.

Eg vil tru at dei fleste bileigarar vil ikkje anmelde dette forholdet sidan dei nok også sjølv innser kvifor dei har blitt inneparkerte

Men tidspunktet dei får igjen bilen sin vil nok ha innvirkning. Dersom du parkerer dei inne og nekter å sleppe dei ut igjen så vil du nok bli anmeldt. Dersom det einaste du vil oppnå er at vedkommande må banke på hos deg slik at du kan gi beskjed om at slik parkering ikkje er ønskelig før du slepp dei ut så skal det mykje til før du blir anmeldt.

Det som er viktig er å ikkje gjere dumme ting i sinne, av og til kan slike ting berre bidra til å gi deg større problemer enn du hadde i utganspunktet. I verste fall så kan ei inneparkering resultere i eit erstatningssøksmål dersom den inneparkerte bileigaren kan dokumentere eit reelt tap.

"gjør ubrukelig eller forspiller en gjenstand som helt eller delvis tilhører en annen."

Er vel bare å anmelde tilbake da han som parkerte ulovlig gjorde parkeringsplassen som tilhørere deg like mye ubrukelig som du gjør bilen hans når du parkerer den inne.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...